Temp-Problem !

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Jo det är så att jag hadde min Suzuki Ts125R -91 nedplockad under vintern för service osv. Nu plockade jag ihop den och har varit ute o åkt.
Först gick den upp i normal temp, sedan efter jag åkt ett tag så gick den upp till 3/4 på mätaren, och när jag sedan åkte hem så stod den nästan på rött.
Cylindern känndes onaturligt varm när jag hadde stängt av den.
och nu undrar jag det kan vara som är fel?
Jag hadde förgasaren borttagen, så jag funderade på om det hadde blivit något med den separata oljesmörjningen, att den inte skulle fungera som den ska så att den inte får smörjning och på så sätt blir varm. Men tycker att den borde ha skurit om det hadde varit felet?
Vatten i kylaren finns det och jag körde inte onormalt hårt med hojjen, inte åkte jag för sakta heller så den fick luftkylning som den skulle.
(Om det skulle ha något med oljesmörjningen att göra, hur kan jag kolla om det är det som är felet?, När den var nedplockad hadde jag bara tagit bort slangen från oljepumpen till förgasaren, jag har inte rört själva pumpen, och när jag startade hojjen efter den stått hela vintern så körde jag med oljeblandad bensin och kollade så det kom olja ur slangen från oljepumpen och det gjorde det. Vill inte koppla ur den o köra med färdigblandat i tanken heller, för den har funkat utan problem förut.

Någon som kan ha någon idee?
Mycket tacksam för hjälp

Det är iaf här i gbg ovanligt varmt ute,det gör en hel del för kylningen på hojen.

Men kolla för säkerhets skull så att det finns vatten och att fläkten fungerar som den skall (koppla den direkt till batteriet och kolla om den går)

Har ingen fläkt på hojjen.
Jo det var jäkligt varmt här i går när jag var ute o åkte.. men tycker endå inte att den borde gå upp på rött för det?

EDIT: Bytte olja i motorn, kan väll inte ha något att göra med tempen? (spekulerar för fullt)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...