Telias Bredbandstelefoni egen router?

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Jag har precis nappat på erbjudandet om tv/kabeltv/bredband i tre månader på Telia. "Givetvis" lyckades Telia skicka fel bredbandsswitch, så just nu funkar bara bredbandet. Såsmåningom är min tanke att bara ha bredband och bredbandstelefoni (alltså inte digitaltv.) Då skulle jag vilja köra med min egna trådlösa router istället för att använda Telias switch OCH min router efter den. Frågan är då hur man får telefoniboxen att fungera som man vill. Enligt Telia ska det gå om man öppnar rätt portar och tillåter upnp (eller nåt sånt..) däremot hjälper dom inte till med det... Så frågan är: Hur gör jag?

(Jag förstår att jag måste använda deras switch så länge jag har tre månaders digitaltv... men fram tills att de skickar rätt grejjer skulle ju både telefonin och bredbandet fungera... )

UDP/TCP 5060 och UDP 8500 - 8559 måste du öppna om du inte kör uPnP
Har du bara 1 telefon bör det räcka att öppna endast 8550 & 5060
8550 - 8559 beror på hur många samtal du vill ha samtidigt.

Resten är för config och annat tjafs.
http://www.telia.se/privat/link.do?...OID=207504&type=EDITORIAL&channelId=-78803#30

28. Fungerar Telia Bredbandstelefoni via hemtelefon med andra telefonadaptrar än Telias?
Ja, men vi har bara support på Telias adapter och vi garanterar bara leverans med Telias adapter.

30. Vilka portar använder telefonadaptern?
Är adaptern inkopplad bakom en router behöver du öppna nedanstående portar i routern. Om routern har stöd för UPnP kan du aktivera detta och då behöver du inte öppna några portar. Hur man öppnar portar beskrivs i manualen för din router. Adapter VRG 322
80 http
3478-3479 TCP
5060 UDP/TCP
8500-8559 UDP

Adapter VRG 121
443 TCP
5060 UDP/TCP
8500-8559 UDP

UDP/TCP 5060 och UDP 8500 - 8559 måste du öppna om du inte kör uPnP

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen