Tempmätare visar Lo hela tiden Yamaha R6 -01

Dimman75

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
2001 yamaha r6
Hej
Har precis köpt en yamaha r6 årsmodell 2001
Och märkte senare att tempmätaren visar Lo hela tiden...
:huvet
Vad kan vara felet...?
Tempgivare..?

Lägg handen på kylaren och till resp från slangarna och cylindern, eller mät med en termometer så kan du ju få en uppfattning av motortempen.
Har du vatten/glykol i systemet?
Är termostaten hel?

Kan det inte vara så att termostaten står helt öppen och därför aldrig kommer upp i temp ?
Kan du inte mäta kylarvattnet med en sån där kökstermometer man stoppar i köttet. :)

Lägg handen på kylaren och till resp från slangarna och cylindern, eller mät med en termometer så kan du ju få en uppfattning av motortempen.
Har du vatten/glykol i systemet?
Är termostaten hel?

Hur kollar jag att termostaten är ok..?
Motorn blir varm men normalt... ska kolla med sticka...
ska ut o kolla vatten nivån...

Kan det inte vara så att termostaten står helt öppen och därför aldrig kommer upp i temp ?
Kan du inte mäta kylarvattnet med en sån där kökstermometer man stoppar i köttet. :)

Vad menar du med att den står öppen..?
hur kollar jag d..?

Last edited:
Vätskan ska inte börja cirkulera förräns det behövs kylas (efter en stund). Är termosen trasig, så cirkulerar det hela tiden och kyler onödigt mycket denna årstid. Termosen brukar inte kosta en förmögenhet (bilar 100:-). Så har du den borta för koll kanske lika bra att byta. Annars kan du kolla den genom att lägga den i en kastrull med kokande vatten. Då ska du se hur den öppnar,

edit: runt 50 dollar=350:- kostar termosen i Usa. Alltså runt 1000:- skulle jag tippa i härliga Sverige

Last edited:
troligen termostaten... jag har samma "problem" på min R6 -01 dock anser jag inte det som ett jätte problem..

men så har den vart alla år jag haft den så.. samt att det är ju inte direkt sommar varmt ute nu häller så den kan vara hel ändå..

vänta tills det är 20+ ute å se om du har problem att komma upp i arbetstemp

Har man bara koll på tempen kan man ju köra en kartongbit på kylaren nu när det är kyligt..Det fick man göra förr på gamla bilar.. :)

Står den på Lo även när den stått på stilla på tomgång i 5 min? Hur varm måste kylarvätskan vara för att den inte ska visa Lo? Den kanske får så mycket kylning nu när du är ute i kör i kylan att den inte passerer "Lo-markeringen"?

Om termostaten fastnat i helöppet läge kan du kolla det ganska enkelt.

Starta upp den kall och ha handen på kylet.
Om du får en ganska linjär temperatur ökning redan efter en minut eller så då flödar det rakt
ut i kylarna - termostat paj.

Om det däremot dröjer längre - antagligen rätt många (5) minuter och du relativt plötsligt får en värmestegring då är den ok

Står den på Lo även när den stått på stilla på tomgång i 5 min? Hur varm måste kylarvätskan vara för att den inte ska visa Lo? Den kanske får så mycket kylning nu när du är ute i kör i kylan att den inte passerer "Lo-markeringen"?

40grader så växlar den till att visa temp istället för lo(eller är det 45?)borde komma upp i det även fast termostaten är borttagen.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard