Temperatur?

isot

Ignorance is bliss
Gick med
17 Feb 2009
Ort
Tukholma
Hoj
sebeärr ärr ärr
Normal temperatur vid stillastående ?Som idag,runt 20graders lufttemperatur,så fort jag stannar så klättrar tempen upp i ca 106 grader rätt snabbt, fläkten slår i gång ,sjunker ner till ca 100 ,och börjar klättra uppåt igen... Vanligt fenomen elr e d dax å börja kolla kylsystemet (tempgivare ,spola rent systemet osv.)? Kylarvätska finns, det är vad jag checkat så långt .
 
Det låter inte normalt, vattnet lär tok-koka. Kan bara bli 106 grader under tryck = öppna för satan inte kylarlocket.
Något är helt fel iaf. Går fläkten igång vid stillastående över 90-95 grader?

Lycka till!

Mvh, Jens D.
 
Kolla nivån på vattnet och lufta systemet.
Jag hade ett liknande problem på min TLR efter jag bytte kylvätska.
 
Det låter inte normalt, vattnet lär tok-koka. Kan bara bli 106 grader under tryck = öppna för satan inte kylarlocket.
Något är helt fel iaf. Går fläkten igång vid stillastående över 90-95 grader?

Lycka till!

Mvh, Jens D.

Hmm, BMW 535 (V8) kokar först vid > 115 grader, så det där med att 106 grader e max stämmer inte riktigt.
På min gamla Triumph TT600 så gick fläkten igång vid 104 och där var det inget fel.
Fläkten skall knappast starta redan vid 90 grader, det är ju precis normal arbetstemp.
 
Vid stillastående kan kylaren inte avge någon värme att tala om förrän fläkten går igång, mao är det helt normalt att temperaturen stiger tills fläkten går igång någon kring 105 grader. Då systemet både är trycksatt och innehåller glykol så kokar det långt över 100 grader så det är ingen risk i ett korrekt system, en vattenkyld motor ska klara kökörning i varma länder där fläkten typiskt är på konstant och temperaturen konstant kring 100 eller över.
 
Okies ,tack för svaren,får väl se om det blir värre elr om det håller sig så här
 
Min fläkt brukar starta vid 99-100 grader, tror jag läste att temp-varningslampan börjar lysa vid 125 grader.
 
MM,samma för 00án ,har inte varit uppe i dom temperaturerna (än?)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top