Tele2 kabeltvmodem + router i ett?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns det kabeltvmodem + trådlös router i ett som lirar med tele2?

Eller är det mission impossible?

Alternativt nån som har tipps på en bra wlanrouter runt tusingen?

:)

Har du uppdaterat Firmware i routern?
Har du fräscha drivisar i datorn?

Jag har en DIR 655 och den ska trådlöst vara densamma ungefär men med lite mer prestanda för att få hög throughput ut på nätet.
Den har aldrig tappat nätet och ger bra prestanda hela tiden.
Flickvännen kör en 635 och den funkar finfint. Förutom just med hennes dator som är i stort behov av en genomgång och rensning av skräp.

Till TS. en DIR 655 borde ligga under tusingen nu och är utmärkt.
Men egentligen så är det nästan bara att bestämma sig för hur mycket pengar man vill lägga och sedan springa och köpa.
Dom flesta routers i dom prisklasserna är ganska likvärdiga skulle jag säga.

DIR-635 är en skitruoter. PunGt½!
Haft en, nej två då jag fick en ny på garantin efter den första.
Ingen av dem fungerade någonsin tillfredställande. Alls.
Har även provat andra produkter från D-link. Scheisse!!!

Skaffade en Netgear WNDR3700 istället. Den har suttit ikopplad 1½ år nu utan driftstörningar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731

Jag har en DIR 655 och den ska trådlöst vara densamma ungefär men med lite mer prestanda för att få hög throughput ut på nätet.
Flickvännen kör en 635 och den funkar finfint. Förutom just med hennes dator som är i stort behov av en genomgång och rensning av skräp.

Men egentligen så är det nästan bara att bestämma sig för hur mycket pengar man vill lägga och sedan springa och köpa.

Har också en 655a. Inte haft ett enda problem under de två åren jag haft den.

Har senaste firmware, men tydligen finns en nyare på tyska, men det vågar jag inte lägga in utan komvux :D

635an funkade finfint tills jag uppgradera till 25mbit/s, då gav han upp direkt.

2 burkar mot den, en med tråd och en trådlöst, inge virus etc.

Men det finns inga kombomaskiner?
Så man slipper det fula kabelmodemet från 2005 ? :D

Har senaste firmware, men tydligen finns en nyare på tyska, men det vågar jag inte lägga in utan komvux :D

635an funkade finfint tills jag uppgradera till 25mbit/s, då gav han upp direkt.

2 burkar mot den, en med tråd och en trådlöst, inge virus etc.

Men det finns inga kombomaskiner?
Så man slipper det fula kabelmodemet från 2005 ? :D

Det finns väl kombomaskiner men dom brukar ha rätt usel prestanda.
såpass uselt att den inte kan utnyttja din bredbandsuppkopling fullt ut.

Det låter lite underligt att det skulle bli problem när du uppgraderade till 25 Mbit/s.
Fast å andra sidan.
Det är inte så att det är problem med din koppling till internetleverantören?
Jag hade lite trubbel med min uppkoppling i början och efter att jag letat och inte hittat något fel och startat om allt hemma hos mig så visade det sig att bredbandsbolagets utrustning backat ner på någon lägre hastighet pga många felaktiga paket.
Efter att dom startat om grejorna i sin ände så funkade det felfritt i flera år.

EDIT:
Det kan faktiskt vara så att du slår i taket för hur mycket routern klarar av med 25Mbit. 635 är ju en budgetrouter (märks bl a på att den inte har gigabitnätverk trådat) och den har lite klenare processor så den orkar inte med riktigt när det kommer information i för hög takt.
655 har en backbone som orkar lite mer.

Last edited:
Det låter lite underligt att det skulle bli problem när du uppgraderade till 25 Mbit/s.
Fast å andra sidan.
Det är inte så att det är problem med din koppling till internetleverantören?

Klurat på det med, men tror det är routern, funkar med 24,8mbit/s mellan stoppen.

När jag googla efter 635an hittade jag dröser med folk med samma problem.

Det kan faktiskt vara så att du slår i taket för hur mycket routern klarar av med 25Mbit. 635 är ju en budgetrouter (märks bl a på att den inte har gigabitnätverk trådat) och den har lite klenare processor så den orkar inte med riktigt när det kommer information i för hög takt.
655 har en backbone som orkar lite mer.

635 ska klara run 95Mbps och jag har faktiskt varit riktigt nöjd med de jag sålt. Fast nu är väll inte mina kunder några större bandbredstjuvar direkt. :yoparty

Det bidde en Linksys e4200, får hoppas att det inte var nätet som strulade.

Det bidde en Linksys e4200, får hoppas att det inte var nätet som strulade.

Mycket bra val! :) Den har goda prestanda i både trådlösa delen, liksom den inbyggda Gbit-switchen och bra stabilitet. De gånger jag märkt att uppkopplingar krånglat, så har det uteslutande varit klienterna. Jag gjorde en hel del research innan jag handlade min accesspunkt och jämförde med bl.a. WNDR3700 och efterföljarna.

Kort räckvidd på 5GHz-bandet, men det är fullt normalt inomhus. Jag kör med original-firmware än så länge och har inte haft behov av att labba med öppen källkod på den ännu.

Det är bäst att ha separat utrustning för modem (el.dyl.), router/brandvägg, wlan-ap, switch (om inte ap:n är snabb nog), NAS osv. Man kan optimera prestanda och funktioner bättre och byta gradvis, istället för att sitta med en halvtaskig allt-i-ett-burk.

Gammal - men ändå aktuell - diskussion om ämnet: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=238085

Mycket bra val! :) Den har goda prestanda i både trådlösa delen, liksom den inbyggda Gbit-switchen och bra stabilitet. De gånger jag märkt att uppkopplingar krånglat, så har det uteslutande varit klienterna. Jag gjorde en hel del research innan jag handlade min accesspunkt och jämförde med bl.a. WNDR3700 och efterföljarna.

Kort räckvidd på 5GHz-bandet, men det är fullt normalt inomhus. Jag kör med original-firmware än så länge och har inte haft behov av att labba med öppen källkod på den ännu.

Det är bäst att ha separat utrustning för modem (el.dyl.), router/brandvägg, wlan-ap, switch (om inte ap:n är snabb nog), NAS osv. Man kan optimera prestanda och funktioner bättre och byta gradvis, istället för att sitta med en halvtaskig allt-i-ett-burk.

Gammal - men ändå aktuell - diskussion om ämnet: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=238085

Lite pinsamt, men märkte igår att det även strulade utan router, så börjar misstänka att böjd TP-kabel är boven :D

Jaja ny fräsch router är alldrig fel.

Såg gnäll om att USB-porten var slö, har du märkt nått sånt?

Lite pinsamt, men märkte igår att det även strulade utan router, så börjar misstänka att böjd TP-kabel är boven :D

Jaja ny fräsch router är alldrig fel.

Såg gnäll om att USB-porten var slö, har du märkt nått sånt?

Nej, jag har inte använt USB-porten ännu. Ska eventuellt ha den till skrivare och dela ut den vägen, men har ju USB m.m. även på servern, så det senare är mer naturligt att köra på. Det är väl USB 2.0 och det är inte speciellt snabbt ändå - bara som nödlösning för disk o.d. om man inte har något annat alternativ. Allt viktigt körs trådat med Gbit Ethernet och så de bärbara datorerna och mobilerna över wlan när de inte är i kontorsrummet.

Jag försökte förresten bygga gästnät (den funktionen finns inbyggd) att kunna låna ut till besökare, men problemet är att man inte kan använda det om routern bara används som brygga (har med hur forwarding internt och webb-loginsidan är uppsatt och kan inte ändras). Gick nästan att få till med lite fulrouting i Linux-servern och dmz, men då var det annat som blev trasigt och jag hade inte tid att fixa till det just då. Har tillfälligt löst det med separat ap som kan slås på vid behov och egen "captive portal".

655 är ju en säker klassiker och kan inte jämföras med 635...

855 är nästa vettiga steg men kostar också flis.
OCH nej 8xx är inte samma sak och har sämre komponenter.

655 går ju idag att få för 600 pix och är ett givet val som grund.

JA många d-link produkter är skräp men inte 655 & 855.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D