Temp på rs 250

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Vilken vatten temp bör man ha på en aprilia rs 250 ?
//Hakan
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
För optimal effekt ca 55 grader, kör man bana när det är varmt brukar det gå upp mot en 72-73 grader, över 80 grader så är risken stor att kolvringar och topppackningar går.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
RS 250 temp

Tempen brukar ligga på 50-55 grader vid normal körning.
VARNING... för städer med bilköer,då kliver tempen snappt upp
har legat på 95 grader en gång,inte bra.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tempen brukar ligga på 50-55 grader vid normal körning.
VARNING... för städer med bilköer,då kliver tempen snappt upp
har legat på 95 grader en gång,inte bra.

Så det skiljer mellan 30 och 45 grader om man kör hårt i jämförelse med "normal körning". Har motorcykeln för liten kylare eller?
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
För optimal effekt ca 55 grader, kör man bana när det är varmt brukar det gå upp mot en 72-73 grader, över 80 grader så är risken stor att kolvringar och topppackningar går.

Låter bra , ligger på ca. 60 grader
//Haakan
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Så det skiljer mellan 30 och 45 grader om man kör hårt i jämförelse med "normal körning". Har motorcykeln för liten kylare eller?

Nja vet inte riktigt,men vätske volymen ligger på 1,9 L+ingen
elfläkt.Kör man är det ingen fara.Har kört när det är 3 grader
ute då ligger tempen på låga 43 grader.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så det skiljer mellan 30 och 45 grader om man kör hårt i jämförelse med "normal körning". Har motorcykeln för liten kylare eller?
Det är ingen fullblodsräser så kylaren är inte riktigt dimensionerad för raceåka, att tempen går upp när man står i bilköer är väl knappast förvånande.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Tempen på en Aprilia RS250 är det inte samma finlir med som på en racer. Aprilia själva nöjer sig med att ange maxtemp på RS250 till 115c, vilket är helt normalt för en gathoj och det intressanta med det är att det är så stora toleranser att gradantalet inte kommer orsaka mekaniska haverier. Vad gäller körbarhet så har jag de senaste två åren använt min Aprilia RS250 till att pendla till och från jobbet och kört den som en gathoj, allt från kallstarter på kyliga vårmorgnar till varmkörning i bilköer stekheta sommardagar. Jag har då märkt att den likt racern verkligen går som bäst någonstans runt 55-65c, under 40c går den att köra men då är den vill inte varva, däremot varvar den bra även över 70c men börjar då svara dåligt på låga varv. Att en Aprilia RS250 skulle varm- eller kallnypa har jag svårt att tro, mekaniska haverier har nog andra orsaker än tempratur, såtillvida att chaffören har omdömme och kylsystemet är friskt och fullt fungerande. En omdömmeslös chafför kanske kan framkalla ett kallnyp genom full belastning under 30c och ett varmnyp genom full belastning över 90c. Det är dock ett rent teoretiskt resonemang eftersom man aldrig hamnar under 40c och över 75c med ett friskt och fullt fungerande kylsystem när man kör på bana.
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
jag har en nsr 125 89

läste att tempen skulle ligga runt 60 grader på rs250..

jag har monterat en tempmätare och den visar stadiga 75-80 grader när jag kör vanlig lansvägsåka runt 90 km/h och ändå har jag ingen termostat..

tycker att alla 2takts maskiner borde ligga på ungefär samma optimal temp eller?

kanske bara ska vara att honda ska gå varmare än aprilia :tungan
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
jag har en nsr 125 89

läste att tempen skulle ligga runt 60 grader på rs250..

jag har monterat en tempmätare och den visar stadiga 75-80 grader när jag kör vanlig lansvägsåka runt 90 km/h och ändå har jag ingen termostat..

tycker att alla 2takts maskiner borde ligga på ungefär samma optimal temp eller?

kanske bara ska vara att honda ska gå varmare än aprilia :tungan
Beror på trimningsgraden, kollai din instruktionsbok för din hoj.
En racerhoj ska ligga normalt ligga mellan 52 och 60 grader. Varmare eller kallare så skär den. RS250 är ju ingen renodlad racerhoj så den kan gå varmare.
 

2takt

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
tzr250-87
Lånar tråden lite.
Finns det nåt sätt man kan se om kylarn pajat tex om slangarna expanderar eller liknande?, jag har ingen tempmätare på min så jag vet inte hur varm den blir.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Lånar tråden lite.
Finns det nåt sätt man kan se om kylarn pajat tex om slangarna expanderar eller liknande?, jag har ingen tempmätare på min så jag vet inte hur varm den blir.

Tja, läcker det ur kylaren har den pajat. Expanderar slangarna mycket är troligen slangarna ruttna.

Varför inte göra det enklaste, köp en universal tempmätare för mellan 100-300 kr och installera så vet du?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jag har en nsr 125 89

läste att tempen skulle ligga runt 60 grader på rs250..

jag har monterat en tempmätare och den visar stadiga 75-80 grader när jag kör vanlig lansvägsåka runt 90 km/h och ändå har jag ingen termostat..

tycker att alla 2takts maskiner borde ligga på ungefär samma optimal temp eller?

kanske bara ska vara att honda ska gå varmare än aprilia :tungan

75-80C är fullt normalt på en gatmoppe som NSR, kör och var glad.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top