Temavägar i Europa

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Har konkreta planer på att toura ned till Normandie nästa sommar i goda vänners lag, ca 4-5 pers.
Det är inte jag som är "chef" för resan men planen är att ta färja från Gbg till Kiel och sedan snarast bränna ner till Spa banan för Classic Racing (hoj). Går helgen v. 23.
Därefter gäller krigsskådeplatser i Verdun innan vi styr mot Caen och vidare ut på halvön. Även här är det krigshistoria som intresserar.
På hemväg är Rhen eller Moseldalar tänkbara alternativ på väg upp till Kiel för färjan.
Totalt från S-holmsområdet tar det ca 12-13 dagar med 3-4 i Spa och 3-5 i Normandie.

Boende blir tält i samband med racingen och och övrigt troligtvis vandrarhem/hotell eller tält som nödfall.

Alla tips om sevärdheter i Normandie eller övrigt utefter den ungefärliga färdvägen mottas tacksamt!

Vi är alla relativt nya på Europatouring även om de flesta åkt bil liknande. Minns själv att det blev väldigt drygt att åka mindre vägar i norra Tyskland trots att jag blev "fotad" några gånger på 70-90 sträckor. Det var drygt att åka Autobahn ochså fast på ett annat sätt. Det bet iallafall bra när det gäller milen. Visst bör man kunna lägga 60 mil även på mindre vägar i snitt?

Som sagt, allt av intresse ang. färjan, Holland, Belgien, västra Tyskland och Normandie förstås.

/Rulle

edit: hoppas att trådstartaren inte misstycker om delvis kapning, Normandie är ju ontopic
 
Last edited:
Vi är alla relativt nya på Europatouring även om de flesta åkt bil liknande. Minns själv att det blev väldigt drygt att åka mindre vägar i norra Tyskland trots att jag blev "fotad" några gånger på 70-90 sträckor. Det var drygt att åka Autobahn ochså fast på ett annat sätt. Det bet iallafall bra när det gäller milen. Visst bör man kunna lägga 60 mil även på mindre vägar i snitt?



/Rulle

Nja, 60 mil bundesstrasse per dag tycker inte jag är geomförbart p ga att 60 mil på dessa vägar tar en jävla tid. Tyskarna gjorde aldrig skiftesreformen på 1600 talet som vi i Sverige, vilket innebär att gårdarna ligger samlade i byar och där vägarna passerar igenom. Mao inte de riksvägar vi är vana vid här hemma. Trevligt är det dock men inte 60 mil per dag.

Kör hårt annars!
 
Nja, 60 mil bundesstrasse per dag tycker inte jag är geomförbart p ga att 60 mil på dessa vägar tar en jävla tid. Tyskarna gjorde aldrig skiftesreformen på 1600 talet som vi i Sverige, vilket innebär att gårdarna ligger samlade i byar och där vägarna passerar igenom. Mao inte de riksvägar vi är vana vid här hemma. Trevligt är det dock men inte 60 mil per dag.

Kör hårt annars!

Ok, tål att tänka på! Minns inte dagsetappernas längd exakt men tror att det handlade om ca 50-65 mil( med en 11 åring i baksätet, tålig sort).
Hojen kör förbi köerna men tätare tankstopp osv... hmmm...
Tack för svaret:)
 
Har konkreta planer på att toura ned till Normandie nästa sommar i goda vänners lag, ca 4-5 pers.
Det är inte jag som är "chef" för resan men planen är att ta färja från Gbg till Kiel och sedan snarast bränna ner till Spa banan för Classic Racing (hoj). Går helgen v. 23.

Boende blir tält i samband med racingen och och övrigt troligtvis vandrarhem/hotell eller tält som nödfall.
Har varit på Classic helg på SPA banan (2006)
Jag tog färjan Trelleborg - Travemunde, åkte i lungt tempo
Auotoban på en dag ca 60 mil till SPA.
Jag bodde här:
http://www.spa-info.be/beausite/
Men det finns gott om tältplatser nära banan.
Mycket kul att se och allt vad ljuddämpare heter finns inte
på banhojarna:banana
Det heter defilering, men alla körde som om det gällde GP-poäng:D

(Polisen var på alerten när det gällde stulna hojar, alla som körde från
banan på söndagen fick plocka ur startnyckel och sedan i med nyckel och
starta hojen under polimans närvaro:tummenupp)
 
I Normandie (2010) blir det invasionskusten och denna gång ska det bli hela sträckan! (absolut ontopic :) )
Var där -97 (med bil) och besökte då "Swordbeach", men kom aldrig av någon anledning ner till dom amerikanska stränderna.

Förra året åkte vi Tyska alpvägen (Temaväg) och den var mycket trevlig.
Den börjar/slutar i Berchtesgaden och då kan man t ex besöka "Örnnästet"(Eagle´s nest)

Jag har varit 4 gånger i Europa på semester, 2 med bil och 2 med MC.
Min erfarenhet från förra året på MC (första gången) är att, som det sägs här om dom tyska landsvägarna, det går oftast för sakta pga alla byar man ska igenom.
Dessa byar kan definitivt ha sin charm, men fort går det inte!
Förra året t ex mellan Dresden och Berlin på väg mot Puttgarden, gav jag upp "småvägarna" och gav mig ut på Autobahn, det käkar mil och man kommer framåt, men det är tråkigt.
Värt att tänka på när man åker mindre vägar är att det inte bara är den trafik man vill köra om som styr utan även den mötande, och den är många gånger livlig i Tyskland, lastbilarna är många generellt och dom åker även gärna småvägarna :mad:

Förra året åkte jag på en effektsvag hojj och hade klara problem med att köra om i den takt jag ville (med skjuts och tältpackning).
Så en snabb och stark hojj är att föredra om man vill komma fram på det mindre vägnätet.

Nu har jag en sådan hojj :D

Finns det någon här som har andra tips att ge om trevliga Temavägar?
 
Klassisk temaväg är Romantische Strasse. Börjar i Wurzburg och slutar vid Garmisch, ungefär.
 
Har varit på Classic helg på SPA banan (2006)
Jag tog färjan Trelleborg - Travemunde, åkte i lungt tempo
Auotoban på en dag ca 60 mil till SPA.
Jag bodde här:
http://www.spa-info.be/beausite/
Men det finns gott om tältplatser nära banan.
Mycket kul att se och allt vad ljuddämpare heter finns inte
på banhojarna:banana
Det heter defilering, men alla körde som om det gällde GP-poäng:D

(Polisen var på alerten när det gällde stulna hojar, alla som körde från
banan på söndagen fick plocka ur startnyckel och sedan i med nyckel och
starta hojen under polimans närvaro:tummenupp)


Tack för tipsen om boende och polisens attityd!
Har varit en del på classic i Sverige och det är ju bara för gött oavsett klass.
Ska bli :tummenupp
 
I Normandie (2010) blir det invasionskusten och denna gång ska det bli hela sträckan! (absolut ontopic :) )
Var där -97 (med bil) och besökte då "Swordbeach", men kom aldrig av någon anledning ner till dom amerikanska stränderna.

Förra året åkte vi Tyska alpvägen (Temaväg) och den var mycket trevlig.
Den börjar/slutar i Berchtesgaden och då kan man t ex besöka "Örnnästet"(Eagle´s nest)

Jag har varit 4 gånger i Europa på semester, 2 med bil och 2 med MC.
Min erfarenhet från förra året på MC (första gången) är att, som det sägs här om dom tyska landsvägarna, det går oftast för sakta pga alla byar man ska igenom.
Dessa byar kan definitivt ha sin charm, men fort går det inte!
Förra året t ex mellan Dresden och Berlin på väg mot Puttgarden, gav jag upp "småvägarna" och gav mig ut på Autobahn, det käkar mil och man kommer framåt, men det är tråkigt.
Värt att tänka på när man åker mindre vägar är att det inte bara är den trafik man vill köra om som styr utan även den mötande, och den är många gånger livlig i Tyskland, lastbilarna är många generellt och dom åker även gärna småvägarna :mad:

Förra året åkte jag på en effektsvag hojj och hade klara problem med att köra om i den takt jag ville (med skjuts och tältpackning).
Så en snabb och stark hojj är att föredra om man vill komma fram på det mindre vägnätet.

Nu har jag en sådan hojj :D

Finns det någon här som har andra tips att ge om trevliga Temavägar?



Får nog ta till mig tipsen om "tyska småvägars långsamhet".
Tror det var 2004 när jag försökte forscera tempot genom norra Tyskland med nya "snabba" bilen.
Fick ju några fotoblixtar i fejan men ingen räkning hem konstigt nog.
Vår grupp kommer att innehålla någon vfr, nyare Tiger, BMW sporttourer och Yama Fazer preliminärt.
Tack för all input/R
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top