Tendens till kopplingsslir på R6a

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Min R6 från 00 med 1600 mil på mätaren har vissa tendenser att slira på kopplingen.

Om jag ligger mellan 10 000- 14 000 rpm och håller fullgas på en av dom högre växlarna, och samtidigt drar in kopplingen någon mickro-sekund för att omedelbart släppa den. Då stiger varvet ca 1000-1500 rpm och det tar 1-3 sek innan motorvarvtalet åter har sjunkit till den nivå som motsvarar farten.

På årets första runda så märkte jag problemet även vid några snabba uppväxlingar.

I höstas så bytte föregående ägare oljefabrikat från Shell till Motul 5100.

Jag kommer att använda hojen till bankörning och då vill jag att den ska fungera till 100%.

Vad göra?
Byta till helsyntet, exempelvis Motul 300V?
Hårdare kopplingsfjädrar?
Byta lamellpaket?

Vet inte om det är relevant men jag åkte på shell olja i min 99a som jag hade å vid ett tillfälle hällde jag i castrol RS eller vad den heter :va slirade lite lätt på kopplingen efter det. Bytte olja och tippade i shell advance oljan igen. Problemet löst....

Stoppsladd skrev:
2094190 Vet inte om det är relevant men jag åkte på shell olja i min 99a som jag hade å vid ett tillfälle hällde jag i castrol RS eller vad den heter :va slirade lite lätt på kopplingen efter det. Bytte olja och tippade i shell advance oljan igen. Problemet löst....

Vilken shell advace var det som fungerade för dig? Delsyntet eller helsyntet?

Är det vanligt att problem likt detta uppstår när man byter till annan typ av olja?

Jocke K skrev:
2094207 Vilken shell advace var det som fungerade för dig? Delsyntet eller helsyntet?

Är det vanligt att problem likt detta uppstår när man byter till annan typ av olja?

Kommer inte ihåg faktiskt men kan vara så att jag blandar ihop oljan med den jag hade till TTR en oxå men åker i vilket fall på Shell olja i mina yammor vilket dom tippar i på yamaha verkstan oxå. Tror en dunk kostar runt 500 kr

Om den har vanliga fjädrar så kan du öka trycket genom att lägga brickor under kopplingsskruvarna,
vilket minskar fjädrarnas inspända längd och därmed ökar kopplingstrycket. Skulle tro 1-2 mm är lagom.

Tänk bara till så att dom funkar som beskrivet och inte bara flyttar skruvskallarna utåt....
Gör isf ingen skillnad alls, utom att ev. svarva lite på insidan av kopplingskåpan.
Och förstås, fjädrarna får ju inte bottna när du kopplar ur...
/u

ulf_lundin skrev:
2094264 Om den har vanliga fjädrar så kan du öka trycket genom att lägga brickor under kopplingsskruvarna,
vilket minskar fjädrarnas inspända längd och därmed ökar kopplingstrycket. Skulle tro 1-2 mm är lagom.

Tänk bara till så att dom funkar som beskrivet och inte bara flyttar skruvskallarna utåt....
Gör isf ingen skillnad alls, utom att ev. svarva lite på insidan av kopplingskåpan.
Och förstås, fjädrarna får ju inte bottna när du kopplar ur...
/u

Om jag förstår dig rätt, ska jag lägga brickor mellan kopplingsfjädrarna och tryckplattan.
Går det att ta bort en fjäder åt gången och lägga dit en bricka och montera tillbaka? Behöver jag inte demontera något annat?

Jocke: Ungefär så. Eller under skruvskallarna. Kan vara svårare att få nya brickan på plats där utan att klämmas
mellan skallen/brickan och 'pinnen' skruven gängas in i. Och det vill vi undvika.
Nej, inget annat borde behöva tas bort. Lite reservation: Alltså om din motor ser ut 'som vanligt'. Jag kan (oxå som vanligt) inte den i detalj. :)
/u

ulf_lundin skrev:
2095120 Jocke: Ungefär så. Eller under skruvskallarna. Kan vara svårare att få nya brickan på plats där utan att klämmas
mellan skallen/brickan och 'pinnen' skruven gängas in i. Och det vill vi undvika.
Nej, inget annat borde behöva tas bort. Lite reservation: Alltså om din motor ser ut 'som vanligt'. Jag kan (oxå som vanligt) inte den i detalj. :)
/u

Tack för svaret!

Så du tror inte att det har med byte av oljetyp/märke att göra.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti