temp på Ducce 748R

Miip Miip

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamaha WR400 motard
Hej!

Undrar varför inte min ducce vill gå upp i temp vid körning. Den går upp till ca 60-70 grader men inte mer. Är detta ok :confused:
Sen sa en till mig att jag ska ge fan i att motorbromsa när jag har torrkoppling. Hur ska jag då köra..
vänliga hälsningar: Zeb

Miip Miip skrev:
Hej!

Undrar varför inte min ducce vill gå upp i temp vid körning. Den går upp till ca 60-70 grader men inte mer. Är detta ok :confused:
Sen sa en till mig att jag ska ge fan i att motorbromsa när jag har torrkoppling. Hur ska jag då köra..

Inte motorbromsa med torrkopplinge... det har jag gjort sedan
min var ny, och alla jag känner oxå.
Har inte hört någon säga något om att det skall undvikas,
och jag har kontakt med mååååånga ducce piloter.

Kör du när det är 5-10 grader ute så går inte tempen upp över 70, dvs
om du inte står still.
Om den ligger på 60-70 grader en varm sommardag tror jag inte på.

Vänliga hälsningar

emullo skrev:
Inte motorbromsa med torrkopplinge... det har jag gjort sedan
min var ny, och alla jag känner oxå.
Har inte hört någon säga något om att det skall undvikas,
och jag har kontakt med mååååånga ducce piloter.

Kör du när det är 5-10 grader ute så går inte tempen upp över 70, dvs
om du inte står still.
Om den ligger på 60-70 grader en varm sommardag tror jag inte på.

Vänliga hälsningar

Tack för svaret ang kopplingen:
Jo den vill inte över 70 grader. Nu har jag inte kört som en idiot men det kanske har att göra med var termostaten sitter.

Miip Miip skrev:
Hej!

Som emullo säger... Är det kallt ute upp till +10 grader så förblir motorn kall även vid ganska hård körning. Kör lite högre varv så ska du få upp tempen. Men är det lite varmare rusar dem upp över 100 om du kör långsamt en längre stund (=runt 50km/h).

Var sitter temp-sensorn?

Ge fan i och motorbromsa? Det är en Ducce...! Var han full lr? :tungan Ok, jag kan förså varför han sade så, men det har nog inte med just torrkopplingen att göra... 748R har väl slipperkoppling vilket innebär att motorbroms sliter ganska mycket på kopplingen... Med "motorbromskörning" håller den väl 500-1000mil och dom är ju inte gratis precis. :gnissla

/ Teddan

Teddan skrev:
Som emullo säger... Är det kallt ute upp till +10 grader så förblir motorn kall även vid ganska hård körning. Kör lite högre varv så ska du få upp tempen. Men är det lite varmare rusar dem upp över 100 om du kör långsamt en längre stund (=runt 50km/h).

Var sitter temp-sensorn?

Ge fan i och motorbromsa? Det är en Ducce...! Var han full lr? :tungan Ok, jag kan förså varför han sade så, men det har nog inte med just torrkopplingen att göra... 748R har väl slipperkoppling vilket innebär att motorbroms sliter ganska mycket på kopplingen... Med "motorbromskörning" håller den väl 500-1000mil och dom är ju inte gratis precis. :gnissla

/ Teddan

Vad innebär igentligen slipperkoppling. hur fungerar den annorlunda :)

Miip Miip skrev:
Vad innebär igentligen slipperkoppling. hur fungerar den annorlunda :)

På de flesta Duccar sitter vanlig koppling, vid häftig nedväxling så blir motorbromsen väldigt kraftig, och bakhjulet låser sig lätt... Iofs cool och gå á la motardsladd in i kurvorna men det är kanske inte speciellt kontrollerat med en sporthoj om man inte heter Rossi... :näsblod

Slipperkopplingen gör precis som namnet antyder, den "slippar" dvs. "halkar", glider lite vid motorbroms, vilket innebär bättre mark-kontakt vid nedväxling eftersom bakhjulet inte låser sig, men samtidigt sliter det så klart på kopplingen eftersom den ligger och slirar mer än en vanlig koppling.

Teddan skrev:
På de flesta Duccar sitter vanlig koppling, vid häftig nedväxling så blir motorbromsen väldigt kraftig, och bakhjulet låser sig lätt... Iofs cool och gå á la motardsladd in i kurvorna men det är kanske inte speciellt kontrollerat med en sporthoj om man inte heter Rossi... :näsblod

Slipperkopplingen gör precis som namnet antyder, den "slippar" dvs. "halkar", glider lite vid motorbroms, vilket innebär bättre mark-kontakt vid nedväxling eftersom bakhjulet inte låser sig, men samtidigt sliter det så klart på kopplingen eftersom den ligger och slirar mer än en vanlig koppling.

Tackar så mycket. Nu blev det lättare att förstå varför :)

Motorbromsa GÄÄRNA med lill-R´n. Slipperkopplingen är till för att användas. Dock så bör man plocka isär den någon gång då och då för att smörja upp de "klackar" som slippern rullar på. Är du medlem i SDK (www.ducceklubben.org) så har de ett forum med många R ägare som kan svara på frågor om duccen.

Att motorn inte går över 70 grader låter otroligt. Min ligger normalt på ca. 80-90 under normal aktiv körning med max på runt 105 i köer man inte kan åka i, minimum är runt 50-60 grader vid transport i kall väderlek (5 grader)

Om du är osäker så prova att puttra runt i stan en varm sommardag, eller kör den så varm som den blir och ställ den sedan på tomgång i 3-5 minuter. Då skall den vara uppe i nästan 90 iallafall. Annars blir det till att låta mekaniker kolla på tempgivaren/mätaren.

Min lillknarr gick inte heller upp i temp, visade sig att termostaten stod öppen hela tiden. På något sätt hade pinnen låst sig på diagonalen = öppen hela tiden.

Det där med termometern verkar variera en del... min brukar ligga på ca: 70
grader när man kör. Inne i stan brukar den ligga kring 80 men sällan över det.

/Martan

Min R kom inte upp i mer än 60-70 grader på vägen fram och tillbaka till Midlanda och då var det väl en ca 10 grader ute. Kombo av relativt hög fart, låg temp och låga varv antar jag.

Som sagt är väl hela poängen med slirskopplingen att man kan "banka" ner växlarna utan att hålla på och tjorva med mellangas och sånt (vilket är en jäkla tur för mig :D )

Ericsson skrev:
Min R kom inte upp i mer än 60-70 grader på vägen fram och tillbaka till Midlanda och då var det väl en ca 10 grader ute. Kombo av relativt hög fart, låg temp och låga varv antar jag.

Som sagt är väl hela poängen med slirskopplingen att man kan "banka" ner växlarna utan att hålla på och tjorva med mellangas och sånt (vilket är en jäkla tur för mig :D )

Tackar för all hjälp. Har ni några övriga tips om pärlan så får ni gärna kladda ner dem ochså. Säger bara det, det som saknas på rakerna tar man igen i kurverna på ett sånt här konstverk.. :Bugar

Miip Miip skrev:
Hej!

Undrar varför inte min ducce vill gå upp i temp vid körning. Den går upp till ca 60-70 grader men inte mer. Är detta ok :confused: ...

Min brukar ställa sig på 60-65 vid aktiv körning på landsväg. Har puttrat upp i 80-90 när jag stod stilla i stan en varm dag för ett tag sedan. Bör nog kolla upp det... :huvet

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...