Teknikfrågor: Lika eller olika längd på grenrör för motor med omjämn tändföljd?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bara en stilla fundering en söndagkväll. Normalt säger man ju att grenrören fram till kollektorn (förutsätter bara en kollektor) på en flercylindrig motor ska ha lika längd för att inte backpulserna ska påverka nästföljande cylinders avgasevakuering negativt. Dvs, tiden från att avgaspulsen lämnar första cylindern tills dess den reflekteras i avgassystemet (vid utblås, kollektor, stepped header etc) ska tajmas så att backpulsen reflekteras vid nästa cylinders öppnande avgasventil strax innan den öppnas. Detta så att vacuumet bakom pulsen ska hjälpa till med evakuering av avgaserna.

Helt logiskt med lika grenrörslängd för en motor med jämn tändföljd, pulserna kommer ju med konstant tidsskillnad. Det känns däremot inte lika självklart för motorer med ojämn tändföljd (Ducati, HD, Yamahas crossplane etc). Där borde väl grenrörens längd anpassas så att den cylinder som tänder med långt intervall till nästa cylinder också borde ha ett något längre grenrör än den cylinder som tänder med kort intervall för att tajma backpulsen på bästa sätt?

En googling ger vid handen att sådana avgassystem finns till åtminstone HD/Buell men för tex. Ducati kan inte hitta något som visar att man tänkt så. Kanske är effekten försumbar i praktiken? Vad säger SHs tekniknördar?
 
Du har alldeles rätt, effekten är nog försumbar vid normal körning men de som rejsar med t.ex. en crossplane V8 får inte ut full effekt med vanliga headers utan bygger ormbo med 8-4-2 där man tar från bägge bankarna.

En rad4 borde ju gå 4-2 inre/yttre i stället för höger/vänster men jag har aldrig sett ett sådant system och det verkar ju funka
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top