Jocke K
Glad Medlem
Min R6 från 00 med 1600 mil på mätaren har vissa tendenser att slira på kopplingen.
Om jag ligger mellan 10 000- 14 000 rpm och håller fullgas på en av dom högre växlarna, och samtidigt drar in kopplingen någon mickro-sekund för att omedelbart släppa den. Då stiger varvet ca 1000-1500 rpm och det tar 1-3 sek innan motorvarvtalet åter har sjunkit till den nivå som motsvarar farten.
På årets första runda så märkte jag problemet även vid några snabba uppväxlingar.
I höstas så bytte föregående ägare oljefabrikat från Shell till Motul 5100.
Jag kommer att använda hojen till bankörning och då vill jag att den ska fungera till 100%.
Vad göra?
Byta till helsyntet, exempelvis Motul 300V?
Hårdare kopplingsfjädrar?
Byta lamellpaket?
Om jag ligger mellan 10 000- 14 000 rpm och håller fullgas på en av dom högre växlarna, och samtidigt drar in kopplingen någon mickro-sekund för att omedelbart släppa den. Då stiger varvet ca 1000-1500 rpm och det tar 1-3 sek innan motorvarvtalet åter har sjunkit till den nivå som motsvarar farten.
På årets första runda så märkte jag problemet även vid några snabba uppväxlingar.
I höstas så bytte föregående ägare oljefabrikat från Shell till Motul 5100.
Jag kommer att använda hojen till bankörning och då vill jag att den ska fungera till 100%.
Vad göra?
Byta till helsyntet, exempelvis Motul 300V?
Hårdare kopplingsfjädrar?
Byta lamellpaket?