Tekniktips för nybörjare efterlyses

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
--------------------------------------------------------------------------------

Har gång på gång på denna sajt läst att köra hoj sitter i tekniken och inte i hur stor man är som person dvs lång tyngd osv. Jag efterlyser härmed några av dessa tekniktips som kan vara till nytta för mig och alla andra som skall för första gången sätta sig på en hoj och börja övninsköra. Så grabbar och tjejer sätt igång och tipsa nybörjarna nu :banana

uzibabe skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

Har gång på gång på denna sajt läst att köra hoj sitter i tekniken och inte i hur stor man är som person dvs lång tyngd osv. Jag efterlyser härmed några av dessa tekniktips som kan vara till nytta för mig och alla andra som skall för första gången sätta sig på en hoj och börja övninsköra. Så grabbar och tjejer sätt igång och tipsa nybörjarna nu :banana

Öva, öva, öva, öva, öva. Hmm, och så vidare.
Bra balans hjälper ju också till. Stressa inte upp dig.

Akta så att du inte välter din hoj o spräcker en kåpa eller två när du övar garagevändningar.....dyrt som fan sånt.

Lycka till.

Förresten, här är en länk till en norsk bok som heter full kontroll, den är fylld med mer konkreta tips...

http://www.nmcu.org/kompetanse/fullkontroll/index.html

...och om lite trafikkompetens med mc....

http://www.nmcu.org/kompetanse/strategisk/index.html

Eftersom balans är något övergripande i kroppen och allt som sker efter balans är en instinktiv handling så kommer det alltid krävas mycket övningar. Det finns inget tips så att vem som helst klarar det här, utan det behövs massor av övning så man bryter ner de där instinktiva reaktionerna som sitter i ryggmärgen.

Det som jag pratar om är t ex långsam rullning på hojj, garagevändning, välja spår och mycket annat. Sånt som är viktigt iallafall. Under dessa moment så kommer du vara i krig med dig själv, man gör oanade saker. Bara att öva och bryta ner.

När du kommer till ett speciellt problem i övningarna så kan du ju skriva här och så får du tips annars är det svårt att ge detaljerade tips så här i förtid.

/a

Titta långt fram när du kör är väl ett av de grundläggande tipsen. men något man lätt slarvar med.
Vid garagevändning: titta åt det håll du skall. Fixera blicken på en punkt långt bort så fort du börjat svängen.
Vid serpentinkörning: välj en högre växel och lägre varvtal om det går ryckigt. körningen går i regel mjukare då.

Funkade för mig...

Pebl skrev:
Titta långt fram när du kör är väl ett av de grundläggande tipsen. men något man lätt slarvar med.
Vid garagevändning: titta åt det håll du skall. Fixera blicken på en punkt långt bort så fort du börjat svängen.
Vid serpentinkörning: välj en högre växel och lägre varvtal om det går ryckigt. körningen går i regel mjukare då.

Funkade för mig...

Instämmer i tipsen om blicken, det är bland det viktigaste IMHO.
En annan väldigt viktig sak, i synnerhet vid rena manövreringsövningar, är hur du sitter på hojen. Styret skall man styra med, inte hänga på. Med andra ord, håll uppe kroppen med ryggmusklerna och lägg så litet tyngd som möjligt på själva styret.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8