Telia 500 ADSL, lite frågor

Bulan skrev:
...

Nu vet jag ju inte modellbeteckning av någon av t-rex apparater så lite svårt att säga direkt hur det ligger till.

Återkommer under kvällen/helgen med modeller. Skall testa lite grejjor på inrådan supporten oxå.

Bulan skrev:
Låter det ju som Zyxeln i detta fallet är en router med modem inbyggt (kolla modell beteckning). Och förhoppningsvis är då netgear apparaten en hub/switch.
Är det på det viset, så skulle man kunna skippa netgearen och koppla trådarna direkt in i Zyxeln.

Precis, så tolkade jag det iaf. Sen så borde inte en vanlig hub eller switch begränsa throughput något nämvärt, iaf inte så länge det är hyffsat nya saker och inte något gammalt arvegods på 10Mbit. Fast vem vet, Trexen kanske kör nätverkskort med koaxkopplling... :tungan :)

t-rex skrev:
En hederlig trådkapning;

En 24Mbit-uppkoppling som går genom zyxel och sedan genom en Netgearrouter, stryps den på något sätt?

Det kan du fethajja att den gör :) Nä, det är väl inte helt säkert men alla tester som jag har gjort visar att det i mitt fall med telia 8000 sackar med 2Mbit om jag kör med min modem/router istället för bara modemet, speciellt om man kör trådlöst. Våra moderna hem är fulla med en massa trådlösa telefoner och annat som käkar bandbredd (samma frekvens), bor man i lägenhet så är det ännu värre med alla grannar.

Last edited:
[PlastRaket] skrev:
Det kan du fethajja att den gör :) Nä, det är väl inte helt säkert men alla tester som jag har gjort visar att det i mitt fall med telia 8000 sackar med 2Mbit om jag kör med min modem/router istället för bara modemet, speciellt om man kör trådlöst. Våra moderna hem är fulla med en massa trådlösa telefoner och annat som käkar bandbredd (samma frekvens), bor man i lägenhet så är det ännu värre med alla grannar.

Fakk.

Ok, skall som sagt hem och prova med en "ren" lina, sedan skall jag vräka alla grannar och bränna deras telefoner.

PlastRaketen skrev:
660H-modemet är som du säger en gateway som vi här på Telia modifierar via firmware så att den anpassas till V-Lan och DigitalTV. Men, detta kan du inte ta bort via uppg. av ny firmware eller genom att trycka på factory-reset. Håller du däremot in factory-reset i mer än 30 sek så försvinner detta och 660H återfår sin router-funktion.
Men tänk då på att Telia upphäver garantin då!
Det finns ett annat sätt att få router-funktionen, Zyxel ska ha ngn patch som grundställer denna och tar bort telia-funktionen. Men den första varianten är smidigast.
OBS! att det är väldigt klurigt att få tillbaka Telias firmware installerad på 660H. Så det är inget att rekommendera.

Skulle vilja se Telia upphäva min garanti för att jag tryckt på factory-reset på min produkt, tror inte Konsumentverket ser likadant som telia på det. :rolleyes:

Men vad skulle jag vilja ha telias firmware för? ip-tele och tv-köret eller? nåt annat ser jag inte att det skulle vara...

rainman skrev:
Skulle vilja se Telia upphäva min garanti för att jag tryckt på factory-reset på min produkt, tror inte Konsumentverket ser likadant som telia på det. :rolleyes:

Men vad skulle jag vilja ha telias firmware för? ip-tele och tv-köret eller? nåt annat ser jag inte att det skulle vara...

Hehehe....det står nog i avtal att om man håller den intryckt mer än 30s så upphävs garantin....

Telias firmware gör att:
Port 1 = Bredband
Port 2 = Digital TV
Port 3 & 4 = Framtida tjänster

Om du upphäver denna får du en ren router/gateway som du kan köra.... detta kan du göra om du vill ha en router-funktion i modemet utan att använda Digital TV....

PlastRaketen skrev:
Hehehe....det står nog i avtal att om man håller den intryckt mer än 30s så upphävs garantin....

Telias firmware gör att:
Port 1 = Bredband
Port 2 = Digital TV
Port 3 & 4 = Framtida tjänster

Om du upphäver denna får du en ren router/gateway som du kan köra.... detta kan du göra om du vill ha en router-funktion i modemet utan att använda Digital TV....

Jag tror nog att det kan stå vad som helst i avtalet, garantin för fel på produkten kommer att gälla. Men nog om det... :)

Då får jag testa detta när jag kommer hem ikväll, för jag behöver en "internetdelare" börjar tröttna på att låta min dator dela ut nätet till flickan.

Ok, en Netgear RP 614 äter bandbredd. Från 9Mbit till 17-19Mbit enl TPtest.

Tack för hjälpen, ni vet vilka ni är!

Ang att det bromsar bandbredd så skrev jag ett herrans långt inlägg här:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1186712&postcount=33

Iaf då, så generellt hjälper det att stänga av saker i routern som inte behövs för att den inte ska bromsa så mycket..
Zyxel påstår iaf att deras Prestige 334/W/WT ska fixa 30Mbit throughput med brandväggen avstängd.. om det stämmer helt vet jag dock inte för jag har inte orkat testa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT