Tempratur problem?

CalleLundin

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Gilera 600RC
Tjena, min hoj går alltid upp till slutet av det gröna området när jag ligger inne i staden, precis innan rött så går fläktarna igång sedan håller den sig där.
När jag kör landsväg så ligger den i mitten av gröna området.

Jag tycker inte riktigt om att den går upp nästan in i rött, känns lite fel men endå eftersom fläktarna slår till precis på gränsen mellan grönt och rött så kanske det är rätt?

Den har aldrig varit uppe i röda området.

Är detta normalt? Hur beter er era hojars värme mätare?

Detta är en Gilera RC600C från 94:a

Om det e fel, vad kan det vara? Det försvinner inget vatten ifrån den och den går som den ska. Varför slår fläktarna till så sent?

Eller e jag bara orolig i onödan?

mat.jpg

Din hoj verkar fungera normalt....
en fläkt är ju gjord att slå på när motorn börjar bli
för varm dvs i ditt fall i det röda området i din display
Detta kan hända om det är väldigt varmt ute och om
man dessutom crusar i låg hastighet. När du kör på landsväg
så hjälper ju fartvinden till att kyla motorn.
Så länge som mätaren ligger i det gröna området när du
kör på landsväg så är det inget att oroa sig för.....
vore värre om den ligger ständigt på rött och fläkten
alltid är igång.....dvs så länge din display visar i det gröna
området så är motorn alltså inte för varm....

de flesta hojar går upp i temp i stan en varm sommardag..
vanligt att fläkten slår på då.
så länge den sjunker el åtminstone står still med fläktens hjälp o sen sjunker så fort den får sträcka ut är de nog lungt..

Tänk såhär, hur mycket luft åker igenom kylet när du kör landsväg & när du cruisar i stan? Stor skillnad va? Släng på en liten fläkt på det och du håller dig inom tolerans :tummenupp

Mao, ingen fara! Sen skall det sägas att motorerna mår väl bättre på en landsväg än i stan :)

kan man få en termostat som slår till tidigare? jag tycker det är äckligt på gränsen till röda området. :):)

de är ju egentligen inte skalan du ska kolla utan tempraturen..
kanske finns nån chans att mäta tempen??
nån universal mätare?
biltema kanske.

Du är en orolig själ Calle :) Men! jag är själasörjare, och jag kan lugna dig med att "så länge den inte kokar behöver du inte bekymra dig"

Kolla däremot kylarnivån, så den är full. Kolla alltså INTE bara expansoinskärlet.

Köp nu en smart laddare som går över till underhållsladdning när den är klar (ex.vis en CTEK 3600 vilken är den enda ladaren du någonsin behöver både till bil och hoj) Kolla kylarnivån, fyll på vid behov, och kör sedan en rejäl tur och njut!
Det är sommar nu Calle. Du ska njuta av vädret.
Du bor ju dessutom i sveriges hojmecka No1 så ut med dig nu!

Oroa sig det kan man göra en annan dag! :jäs

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2343264Oroa sig det kan man göra en annan dag! :jäs
Idag var vi på toppenhumör va? :hihi :tummenupp

Klart man ska vara misstänksam och vårda sin älskling så mycket det går :fakta Lite trasigt kan ha sönder massor om man låter det vara, å då blir det lätt vansinnigt dyrt :( Jag önskar att min hoj läkte lika bra efter vurpan som jag gjorde :huvet

Hoztic skrev:
2343310 Idag var vi på toppenhumör va? :hihi :tummenupp

Klart man ska vara misstänksam och vårda sin älskling så mycket det går :fakta Lite trasigt kan ha sönder massor om man låter det vara, å då blir det lätt vansinnigt dyrt :( Jag önskar att min hoj läkte lika bra efter vurpan som jag gjorde :huvet

Vart har alla som gasar tills de rasar tagit vägen?

allt verkar vara i ordning tycker jag.
min hojj höll sig runt 100 på landsvägskörning och upp i 120 inne i stan dvs lite väl varm. först hällde jag i water-wetter (finns att köpa på mekonomen) - det drog ner temperaturen ca 10 grader men jag var ändå inte nöjd, då tvätta jag rent kylaren från packbox-olja och mygg och sen blev allt bra igen.

CalleLundin skrev:
2343464 vad är water wetter för nått och vad gör det?
En tillsats som man blandar i kylarvattnet. Det tar bort ytspänningen och gör vattnet våtare kan man säga. Det motverkar alger och änker teoretiskt tempen eller nåt.

Hoztic skrev:
2343310 Idag var vi på toppenhumör va? :hihi :tummenupp

Jepp! :tummenupp (även om jag har svårt att se om du är sarkastisk eller menar det du säger! :lol)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg