Telia suger getpung än en gång...

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Saxat ur en dagsblaska idag...

Telia vet hur det ska gå till för att behålla sina kunder!?

Stormhjälp binder kunder till Telia
22 februari 2005
Av: TT

De stormdrabbade hushåll i södra Sverige som vill få den ersättning som Telia utlovat måste stanna kvar som kunder hos företaget i upp till tre år.

VÄXJÖ. Ersättningen betalas nämligen inte ut kontant, utan som ett avdrag på kommande abonnemangsavgifter. Därmed kan kunderna inte byta operatör och på så sätt dra nytta av konkurrensen på telemarknaden.

Fem teleoperatörer erbjuder lägre abonnemangsavgifter än Telia, men den som byter telebolag får ingen ersättning, rapporterar Sveriges Radio Kronoberg.
- Det är upp till kunden att välja och jag kan bara beklaga att situationen blivit så här, men vi gör vad vi har lovat, säger Telia Soneras pressansvarige Hans G Larsson till radion.

Flera tusen av företagets kunder i Kronobergs län är fortfarande utan fast telefon efter stormen den 8 januari. De som varit utan telefon i minst 60 dagar har lovats 36 månadsavgifter i ersättning. Det motsvarar 4 500 kronor.

Jag var utan telefon i 6 dagar. Då skulle man slippa en kvartalsavgift om man ringde in och påtalade detta.
De gick alltså inte per automatik.
Men eftersom jag har bytt leverantör till Glocalnet så skulle jag få ett utbetalningskort med mina pengar.
Har dock inte sett till nåt sådant än.
Så vi får väl se.

Kunderna är inte alls bundna utan har full valfrihet att gå över till andra operatörer. Telia kan dock inte ge ersättning på andra operatörers fasta avgift, naturligtvis. Ersättningen är helt och hållet Goodwill från Telias sida då Telia inte kunde råda över stormens väg genom Sverige. Enligt avtalet ska ingen ersättning betalas ut eg, alternativt max 9 månadsavgifter = 1125:-
Telia har höjt ersättningsgränsen upprepade gånger så om man får tillbaka sin telefon idag får man 27 månavg = 3375:-
Inte så illa pinkat ändå.

Att man inte får ersättning om man går över/har gått över till annan operatör är ju ungefär som att man köper dålig mjölk på ICA och vill ha kompensation av Konsum.

Fler frågor?

josefiine skrev:
Att man inte får ersättning om man går över/har gått över till annan operatör är ju ungefär som att man köper dålig mjölk på ICA och vill ha kompensation av Konsum.

Det där var väll ändå en väldigt dålig jämförelse?

Snarare:

Om du handlat dålig mjölk på ICA, blir låvad en ny liter mjölk, fast du får inga pengar utan måste fortsätta handla mjölk från ICA så drar dom av lite av summan varje gång.

Dåligt sätt att visa "goodwill" tycker jag.
Borde inte få kallas Goodwill heller, det är väll självklart att det ska ersätta om det inte kan leverera telefoni.

Inte telias fel att telefonerna inte fungerar. Skulle kunna gå under Force Majeur och då kan du ge dej på att du inte får en krona. Därav Goodwill.

Lartes skrev:
Dåligt sätt att visa "goodwill" tycker jag.
Borde inte få kallas Goodwill heller, det är väll självklart att det ska ersätta om det inte kan leverera telefoni.
Om nu inte Telia är skyldiga att kompensera de kunder som blivit drabbade men gör det ändå så är väl det Goodwill om något.

För den delen, om man nu får ersättning och då gratis abonnemang i över 2 år (som läget är nu) då är det väl inte särskilt smart som kund att gå över till en annan operatör?

josefiine skrev:
För den delen, om man nu får ersättning och då gratis abonnemang i över 2 år (som läget är nu) då är det väl inte särskilt smart som kund att gå över till en annan operatör?
Och om man nu inte har Telia som operatör så kommer man få sämre service vid eventuella fel, så som det ser ut idag. Det va mycket bättre när telia ägde allt och var ensam på marknaden. Kanske lite dyrare men f*n så mycket bättre. Det fungerade :tummenupp

En sak som jag blir irriterad på är att, allt som är dåligt hos andra operatörer får Telia fixa och ändå får Telia kommentarer om hur dåliga dom är.

T.om lägger dom andra bolagen in på deras Telesvar och deras fakturor att Telia vägrar släppa iväg sina kunder till andra operatörer,, fast det är de andra bolagen som köper upp ett antal platser hos Scanova (Telenätet) som dom själva avgör. Och köper dom får några platser tar det lång tid innan dom kan dra över kunder,, alltså INTE Telias fel.

Telestyrelsen bestämmer Telias priser och hur gärna Telia än skulle vilja sänka sina priser så får dom inte det, pågrund av risk att slå ut dom andra telefonbolagen!!

// =9

brinckis skrev:
Och om man nu inte har Telia som operatör så kommer man få sämre service vid eventuella fel, så som det ser ut idag. Det va mycket bättre när telia ägde allt och var ensam på marknaden. Kanske lite dyrare men f*n så mycket bättre. Det fungerade :tummenupp

Skönt att höra att nån tänker lite på vad man får för pengarna och inte bara på de få kronor man kan spara på om man har en annan operatör!!

Caba skrev:
...

Telestyrelsen bestämmer Telias priser och hur gärna Telia än skulle vilja sänka sina priser så får dom inte det, pågrund av risk att slå ut dom andra telefonbolagen!!

// =9

Vilken fantastiskt felaktig uppfattning.

Telia består av (från kundens synvinkel) 2 bolag, Skanova och teleoperatören Telia.

Telias incitament till att sänka samtalskostnaderna är naturligtvis för att kapa åt sig en stor del av marknaden, precis som de andra operatörerna vill. Skillnaden för Telia är att de kan driva sin operatörsverksamhet med förlust, eftersom de kan ta in pengar på nätverksamheten genom Skanova! Denna möjlighet har ingen annan operatör.

Sättet som Telia (skanova) behandlar sina kunder (=de andra operatörerna) är fullkomligt fascinerande, och mycket riktigt föremål för ett antal utredningar hos PTS. De avgöranden som kommit hittils har, såvitt jag vet, undantagslöst gått Telia emot.

Telia funkar för mig!!
Varför byta något som är så bra utvecklat och servicen är jag väldigt nöjd med.... :tummenupp

Har hört med en del och sina "nya" leverantörer...och vissa av dessa funkar inte servicen alls på....

De är ju nya nu säger en del, men det kan ju kvitta, för jag vill ha kvalitet och inte sämre på något sätt....lite dyrare hos Telia, men tillgängligheten finns där. !

t-rex skrev:
Vilken fantastiskt felaktig uppfattning.

Telia består av (från kundens synvinkel) 2 bolag, Skanova och teleoperatören Telia.

Från kundens synvinkel? Spelar vilken roll?
Skanova är ett fristående företag, pengarna går inte till Telia. Telia köper nät och paket precis som de andra operatörerna.

brinckis skrev:

Ehh, va? Priserna har mer än halverats, vi har en ADSL-marknad som börjar röra sig åt rätt håll och till och med mobilpriserna börjar bli konkurrenskraftiga.

Det största felet med avregleringen är att det inte avreglerats tillräckligt. Att Skanova inte lades ut utanför Teliasfären är orsaken till att vi forfarande betalar höga fasta avgifter för våra telefoner, och orsaken till att utbyggnaden av ADSL har gått betydligt långsammare än vad som var möjligt.

josefiine skrev:
Från kundens synvinkel? Spelar vilken roll?
Skanova är ett fristående företag, pengarna går inte till Telia. Telia köper nät och paket precis som de andra operatörerna.

Ja det gör det, eftersom Telebolaget kan hålla lägre priser och därigenom begränsa konkurrensen. Detta i sin tur innebär att vi inte har den avreglerade marknad som vi skall ha.

Jag antar att du arbetar för Telia. I så fall kan det väl inte komma som en överraskning att PTS sitter på en rad anmälningar om allt från delat tillträde till leveransvillkor. För att inte tala om det gamla fina Bostreamavtalet, vars villkor helt plötsligt inte gick att få för någon av de övriga aktörerna.

josefiine skrev:
Inte telias fel att telefonerna inte fungerar. Skulle kunna gå under Force Majeur och då kan du ge dej på att du inte får en krona. Därav Goodwill.

Visst skulle det kunna gå under force majeur, men man kanske kan tycka att ett par dagar eller högst en vecka hade varik okey, men nu skedde detta den 8:e januari, idag är det den 22:a februari.
Det är dåligt, tycker jag, och Telia ska självklart ersätta sina kunder.
Sen om deras kunder har accepterat ett avtal som inte innefattar någon form av ersättning får stå för dom.

brinckis skrev:
Om nu inte Telia är skyldiga att kompensera de kunder som blivit drabbade men gör det ändå så är väl det Goodwill om något.

Jag tycker att 1,5mån lite drygt utan telefoni SKA resultera i ersättning, inte att det ska finnas möjlighet att kalla någonting för goodwill i detta läget.

josefiine skrev:

Om man är missnöjd med Telia som leverantör, måste man väll få möjlighet att leta nya vägar, eller?

brinckis skrev:

Det kanske är din uppfattning, men jag är helt övertygad om att det finns folk i Sverige som har raka motsatta uppfattningen.

t-rex skrev:
Ehh, va? Priserna har mer än halverats, vi har en ADSL-marknad som börjar röra sig åt rätt håll och till och med mobilpriserna börjar bli konkurrenskraftiga.

Det största felet med avregleringen är att det inte avreglerats tillräckligt. Att Skanova inte lades ut utanför Teliasfären är orsaken till att vi forfarande betalar höga fasta avgifter för våra telefoner, och orsaken till att utbyggnaden av ADSL har gått betydligt långsammare än vad som var möjligt.
Jag sa inget om att det var billigare, eller hur. Jag sa att servicen är sämre för de som inte har telia. Om du har annan operatör och anmäler ett fel. Om felet inte ligger utanför din bostad, dvs inne i din lgh eller hus så kommer bara teknikern tacka för sig. Om du sen tagit ledigt för jobb för att få telefonen lagad är det synd om dig. Teknikern får inte åtgärda felet utan att få en ny arbetsordet på det. Visst är det bra med olika aktörer på marknaden. Bättre pris men sämre kvalite.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman