temperatur vid körning

Victor skrev:
Det är en konstig fråga, man kan ju anta att du inte får all fartvind direkt på huden för du bör ju ha några kläder på dig. Samt du kanske är lite skyddad av någon kåpa osv.
Men vill du fortfarande ha en siffra så gör en graf som fortsättning på nån tabell.
Kläder har man väll på sej när det är minus 10 ute oxå så det spelar väll ingen roll...eller??? :4skrika
 
Sp3 skrev:
Om vi vänder på hela resonemanget då. Hur fort måste man köra (teoretiskt såklart) innnan vindens kyleffekt korsar temperaturkurvan och blir till friktionsvärme ???

Du måste passera VMax och överskrida det med x%. Så om du sätter dig på hojen och hoppar från ett flygplan och ser hur fort du kan falla när du har som minst luftmotstånd och hittar procentttalet så får du fram den siffran.
 
Last edited:
Quest skrev:
Du måste passera VMax och överskrida det med x%. Så om du sätter dig på hojen och hoppar från ett flygplan och ser hur fort du kan falla när du har som minst luftmotstånd och hittar procentttalet så får du fram den siffran.

Kruxet är väl att du måste vara utanför atmosfären när du börjar falla för att kunna komma upp i någon rolig hastighet? Annars bromsar väl luft så pass att du inte hinner accellerera tillräckligt?
 
MattE. skrev:
SäFten anNaRS sIcKaR jA kJeTtiNGjeNget pÅ dIG!!
:4skrika

lugnt... prorsan och jag har slipat kniven... inte sära...para rispa.... :dricka nääää....nu är det sauna och prännvin som gäller....
 
Hoztic skrev:
Kruxet är väl att du måste vara utanför atmosfären när du börjar falla för att kunna komma upp i någon rolig hastighet? Annars bromsar väl luft så pass att du inte hinner accellerera tillräckligt?

VMax är högsta fallande hastigheten du kan uppnå inom jordens atmosfär, för en människa som faller med minimalt luftmotstånd innebär det cirka 200 km/h.

OT: i teorin kan man överleva en vattenlandning i 200 km/h så om ett flygplan går sönder ovanför vatten är det säkare att hoppa ut medan skiten e i luften än att åka med till krashen. Tänk på det nästa gång ni sitter i ett trasigt flyplan ovanför ett hav!
 
Quest skrev:
OT: i teorin kan man överleva en vattenlandning i 200 km/h så om ett flygplan går sönder ovanför vatten är det säkare att hoppa ut medan skiten e i luften än att åka med till krashen. Tänk på det nästa gång ni sitter i ett trasigt flyplan ovanför ett hav!

Okej, det är noterat. Men ska man vänta tills hastigheten horisontelt är mindre än 200km/h eller gör det inget? Man kanske stutsar macka på vattnet?
 
Med perfekt kroppställning vid landning och otroligt vältränade rövmuskler så man undviker att pumpa upp ett halvt hav i kroppen när man landar. Det har gjorts.
 
Jag tror jag såg det på Discovery eller liknande. Inte säker var och när dock
 
Quest skrev:
Med perfekt kroppställning vid landning och otroligt vältränade rövmuskler så man undviker att pumpa upp ett halvt hav i kroppen när man landar. Det har gjorts.
För att pröva känslan av att pumpa hav så rekommenderar jag att åka "fritt fall", en vattenrutchbana på skara sommarland, utan att hålla ihop benen. :eek:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top