Tempmätaren hoppar från normal till överhettad?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
..På min gixxer 750 -96:a..
Märkte det nu, vad kan det vara?!
Inget i förrgår när jag körde senast men idag när jag varvade lite (i dom övre regionerna) så hoppade den upp från kanske 70 grder nånstans till långt över hundra i ett hopp :va

Polarens R1 gjorde samma härom dagen och det visade sig att den var otät i topplocket och drog in avgaser i kylarvattnet..
Säg inte att det är det jag har med?

Kan det vara dåligt med kylarvatten eller nåt sånt, har inte kollat det än skall ner i garaget nu och kolla lite..
Var bara tvungen att slänga ut en tråd först..
Fan...

Nån som kan hjälpa mig?

Ok, om det nu är det, hur tar jag bort det? och hur kom det dit så plötsligt?
Kan det vara en enkel sak eller är det mest troligt att det är något värre?

Edit/
Har varit nere hos moppen, men den var varm fortfarande så jag ville inte öppna kylaren än..

Last edited:
Hultan skrev:
Polarens R1 gjorde samma härom dagen och det visade sig att den var otät i topplocket och drog in avgaser i kylarvattnet..
Säg inte att det är det jag har med?

För att på ett enkelt sätt kolla om det är topplockspackninen (vilket jag tror är det vanligaste stället en motor läcker vatten) kan man lukta på Kylarvätskan. Frisk kylarvätska luktar lite sött, man kan även smaka. Ska smaka sött. Men om det skjutits i avgaser vill gärna lukten bli lite frän, nästan stickande i näsan.

// Wip

Wip skrev:
För att på ett enkelt sätt kolla om det är topplockspackninen (vilket jag tror är det vanligaste stället en motor läcker vatten) kan man lukta på Kylarvätskan. Frisk kylarvätska luktar lite sött, man kan även smaka. Ska smaka sött. Men om det skjutits i avgaser vill gärna lukten bli lite frän, nästan stickande i näsan.

// Wip
Ok, tack!

Okej alla, har nu kollat vattnet, såg ok ut, genomskinligt grön färg, helt fullt, inget hade tryckts ut eller så..

Skall ut och köra en sväng igen för att se om den digitala tempmätaren hoppar..
Den hoppade alltså från typ 70 -120 grader på en sek, och så lös templampan... Mycket märkligt.. :va
Om den gör detta, vad kan det vara? Om den inte gör det, varför gjorde den det förut?

Nån borde väl veta?

Nästa gång öppna skiten direkt när du stannat och kolla med en termometer kan ju vara givaren som fått mupp.

/R

trollkarlen skrev:
Nästa gång öppna skiten direkt när du stannat och kolla med en termometer kan ju vara givaren som fått mupp.

/R
Kan man öppna utan att det sprutar ut när det är varmt??

Körde i alla fall ett tag nu, i början flippa den fram och tillbaka, sen var det inget mer..
Måste vara givaren..

Tack för all hjälp i alla fall!

Det är inte speciellt ovanligt att 96orna skjuter toppackningen så ropa inte hej ännu, önskar däremot lycka till!

GSX1100FRAD skrev:
Det är inte speciellt ovanligt att 96orna skjuter toppackningen så ropa inte hej ännu, önskar däremot lycka till!
Å fan, ok, jaja får hoppas på det bästa, är det ett jävla meck att byta?

Har du inte tummen mitt i handen samt har en mekhandbok så ska det säkert gå bra. Momentnyckel är ju också bra att ha när det är dags för montering utav toppen igen.

GSX1100FRAD skrev:
Har du inte tummen mitt i handen samt har en mekhandbok så ska det säkert gå bra. Momentnyckel är ju också bra att ha när det är dags för montering utav toppen igen.
Okaj! Tack skall du ha!

Hultan skrev:
Okaj! Tack skall du ha!
Tjena! De där hände mig också, fast med bilen. Då var det kabeln till givaren som skavts sönder (den var inte helt av) och kom åt motorblocket då och då, det resulterade i att mätaren skjöt i höjden när sladden kom åt motorn. Det är värt att kolla!!

lycka till :)

Polisen! skrev:
Tjena! De där hände mig också, fast med bilen. Då var det kabeln till givaren som skavts sönder (den var inte helt av) och kom åt motorblocket då och då, det resulterade i att mätaren skjöt i höjden när sladden kom åt motorn. Det är värt att kolla!!

lycka till :)
Tack så jättemycket, skall kolla detta!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti