Tempen på Thunderace

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Tjenare..

Har märkt att tempen på min hoj är felaktig(???) Då jag kör landsväg och blåser på så går mätaren ICKET över 60 grader.. Tomgång ståendes en stund så kan den närma sig 100 men det går fort att få ner den till strax under 60 igen..

Stadstrafik vet jag inte eftersom jag är bybo men.. skulle gissa på att den inte höjjer sig så hemskt mkt.. Varför är den så satans låg? Eller ska den va så låg? :huvet

Helt normalt, Den rör sig inte alls om du ligger landsväg och luft tempen är under 10, Bara gasa o se glad ut :hihi

Muppi skrev:
2229416 Tjenare..

Har märkt att tempen på min hoj är felaktig(???) Då jag kör landsväg och blåser på så går mätaren ICKET över 60 grader.. Tomgång ståendes en stund så kan den närma sig 100 men det går fort att få ner den till strax under 60 igen..

Stadstrafik vet jag inte eftersom jag är bybo men.. skulle gissa på att den inte höjjer sig så hemskt mkt.. Varför är den så satans låg? Eller ska den va så låg? :huvet

Skall vara vanligt på Yamaha, hade samma när jag hade min Ace, har samma nu på min Cat .....beror på att tempgivaren sitter efter kylaren har jag fått höra.

Om jag får Låna tråden lite så undrar jag om det är någon som vet om det stämmer att Yamaha har nivågivare ist för tryckgivare till oljan?

Kuben skrev:
2229442 Japp nivå givare.Var det då på min fazer

Jag vet inte om dettta är möjligt om ens vanligt, men vad händer om oljepumpen havererar på nått sätt, då har man rätt nivå men inget tryck?

toxicated skrev:
2229449 Jag vet inte om dettta är möjligt om ens vanligt, men vad händer om oljepumpen havererar på nått sätt, då har man rätt nivå men inget tryck?
Inte en aning faktiskt.Kan det inte vara så att den larmar för det då då?

toxicated skrev:
2229431 Skall vara vanligt på Yamaha, hade samma när jag hade min Ace, har samma nu på min Cat .....beror på att tempgivaren sitter efter kylaren har jag fått höra.

Om jag får Låna tråden lite så undrar jag om det är någon som vet om det stämmer att Yamaha har nivågivare ist för tryckgivare till oljan?

Kan bara bekräfta det andra sagt. Min temp uppför sig likadant.

Det där med nivågivare... ibland har oljelampan börjat lysa vid kraftig acceleration på min thunderace. Kan det bero på att det är nivågivare (och att den då skulle sitta i framkant) eller har jag anledning att vara orolig för detta?

Blir ju lite nervös över sånt då polarns thunderace skar i kammen pga otillräcklig smörjning....

Muppi skrev:
2229416 Tjenare..

Mitt äss går vid normal landsvägskörning på ca 60 grader och i stan på ca 100 grader… vid en jävligt het sommardag konstant med blåsande fläktar i stan och tempen över 100…

d.v.s. med inbyggd bastu för benen… :3freak

Om du vill veta vad oljetrycket är så har (rätta mig om jag har fel :va ) de modeller av Yamaha (ex ässet, 750:n, 1000 exuppen mm…) som har nivågivare istället för tryckgivare ett uttag på högersida av blocket för kontroll av tryck… :mattias

Oljetrycket lär dock inte vara nåt problem enligt killarna på exupbrotherhood.co.uk :Bugar , snarare ”tant” inkörda äss som börjar tycka om olja vid ca 40 000 km :7peta
så 1000 tack till förre ägaren av mitt äss som förstod att köra henne som hon skall köras!
Går som en klocka trots nästan 60 000 km på mätaren utan minsta lilla oljetörst! :banana

Muppi skrev:
2229416 Tjenare..

Har inget äss men däremot lillebrorsan. Den beter sig precis likadant.
När jag nyligen hade köpt hojen var jag övertygad om att tempmätaren el något annat var trasigt eftersom den inte kom upp i "arbetstemperatur" som på en bil.

När den väl kommer upp till 100 grader och båda fläktarna startar så går det duktigt snabbt ner i temperatur igen precis som du skriver.

min tempgivare rör sig sällan heller, tycker den borde gå lite varmare nu när turbon ligger milimetrar från kylet och steker men icke

Kan ingen gör det här om tempen på yamaha hojar till en sticky

tycker samma fråga poppar upp 2-3ggr per år

Era termostater kan vara defekta också, kärvar i öppet läge och låter aldrig motorn komma upp i rätt arbetstemperatur. 6o grader är lite för lite i vattentemp enligt min mening, men vad vet jag - jag är ju bara "Beginner" :-)

blabyra skrev:
2371920 Era termostater kan vara defekta också, kärvar i öppet läge och låter aldrig motorn komma upp i rätt arbetstemperatur. 6o grader är lite för lite i vattentemp enligt min mening, men vad vet jag - jag är ju bara "Beginner" :-)

Sant men det kan ju med vara konstruktionen, att dom satt tempgivaren efter kylaren o inte vid utloppet från motorn som man tycker hade varit bättre.
Är det kanske nån som VET hur det ligger till?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg