Tempgivare byte

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
bytte kylarvätska idag och passafe på att byta tempgivaren som visar tempen. har satt dit acewell digital mätaer och då fick man med en givare som man ska använda för att det ska funka på den.

det jag undrar är, den nya givaren såg ut att ha samma gängor men jag kan bara skruva åt hälften av den totala gänglängden om man säger så.
den sitter åt ordentligt så den kommer inte att lossana och det läcker inte heller.

undrar om det är ok om hela inte går att skruva i eftersom den sitter ordentligt och inte läcker?

Ja du,det är ju inte så lätt att gissa.
Är det verkligen samma gänga ?
Är den nya givaren längre än den gamla ?
Är den nya givaren konisk ?

nya givaren är något kortare.
ser ut å va samma gänga när jag jämförde båda.
och nej, ej konisk.

för den får ju kontakt med vätskan i vilket fall som helst, även om den e något längre bak så att säga.

kan det vara så att själva toppen på givaren har ett hål den ska in i när den skruvas fast?
kanske toppen på nya givaren är större än hålet den ska in i?

nån som vet om det finns ett hål inne till givaren där den skruvas, ser själv inte, sitter så dumt till.?

Last edited:
Det är väl bara att prova ett tag. Du lär ju märka om det läcker och ha lite extra koll på tempen.

Ta ett kort på båda givarna brevid varandra avmonterade. Om det nu går. Lite svårt att gissa om toppen på givaren ska in i ett hål.

Om du ska kolla att dom har samma gäng, lägg gängdelen mot varandra och se om dalarna och topparna på gängorna går ihop. Då är det rätt.

får tömma ut kylarvätskan igen då och kolla.
om det skulle skilja så e det inte mycket men då kanske jag skulle gänga om givaren eller själva höljet där givaren skruvas fast?

blir mer jobb eftersom då måste termostaten bort osv.

kanske bättre å gänga om den nya givaren?

ifall man nån dag vill ha i originalgivaren igen.

om det är fel gänga på den nya givaren,ska du givetvis skaffa en med rätt gänga.

tror inte man kan välja på så många givare till acewell mätarna, det var de som följde med som ska vara till den mätaren jag har.
har försökt ringa å fråga men ska testa imorgon igen på en vanlig arbetsdag.

dom hade en slangadapter till acewell givaren, tror jag blir tvungen å köpa till en sådan, sitter på kylarslangen.

så då blir det å skruva tillbaks originalgivaren å koppla in sladden igen även om den inte ska användas, och kör med acewell givaren i slangadaptern.

enklast å smidigast å göra så tycker jag när det ändå finns en adapter, istället för att skruva sönder å fördärva nåt i onödan som blir dyrt i längden om de måste bytas.

Last edited:
Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...