tempmätaren "hoppar"

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Har en naken R1-98. När jag kör hoppar tempmätaren mellan LO,70, 47, 63 och allt annat som inte är över normal arbetstemperatur, 71-72 grader. Nån mek föreslog att termostaten hade pajat men det verkar väl konstigt eftersom det är så stora och snabba skillnader? Nån som har ett tips om var jag ska börja felsöka? Kan det ha att göra med kylvätskenivån? Att den är låg tex. Har precis bytt kylarvätska och den borde vara OK men om termostaten skickar igenom för mycket vätska kanske den sjunker under givaren. Borde väl vara konstant nivå under relativt jämn körning ändå?

grundläggande översyn av kylsystemet kan vara läge.

Har du t.ex. luft i systemet så kan tempen ändras snabbare än om det är korrekt fyllt med vätska, fixas enklast genom att lufta systemet (ofta en nippel på högsta punkten, t.ex. vid termostatet, och ibland någon till nere vid pumpen)

Termostat reglerar som sagt inte så väldans snabbt, är problemet kvar med ett välluftat system tror jag snarare på tempgivaren, alt glapp i dess kablar. Vet inte var dom sitter på en R1a, på min gamla kawa satt dom vid termostathuset.

Verkar ha varit luft i systemet. Man luftar genom att låta hojen gå med kylarlocket av. Det verkar dock som om jag inte har fått ut riktigt all luft. Nån som har ytterligare knep för luftning av kylsystemet på en R1-98?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back