Telia 500 ADSL, lite frågor

LasseB

_________
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Fick hem paketet med login och lösen mm igår, modemet hade kommit på posten några dagar tidigare. Står att de tar ca 8 dagar efter man skickar in bekräftelsen innan man kan koppla upp sig. Tänkte iaf att jag testar så in med splittern i förstajacket och se där, ADSL lampan börjar blinka och ger efter någon minut ett fast sken, drar igång webläsaren och är ute på nätet! :)

Nu till det märkliga, modemet är ett Zyxel Prestige 660HW, köpt via Telia men kom helt oöppnat och inplastat, och där finns inga lösen eller liknande inskrivna och jag loggar inte in via någon Teliasida utan det bara fungerar direkt. Ska det vara så?
Såg att här var några som jobbar för Telia som kanske vet?

Sen så vilka DNS'er är det man ska använda som Telia kund? Just nu har jag kvar mina gamla från den tidigare internetleverantören.

Har man samma ipnr utåt sett hela tiden eller brukar det ändras ibland?

Zyxel Prestige 660HW är en ADSLmodem/trådlös router kombi. Det finns en autologin i routern som antagligen telia har konfigurerat åt dig redan från början. Skriv in 192.168.1.0 eller 192.168.0.1 i webbläsaren så kommer du åt routerns inställningar via ett webbgränssnitt. Logga in som admin med lösen 1234 (har jag för mig är ZyXel-standard) annars kolla i manualen som du fick med. Ang. det övriga så tilldelas både IP och DNS dynamiskt så det behöver du inte skriva in.

Last edited:
[PlastRaket] skrev:
Zyxel Prestige 660HW är en ADSLmodem/trådlös router kombi. Det finns en autologin i routern som antagligen telia har konfigurerat åt dig redan från början. Skriv in 192.168.1.0 eller 192.168.0.1 i webbläsaren så kommer du åt routerns inställningar via ett webbgränssnitt. Logga in som admin med lösen 1234 (har jag för mig är ZyXel-standard) annars kolla i manualen som du fick med. Ang. det övriga så tilldelas både IP och DNS dynamiskt så det behöver du inte skriva in.

660HW'et är orörd (beställd som extra modem utöver ZyXEL Prestige 660H Triple Play som ligger i sin låda ouppackad) så Telia har inte fixat något med det, autologinfunktionen är inte aktiverad vilket jag ser i konfigurationen. Har även stängt av DHCP servern i modemet just för att jag vill skriva in DNS och IP manuellt så därav frågav av vilken DNS man ska använda. Kan det vara 10.0.0.1 och 10.0.0.2?

Alltså, nu begriper jag inte riktigt. :va
Varför köper du en så pass avancerad trådlös kombi när du bara vill ha ett modem? Det brukar straffa sig bandbreddsmässigt! Nåväl, IP tilldelas dynamiskt från Telia och likaså DNS. Om du menar att du vill skriva in IP till själva routern manuellt så är det ju bara att skriva in 192.168.1.0 eller vad du själv konfigurerar för IP i routern. DNS blir samma adress. Däremot i routern så ska du konfigurera dynamisk IP & DNS. Dom där gamla DNS adresserna som du refererar till gäller inte längre, du kommer till en sida som upplyser dig om det om du försöker använda dom :hihi . Leasingtiden på IP hos Telia är 20 minuter så du behåller IP så länge du inte står nedkopplad mer än 20 min samtidigt som någon annan behöver få IP tilldelad. Jag kan för övrigt inte förstå att du kommer ut på nätet utan att logga in via login1.telia.com :va Det måste vara tokigt. :confused:

Vill du ha Telia-login på ett annat sätt så kan du göra ett js-script enl.

sUsername = "USERNAME";
sPassword = "PASSWORD*";
// Går in på login sidan
objHttp = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
objHttp.Open("GET", "http://login1.telia.com/sd/init", false);
objHttp.Send("");
// Sänder login informationen
objHttp = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
objHttp.Open("GET", "http://login1.telia.com/sd/login?username="+sUsername+"&password="+sPassword, false);
objHttp.Send("");

Last edited:
[PlastRaket] skrev:
Alltså, nu begriper jag inte riktigt. :va
Varför köper du en så pass avancerad trådlös kombi när du bara vill ha ett modem? Det brukar staffa sig bandbreddsmässigt! Nåväl, IP tilldelas dynamiskt från Telia och likaså DNS. Om du menar att du vill skriva in IP till själva routern manuellt så är det ju bara att skriva in 192.168.1.0 eller vad du själv konfigurerar för IP i routern. DNS blir samma adress. Däremot i routern så ska du konfigurera dynamisk IP & DNS. Dom där gamla DNS adresserna som du refererar till gäller inte längre, du kommer till en sida som upplyser dig om det om du försöker använda dom :hihi . Leasingtiden på IP hos Telia är 20 minuter så du behåller IP så länge du inte står nedkopplad mer än 20 min samtidigt som någon annan behöver få IP tilldelad. Jag kan för övrigt inte förstå att du kommer ut på nätet utan att logga in via login1.telia.com :va Det måste vara tokigt. :confused:

Vill ha möjlighet till trådlöst längre fram och så gillar jag brandväggen som ingår i 660HW, mer teknik = mer leksaker ju :D

Ok då måste det vara DNS1.TELIA.COM och DNS2 som gäller då, ska testa med det när jag kommer hem igen.

Leasingtidsinformationen var perfekt, tackar :tummenupp

Fattar heller inte varför jag kommer ut på nätet, kanske så släpper Telia igenom alla bara det finns en adslinkoppling på stationen eller så fungerar det bara så här ett par dagar innan de spärrar det :va

[PlastRaket] skrev:
...Det brukar straffa sig bandbreddsmässigt! ...

En hederlig trådkapning;

En 24Mbit-uppkoppling som går genom zyxel och sedan genom en Netgearrouter, stryps den på något sätt?

Zyxelen har ju mass(5 tror jag) utgångar, kan man använda den som router? Funkar den isåfall som brandvägg oxå?

[PlastRaket] skrev:
Zyxel Prestige 660HW är en ADSLmodem/trådlös router kombi. Det finns en autologin i routern ......

Va faaann, nu måste jag byta nick! Visste inte att du hette näääästa samma sak! :huvet

Joo, jag jobbar på Telia BB support och i ditt fall behöver du inte logga in. Så fort du har kopplat in modemet och DSL-lampan lyser med fast sken så har ditt modem syncat upp mot vår DHCP-server. Då äre bara o tuta o köra :tungan

t-rex skrev:
En hederlig trådkapning;

En 24Mbit-uppkoppling som går genom zyxel och sedan genom en Netgearrouter, stryps den på något sätt?

Zyxelen har ju mass(5 tror jag) utgångar, kan man använda den som router? Funkar den isåfall som brandvägg oxå?

Netgearroutern är det en ren 100-Mbits switch/hub eller använder du den för trafikstyrning? Har du den som en switch/hub så kan jag inte tänka mig att det ska påverka hastigheten.

Zyxel 660HW har en 4 portars switch vilken ligger helt bakom brandväggen.

PlastRaketen skrev:
Va faaann, nu måste jag byta nick! Visste inte att du hette näääästa samma sak! :huvet

Joo, jag jobbar på Telia BB support och i ditt fall behöver du inte logga in. Så fort du har kopplat in modemet och DSL-lampan lyser med fast sken så har ditt modem syncat upp mot vår DHCP-server. Då äre bara o tuta o köra :tungan

Jamenfinfint! Det var 57 minuter i kö till supporten nyss. Hur är det med min router, stryper den nåt?

På mitt 24Mbit får jag fortfarande 8/1. En kille på supporten härjade om att min "isolation" eller nåt var jättehög, och han skulle kolla det. Han återkom aldrig....

LasseB skrev:
Netgearroutern är det en ren 100-Mbits switch/hub eller använder du den för trafikstyrning? Har du den som en switch/hub så kan jag inte tänka mig att det ska påverka hastigheten.

Zyxel 660HW har en 4 portars switch vilken ligger helt bakom brandväggen.

Trafikstyrning :va

Jag använder den efter mitt modem för att kunna surfa på olika ställen i mitt chateau på 55m2... Då är det en hub va?

När herrn nu då har ett fungerande fetband antar jag att besöken på SHCS blir mer frekvent.

t-rex skrev:
Jamenfinfint! Det var 57 minuter i kö till supporten nyss. Hur är det med min router, stryper den nåt?

På mitt 24Mbit får jag fortfarande 8/1. En kille på supporten härjade om att min "isolation" eller nåt var jättehög, och han skulle kolla det. Han återkom aldrig....

Lägg in ditt Kundnr eller hemnr så kollar jag upp det nu på en gång och ringer upp dig :tummenupp

PlastRaketen skrev:

Ahh snacka om sammanträffande, två Plastraketer med kunskaper om Telia BB, jag trodde det var en person med två olika profiler :D

Så då behöver jag typ aldrig ange några lösenord framöver då? Kan det vara något nytt som bara finns i nyombyggda telestationer?

LasseB skrev:
Ahh snacka om sammanträffande, två Plastraketer med kunskaper om Telia BB, jag trodde det var en person med två olika profiler :D

Så då behöver jag typ aldrig ange några lösenord framöver då? Kan det vara något nytt som bara finns i nyombyggda telestationer?

Bra gissat! :)
Telia håller på att bygga om alla stationer runt om i landet så de klarar ADSL 2+ (24Mbit) och även Digital TV. Plattformen heter HSI. Om just din station är uppgraderad vet jag inte, men om den är det så behöver du inte logga in. :banana

t-rex skrev:
Trafikstyrning :va

Jag använder den efter mitt modem för att kunna surfa på olika ställen i mitt chateau på 55m2... Då är det en hub va?

När herrn nu då har ett fungerande fetband antar jag att besöken på SHCS blir mer frekvent.

Switch eller hub ja helt riktigt :) SHCS får avvakta lite till, har typ ett helt hus att renovera och fixa med först men lite spilltid blir det nog över ibland. Får se om skitet fortfarande vill starta eller man måste uppdatera en massa nu...

PlastRaketen skrev:
Bra gissat! :)
Telia håller på att bygga om alla stationer runt om i landet så de klarar ADSL 2+ (24Mbit) och även Digital TV. Plattformen heter HSI. Om just din station är uppgraderad vet jag inte, men om den är det så behöver du inte logga in. :banana

Så är det då, 0,19 km till telestationen så 24Mbit går att få enligt en trevlig dam på kundtjänst :banana

LasseB skrev:
Så är det då, 0,19 km till telestationen så 24Mbit går att få enligt en trevlig dam på kundtjänst :banana

Ofyyfan, så nära station.....va väntar du på??
Du kommer garanterat komma upp i 20Mbit/s i download! :D

En liten intressant sak som jag sett vad gäller Zyxel 660H är att enligt Zyxels hemsida så är det en gateway(router) och inte bara modem, telia har alltså lagt in annan firmware i den så att den inte funkar som "internetdelare" men funkar för deras övriga tjänster med bredbandstv osv...
Så nu måste man ju testa att lägga in en av zyxels egna firmwares, mest för att testa :)

LasseB skrev:
Switch eller hub ja helt riktigt :) SHCS får avvakta lite till, har typ ett helt hus att renovera och fixa med först men lite spilltid blir det nog över ibland. Får se om skitet fortfarande vill starta eller man måste uppdatera en massa nu...

Husrenovering? Har ni inte snickare och sånt i danmark som gör sånt om du säger till dem?

Gejma nu istället, man måste prioritera.

rainman skrev:
En liten intressant sak som jag sett vad gäller Zyxel 660H är att enligt Zyxels hemsida så är det en gateway(router) och inte bara modem, telia har alltså lagt in annan firmware i den så att den inte funkar som "internetdelare" men funkar för deras övriga tjänster med bredbandstv osv...
Så nu måste man ju testa att lägga in en av zyxels egna firmwares, mest för att testa :)

660H-modemet är som du säger en gateway som vi här på Telia modifierar via firmware så att den anpassas till V-Lan och DigitalTV. Men, detta kan du inte ta bort via uppg. av ny firmware eller genom att trycka på factory-reset. Håller du däremot in factory-reset i mer än 30 sek så försvinner detta och 660H återfår sin router-funktion.
Men tänk då på att Telia upphäver garantin då!
Det finns ett annat sätt att få router-funktionen, Zyxel ska ha ngn patch som grundställer denna och tar bort telia-funktionen. Men den första varianten är smidigast.
OBS! att det är väldigt klurigt att få tillbaka Telias firmware installerad på 660H. Så det är inget att rekommendera.

LasseB skrev:
Switch eller hub ja helt riktigt

Nä.. kan nog inte hålla med att det kallas så.. fast kanske.. beror ju på..
Antagligen är det en router som t-rex har, eftersom han använder den som "bredbansdelare".

Bara en Hub/switch bakom ett ADSL-modem skulel inte funka då modemet bara delar ut EN publik ip-adress. Jackar man då modemet direkt in i en hub/switch så kommer bara en dator få Ip:t, resten får inget alls och kommer inte ut.

det routern gör är att den ger dig ett eget IP-Lan på insidan av den (LAN), medans den yttre porten på routern (WAN) får den publika IP:n från modemet.

Om det däremot är en router med inbyggt modem så går det ju att koppla direkt till hub/switch. Men då är det ju redan flera portar för eget Lan på "modemet"(som eg då är router & modem).

Nu i detta fallet så kanske det trots allt är en hub/switch om det är så här:
t-rex skrev:

Låter det ju som Zyxeln i detta fallet är en router med modem inbyggt (kolla modell beteckning). Och förhoppningsvis är då netgear apparaten en hub/switch.
Är det på det viset, så skulle man kunna skippa netgearen och koppla trådarna direkt in i Zyxeln.

Och antagligen har då Zyxeln en brandvägg i sig.. den bör du dock slå av för att bara köra på NAT, då brandväggen nog bara klarar av ~6Mbit throughput
Den kan alltså bromsa det hela om den är aktiverad.

Nu vet jag ju inte modellbeteckning av någon av t-rex apparater så lite svårt att säga direkt hur det ligger till.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...