Telia bredband 8000?

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Någon som har Telias bredband 8000? Jag sitter just nu på Telia 2000 och har fått erbjudande om att uppgradera till 8000 då bjuder dom på uppgraderingskostnaden på 300:-

Är det värt att gå upp från 2mb till 8mb? Märker man skillnad på hastigheten? Från 500kb som jag hade först blev det ju en positiv skillnad på hastighet när jag uppgradera till 2mb.

Telia 2000 som jag har nu: Upp till 2 Mbit/s nedströms och 400 kbit/s uppströms

Telia 8000: Upp till 8 Mbit/s nedströms och 800 kbit/s uppströms

Vet att det finns andra "bättre" bolag än Telia men jag är bunden till Telia 12månader framöver.

"Uppgraderingskostnaden på 300:-"
Vad är det dom uppgraderar ? Ändrar dom någonting fysiskt eller ändrar dom bara på hastighets-siffrorna i deras program ?

Wiseguy skrev:
Vad är det dom uppgraderar ? Ändrar dom någonting fysiskt eller ändrar dom bara på hastighets-siffrorna i deras program ?

Det är ju inte så att de skickar ut en tekniker för att ändra nånting. Allt görs via programvara på distans. Från början var det t.o.m. gratis att uppgradera från 0,5 till 2 Mbit (men kostar 300:- att nedgradera). Det är ändå billigt, uppgraderar du från Bostream Xstream (2,5 Mbit) till Scream (minst 8 Mbit) kostar det 2495:-

Annars har jag bara hört gott om Telia 8000, folk får nedladdningshastigheter på 800-900 kB/sek, klart bättre än Telia 2000.

Wiseguy skrev:
Så här stor det på telias sida bla: Fram till 31 augusti bjuder vi på uppgraderingen till Telia Bredband 8000 (ord. pris 300 kr.)För att uppgradera, ring Kundtjänst 90200.

Ingen aning vad dom gör men snylta åt sig pengar kan dom iaf. Kosta 300:- när jag böt från 500kb till 2Mb som jag har nu.

Har telia äntligen skippat den begränsade datamängden per månad eller? På 8000 abonnemanget vart man ju tvungen att betala för all trafik utöver 10 gig i månaden eller vad det va...

Hmmm vet att dom hade det på 2Mb förut men tog bort det, antar att dom miste kunder på det. Vet inte hur det är på 8Mb ska kolla upp det. Kan inte hitta nått om att det kostar extra efter viss nerladning.

Last edited:
Evil M skrev:
Hmmm vet att dom hade det på 2Mb förut men tog bort det, antar att dom miste kunder på det. Vet inte hur det är på 8Mb ska kolla upp det.

Fel. Det var på 2MBitgrejen. 8 har varit flatrate från början. Jag fixade mitt dag ett i våras. Kosta gratis att uppgradera, tog 30 minuter från telefonsamtal (påstod han, jag beställde det från mobilen när jag susade neråt göteborg. Tror jag var i höjd med Jönköping, och det fungerade iaf när jag kom hem).

Går fort som fan. Vad är prisskillnaden?

t-rex skrev:
Fel. Det var på 2MBitgrejen. 8 har varit flatrate från början. Jag fixade mitt dag ett i våras. Kosta gratis att uppgradera, tog 30 minuter från telefonsamtal (påstod han, jag beställde det från mobilen när jag susade neråt göteborg. Tror jag var i höjd med Jönköping, och det fungerade iaf när jag kom hem).

Du är nöjd med ditt då antar jag. Det skiljer visst bara 30spänn mellan 2Mb och 8Mb såg jag nu. En pizza mindre varanan månad alltså om man inte tar barn pizza förstås :)

t-rex skrev:

2 Mbit och 8 Mbit kostar väl lika mycket? 449:-? I verkligheten så kan det gå på några minuter för uppgraderingen att gå igenom.

-edit- ah, de hade sänkt priset på 2 Mbit, ett tag kostade de lika mycket.

Last edited:
Hmmm....då kanske man skall ta å uppgradera då. 40:- i månaden är ganska överkomligt för 4x högre hastighet ned och 2x högre upp....

Får snacka me pappsen... :)

Evil M skrev:
Någon som har Telias bredband 8000? Jag sitter just nu på Telia 2000 och har fått erbjudande om att uppgradera till 8000 då bjuder dom på uppgraderingskostnaden på 300:-

Är det värt att gå upp från 2mb till 8mb? Märker man skillnad på hastigheten? Från 500kb som jag hade först blev det ju en positiv skillnad på hastighet när jag uppgradera till 2mb.

Vet att det finns andra "bättre" bolag än Telia men jag är bunden till Telia 12månader framöver.

Skillnaden är defenitiv, tankar upp åt 1000 Kb/s och pingar väldigt fint, har inga som helst problem med avbrott och dyl. heller.
Jag tyckte med att 2 Mb gick fort jämfört med 0.5 när vi uppgraderade, men man vande sig fort... Men när vi bytte till 8000 så blev det :rock
Datorn hinner inte visa internetsidorna lika snabbt som dom tankas, en 700 Mb film från DC på 15 minuter, det enda jag kan klaga på är den något snåla Upload-raten. Men du laddar åndå upp dubbelt så fort som med ditt 2 Mb, så man ska egentligen inte klaga :)

BTW. Vad är det som gör att telia måste snåla med UL?

(Dagens I-landsproblem?.. Jag har inte 100 fps i counter-strike! HATAR DENNA JÄVLA GAYVÄRLDEN :rolleyes: )

Föresten, när jag ringde telia och beställde så sa dom att det tar upp åt en 20 minuter, och när jag lade på luren och gick till datorn så rockade det :D
Tog max 2 minuter!

Last edited:
Är det jag som är trög eller???

Evil M skrev:

Så vitt jag vet, så sitter jag på 10Mbit, vilket medför att jag kan ladda maximalt med ca 1Mbyte i sekunden. Men 8Mbit, är ju samma som 800Kbit och 2mbit är samma som 200kb UNGEFÄR alltså. Tyckte det såg lite mysko ut bara, men är det så du menar?! Rätta mig om ja har fel, så lär jag mig ngt.

PollySmurf skrev:
BTW. Vad är det som gör att telia måste snåla med UL?

Såvitt jag förstår så har Telias ADSL inte full duplex. Dvs tankar du upp i 800kbit så har du bara 7,2Mbit ledigt för nerladdning. Om då UL skulle vara 8mbit innebär det att du oftare får dela hastigheten mellan upp o ner. Så var det förr i alla fall.

Dessutom räknar de inte med att man använder upstreams så mycket. De har uppenbarligen inte hört talas om kazaa, ftp, dc++ och bittorrent :D

Sharadkingboy skrev:
Så vitt jag vet, så sitter jag på 10Mbit, vilket medför att jag kan ladda maximalt med ca 1Mbyte i sekunden. Men 8Mbit, är ju samma som 800Kbit och 2mbit är samma som 200kb UNGEFÄR alltså. Tyckte det såg lite mysko ut bara, men är det så du menar?! Rätta mig om ja har fel, så lär jag mig ngt.

Nej, du får nog ta en grundkurs i datateknik :tungan

1 Byte (förk. "B") = 8 bits (bitar på svenska, förk. "b")

En 10Mbits-lina (BBB:s bredbandsuttag t.ex.) ger alltså en max hastighet av 10/8 Mbyte/s, dvs max 1,25MB/s. Minus lite spill här och där ca 1MB/s

8Mbit/s är INTE ung. samma som 800kbit/s. Det är däremot samma som 8000kbit/s eller, om man så vill, 1MB/s. Minus lite spill här och där ca 800kB/s (observera kB inte kb)

på samma sätt är 2Mbit/s = 2000kbit/s = 250kB/s minus lite spill här och där ca 200kB/s.

I verkligheten brukar spillet vara runt 5% och inte 20% som i exemplen ovan (för att någorlunda sammanfalla med ditt inlägg). Det du har gjort är helt enkelt att blanda ihop bytes (B) och bits (b) lite hursomhelst. För övrigt ett ganska vanligt fenomen att förkorta båda termerna med litet b, vilket ofta leder till total förvirring :)

Edit: Läste till inlägg igen och tror nog att du tänkt rätt, fast skrivit fel (B och b).

Last edited:
Wiseguy skrev:

Det är som vanligt så att kostnaden är en marknadsanpassning till efter vad folk vill betala, inte vad det faktiskt kostar att uppgradera.
Det är samma sak som att det kostar 500 spänn att flytta ett telefonabb. Om både gamla och nya adressen har moderna televäxlar så tar det 5 minuter att flytta ett abb, efter några knapptryckningar på en dator.
Trots det så vill Telia ha 3 dagar på sig, för att kunna motivera sin kostnad på 500 kronor :)

mmmmm jag har gjort den uppgraderingen och är nöjd i alla fall.

Skalman: jo du har rätt man har inte 8 för nedladning utan nå på 7,?? något....lite tröligt men men jag har inte haft nå problem med uppkopplingen i alla fall.
Har bara en massa spye wear i min dator jag *morrrr* och inte får jag bort skiten....nån med bra tips?

Kakan skrev:
mmmmm jag har gjort den uppgraderingen och är nöjd i alla fall.

Skalman: jo du har rätt man har inte 8 för nedladning utan nå på 7,?? något....lite tröligt men men jag har inte haft nå problem med uppkopplingen i alla fall.
Har bara en massa spye wear i min dator jag *morrrr* och inte får jag bort skiten....nån med bra tips?

Kör Adaware (www.lavasoftusa.com) samt Spy Sweeper (www.webroot.com).
Sedan kör du CW Shredder och HiJackThis, båda finns på http://www.spywareinfo.com/~merijn/downloads.html.
Jag behöver väl inte säga att du ska ha ett bra och uppdaterat antivirusprog.
Om du inte redan har gjort det, skaffa en hårdvarubrandvägg.

Good hunting!

Edit: ändrade webadresser

Last edited:
Skalman skrev:
Nej, du får nog ta en grundkurs i datateknik :tungan

1 Byte (förk. "B") = 8 bits (bitar på svenska, förk. "b")

En 10Mbits-lina (BBB:s bredbandsuttag t.ex.) ger alltså en max hastighet av 10/8 Mbyte/s, dvs max 1,25MB/s. Minus lite spill här och där ca 1MB/s

8Mbit/s är INTE ung. samma som 800kbit/s. Det är däremot samma som 8000kbit/s eller, om man så vill, 1MB/s. Minus lite spill här och där ca 800kB/s (observera kB inte kb)

på samma sätt är 2Mbit/s = 2000kbit/s = 250kB/s minus lite spill här och där ca 200kB/s.

I verkligheten brukar spillet vara runt 5% och inte 20% som i exemplen ovan (för att någorlunda sammanfalla med ditt inlägg). Det du har gjort är helt enkelt att blanda ihop bytes (B) och bits (b) lite hursomhelst. För övrigt ett ganska vanligt fenomen att förkorta båda termerna med litet b, vilket ofta leder till total förvirring :)

Edit: Läste till inlägg igen och tror nog att du tänkt rätt, fast skrivit fel (B och b).

Lite spill finns det ju alltid men vi har då inte mycket av den varan!
Tankar i upp åt 950 KB/s beroende på servern...

PollySmurf skrev:
Lite spill finns det ju alltid men vi har då inte mycket av den varan!
Tankar i upp åt 950 KB/s beroende på servern...

950kB/s på en 8Mbits-lina blir exakt 5%, dvs precis vad jag skrev :) 5% är normalt.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard