teknik kunniga, hjälpa mig?

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
jag vill bygga in kylning i min förstärkare då den slår ifrån pga överhettning.
Tänkte då såga ut och sätta in 2st 80mm LED-fläktar för att kyla och göra lite fetare, även vill trycka in två lysrör för att phetta upp :yoparty

Provat lite här och där men får inte någon ström (lysröret lyser inte).
Har ett gammalt nätagg liggandes, men det startar ju inte utan ström från moderkort, och att ställa upp en hel dator för lite fläktkylning verkar onödigt.

Tips tas emot, phett :3freak :hihi

Ett nätagg GER ström till moderkortet, så det bör fungera alldeles utmärkt utan ett sådant.

Jag har hela datorn, men vill inte ha datorn stå och snurra för att strömförse en fläkt och ett lysrör till en förstärkare, därför tänkte jag bara ta nätagget, men det går ju inte, då den startas när man startar datorn, nu sitter den inte i någon dator, hur statar jag den då?

Deztallica skrev:
jag vill bygga in kylning i min förstärkare då den slår ifrån pga överhettning.
Tänkte då såga ut och sätta in 2st 80mm LED-fläktar för att kyla och göra lite fetare, även vill trycka in två lysrör för att phetta upp :yoparty

Provat lite här och där men får inte någon ström (lysröret lyser inte).
Har ett gammalt nätagg liggandes, men det startar ju inte utan ström från moderkort, och att ställa upp en hel dator för lite fläktkylning verkar onödigt.

Tips tas emot, phett :3freak :hihi

Du ska kortsluta två pins i moderkortskontakten för att starta nätagget. Kommer ej ihåg vilka tyvärr så du får googla. För att få lysröret att funka måste du ju ha en inverter som höjer spänningen till några tusen volt.

Coola Ola skrev:
Du ska kortsluta två pins i moderkortskontakten för att starta nätagget. Kommer ej ihåg vilka tyvärr så du får googla. För att få lysröret att funka måste du ju ha en inverter som höjer spänningen till några tusen volt.

har för mig att det är pinne 14 och valfri jord. men jag är inte helt säkert. gooooooooooogla...

Coola Ola skrev:

inverter har jag liggandes, till just det lysröret också.
Men så det är inte möjligt att starta nätagget utan dator?
Och kan man inte få strömmen som kommer från 220 in i förstärkarn, att driva lysröret och fläkten? :huvet

Deztallica skrev:
inverter har jag liggandes, till just det lysröret också.
Men så det är inte möjligt att starta nätagget utan dator?
Och kan man inte få strömmen som kommer från 220 in i förstärkarn, att driva lysröret och fläkten? :huvet
Jo du kan starta nätagget utan dator. men agget måste ha en logik-signal (1 eller 0) in för att starta. det är det som händer när du trycker på av/på-knappen på din dator. du kan göra det utan dator dock genom att brygga en pinne på kontakten till moderkortet med en annan.

dessa 2 pinnar ska vara:

1: valfri jordning på atx-kontakten
2: pinne 14 på atx-kontakten som är PS-ON

vi skrev ju att du skulle googla. http://members.optusnet.com.au/~madods/notes/atx_pwr.htm hittade jag efter 3 sekunders sökning.

det du kan göra är att koppla en knapp som du trycker på för att starta agget. läs nu lite på sidan som jag tipsade på så löser det sig. vill du veta vart jord är på kontakten så kan du kolla här: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/atx/ en sida till som jag hittade efter ytterligare 3 sekunders googlande...

hurvida du kan få strömmen ifrån förstärkaren att driva fläkten beror på lite grejer. vad är det för effekt på nätagget i förstärkaren? vad kräver lysröret och fläkten för spänning? om det är vanlig 220 växelspänning så kan du teoretiskt sätt bara koppla in det på kontakten i förstärkaren där 220 går in, men då måste du antagligen gära lite fulkopplingar med lödkolv och helst krympslang.

om det är annan spänning som krävs så behöver du använda spänningsomvandlare. det sitter garanterat sådana i din förstärkare och det är lätt att se på kretsarna vad för spänning dom ger, om man är lite inne i branshen. men, din förstärkare kanske inte klarar den ökande belastningen och det kan pajja förstärkaren. och dessutom så kanske den inte har någon omvandlare för just den spänning du behöver.

Last edited:
Det funkade skitbra, tackar så mycket.
Nu har jag phett med neon och fläktar för att kyla förstärkaren :tomten

Deztallica skrev:
Det funkade skitbra, tackar så mycket.
Nu har jag phett med neon och fläktar för att kyla förstärkaren :tomten
bra :tummenupp alltid kul att kunna hjälpa...

visste väl att jag skulle få nytta för min utbildning någon gång :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...