Ten Kate kittad

Det beror nog på vad från Ten Kate som hojen är utrustad med. Man kan köpa bara en fotpinneplatta därifrån om man vill till att köpa en av deras hojar som gått i WSS eller WSBK.

Gäller nog att tänka på att inköpet är inte allt om man köper något hårdtrimmat. Får du ras eller ska göra en mindre renovering på din fullkittade motor från Ten Kate behöver du ha gludbyxor.

Gissningsvis så är det en par år gammal ex ss600 cykel du hade tänkt dig att köpa, rätt?

Då är det läge att höja ett varningens finger för cyklar som har rullat några säsonger i rookie efter att ha sålts av ss åkaren.
Jag hade aldrig tvekat att köpa en fjolårscykel från någon av toppnamnen i dåvarande veidec men att köpa en cykel som därefter har rullat några säsonger med ofta misserabel skötsel från en rookiekille kan bli dyrt. Fråga alla dem som generalrasar motorer pga ventiler som gett upp etc.....

Kolla servicehistoriken...

Boris JR skrev:
Gissningsvis så är det en par år gammal ex ss600 cykel du hade tänkt dig att köpa, rätt?

Då är det läge att höja ett varningens finger för cyklar som har rullat några säsonger i rookie efter att ha sålts av ss åkaren.
Jag hade aldrig tvekat att köpa en fjolårscykel från någon av toppnamnen i dåvarande veidec men att köpa en cykel som därefter har rullat några säsonger med ofta misserabel skötsel från en rookiekille kan bli dyrt. Fråga alla dem som generalrasar motorer pga ventiler som gett upp etc.....

OT: Psssst. Du har ett f för mycket i off i texten på din avatar.

Boris JR skrev:
....med ofta misserabel skötsel från en rookiekille kan bli dyrt. Fråga alla dem som generalrasar motorer pga ventiler som gett upp etc.....

Köpte våran gamla ss600 med rasad motor.. tänkte väl att det är säkert inte så farligt...YEAH right!! öppnar upp motorn och plockar ut hälften av innehållet i småbitar. :D ventil som "ramlat" ner i cylinderloppet, åt upp lite innan det stannade om man säger så :3freak generalras!!

Kolla som sagt servicehistoriken! när det väl rasar så gör det tydligen det ordentligt!

Tur att vi har en ny motor liggandes :)

Gustav O skrev:
OT: Psssst. Du har ett f för mycket i off i texten på din avatar.
Pssssst: Jag vet, det är meningen, om du har missat det så är det någon inkompetent fjortis som har konsturerat den och sen las den upp på en humorsajt och jag tyckte den var söt........

Last edited:
Boris JR skrev:
Pssssst: Jag vet, det är meningen, om du har missat det så är det någon inkompetent fjortis som har konsturerat den och sen las den upp på en humorsajt och jag tyckte den var söt........
:gnissla Fan också...

Som sagt, är det en fullkittad SS-maskin så kan det vara trevligt att ha en orginalmotor att plocka delar ifrån om det skulle behövas. Serviskostnaderna är högre på en SS-maskin men dom har generellt mera effekt.

björn.e skrev:
Phu ett sådant på hopp från min första säsong, den gick kanon med 76 oljan jag blev sponsrad med. Vidare hadde jag inte ett ras i den motor dock strul med elen.

björn
Nä, men du körde ju inte en Ten Kate.
Ken-tate är ju trots allt arkitekt och dom kan det där.

skövde_pöjk skrev:
Köpte våran gamla ss600 med rasad motor.. tänkte väl att det är säkert inte så farligt...YEAH right!! öppnar upp motorn och plockar ut hälften av innehållet i småbitar. :D ventil som "ramlat" ner i cylinderloppet, åt upp lite innan det stannade om man säger så :3freak generalras!!

Det talas mycket om dessa ventiler som "ramlar in" hos div förare som har drabbats av generlaras men jag har aldrig haft tillfället att titta på just detta fenomen så därför undrar jag om det är ventiltallriken som går av eller är det fjädrar/knaster etc som ger sig så att hela ventilen ramlar in?

Boris JR skrev:
Det talas mycket om dessa ventiler som "ramlar in" hos div förare som har drabbats av generlaras men jag har aldrig haft tillfället att titta på just detta fenomen så därför undrar jag om det är ventiltallriken som går av eller är det fjädrar/knaster etc som ger sig så att hela ventilen ramlar in?

Nu var det hela ventilen... Förmodligen knastret.

En tanke som slagit mig under åren jag tävlat är att säkert 90% av alla som ska börja köra tror att med standard/otrimmat så räcker det med täta oljebyten.
Alla hojar som det körs hårt/tävlas med behöver betydligt mer service än så, varvtalet sliter otroligt mkt, räcker med att ventilerna blir lite otäta så har man snart problem.
När det gäller serviceintervall så kan jag ta ett exempel på min Ten-Kate Honda -03
VM teamet hade varvtalstopp på 17000 rpm (ärliga) och var 100 mil så behövde dom lämna motorn till Ten-Kate för översyn.
Samma hoj fast med varvtalstopp på 16000 rpm så säger Ten-Kate att den kan gå 250 mil innan översyn, och då finns det ändå ingen effekt där uppe utan det var bara för att kunna hålla ut på växlarna dom gånger det behövdes.
Tänk er då en standard med varvtalstopp på 15700 rpm, självklart så sliter det mindre med mindre effekt men ändå... vet en standard -04 som klarade 23 mil på bana innan motorn rasade ordentligt och att det inte går på garanti när den ej gått i trafik.
Summan av det hela är att det kostar att köra racing!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT