Teknik för att gå på ställ i kurva.

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Såg någon länk här på sporthoj...

Agios Ioannis 1
http://www.youtube.com/watch?v=GQF6L4qvAsE

Agios Ioannis 2
http://www.youtube.com/watch?v=ZtM9grPU6Jc

De där grabbarna använder ju rätt mycket bakbroms för att ställa upp hojen på ingången men det ser inte så effektivt ut.

1.
Hur gör ni som kan ställa upp hojen? Är det bara att bromsa så att bahjulet lättar lite eller bromsar ni mycket med bakbromsen.

Hur använder ni bromsen - max och justera sladden med kroppen eller justera sladden med olika tryck på bakbromsen.

2.
I utgången så är det ju bara att gasa så släpper det. Men jag har märkt att det är mycket svårare att slira med bakdäcket ur utgången om man kör riktigt fort. Kör man lite långsammare och hojen är mer utträtt så verkar det lättare. Så går det verkligen fortare med sladd?

På motard, så bromsar man sent, lutar extra, växlar ner hårt, duttar på fotbromsen, styr med kopplingen. typ. Samma sak på sporthoj, fast mer tyngd.

Vad kul att du kom ihåg den tråden Peter! Hur har det gått för Olof Eriksson med bakhjulssladderiet med 600'an? Om du ser detta, Olof, kan väl vara så vänlig och ge oss ett riktigt långt och utförligt svar, det skule vara mycket intessant att få höra om hur du kör din 600 nu när du fått lite mer tid i sadeln på den.

Teddy skrev:
2319681 Vad kul att du kom ihåg den tråden Peter! Hur har det gått för Olof Eriksson med bakhjulssladderiet med 600'an? Om du ser detta, Olof, kan väl vara så vänlig och ge oss ett riktigt långt och utförligt svar, det skule vara mycket intessant att få höra om hur du kör din 600 nu när du fått lite mer tid i sadeln på den.
jo den glömmer jag inte i första taget

han är nog värre än Gavira bröderna nu, not

Vill oxå!

Kan fan inte,men skulle vilja,, ser ju vanilj ut :)

Rätt många svar på länken ovan,, kan nån ge mig en "express"förklaring på hur detta sköna fenomen går till? :)

Mvh /H

Med min gamla hink dunkar jag ner fler växlar än jag tror jag kommer att ha nytta av och dumpar kopplingen i synk med ett stamp på bakbromsen. Det brukar bli skojjig sladd av det. Inte för att jag har nån nytta av det... Det är bara kul! :D

/H

Teddy skrev:
2319681 Vad kul att du kom ihåg den tråden Peter! Hur har det gått för Olof Eriksson med bakhjulssladderiet med 600'an? Om du ser detta, Olof, kan väl vara så vänlig och ge oss ett riktigt långt och utförligt svar, det skule vara mycket intessant att få höra om hur du kör din 600 nu när du fått lite mer tid i sadeln på den.

du har inte sett han köra hoj??

(jag lånade han 450 för för förra tisdagen)(( det var min R1;a han "kände" på i den tråden hur det vara att "drifta" med))

skumnt med en motard utan motorbroms

olof är nog i Österrsund / eller på väg för tävling...tror jag

Swedie skrev:
2319581 På motard, så bromsar man sent, lutar extra, växlar ner hårt, duttar på fotbromsen, styr med kopplingen. typ. Samma sak på sporthoj, fast mer tyngd.

Nej det går inte, fråga R2.

rejser skrev:
2320465 Nej det går inte, fråga R2.
Har aldrigt sagt att det inte går.
Men däremot (som du kan läsa i den andra tråden) att väldigt få i det här landet vinner något på det.

Jag vill minnas att Olof sladdkungen styrde upp en 20plats eller nåt sånt på anderstorp :notme

-edit-
Inte för att vara sådan, men det bevisar väl att just själva sladdtekniken är överskattad som sådan när det handlar om att styra runt en sporthoj på bana.

Martin skrev:
2322005 Jag vill minnas att Olof sladdkungen styrde upp en 20plats eller nåt sånt på anderstorp :notme

-edit-
Inte för att vara sådan, men det bevisar väl att just själva sladdtekniken är överskattad som sådan när det handlar om att styra runt en sporthoj på bana.
Skiter väll i nån rookie. Lindström!

J.Andersson skrev:
2322104 Skiter väll i nån rookie. Lindström!

Men inte ens han körde på ställ när han skulle köra snabbt? Var bara när han hade en stor ledning på dom 2 sista varvet i Linköping som han bromsade upp hojen på ställ genom esset.

Axxexs skrev:
2322114 Men inte ens han körde på ställ när han skulle köra snabbt? Var bara när han hade en stor ledning på dom 2 sista varvet i Linköping som han bromsade upp hojen på ställ genom esset.
Tyckte det släppte redan på andra, tredje...

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back