Teckna försäkring utan kort!?

Richiie

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
På jakt...
`Hallå där!
Vet ni om nåt försäkringsbolag går med på att teckna en mc försäkring även om man saknar kort? Om man sedan lånar ut hojen och till en som har kort och den vurpar med den gäller försäkringen då?
Är 22 år och tänkte eventuellt låta farsan stå på hojen och låta honom låna ut den till mig... har inte råd att köpa den hoj jag vill ha annars :(

Richiie skrev:
2149953 `Hallå där!
Vet ni om nåt försäkringsbolag går med på att teckna en mc försäkring även om man saknar kort? Om man sedan lånar ut hojen och till en som har kort och den vurpar med den gäller försäkringen då?
Är 22 år och tänkte eventuellt låta farsan stå på hojen och låta honom låna ut den till mig... har inte råd att köpa den hoj jag vill ha annars :(

:corn !
Räkna inte med ett vettigt/något svar alls då skenförsäkring inte är speciellt populärt här...

Last edited:
Åh, nu får jag en tråd att fördriva eftermiddagen med :)

Har du råd att eventuellt bli utan ersättning vid eventuell skada?

Nackdelarna med skenförsäkring är många. Och jag tror du slog huvudet på spiken när du skrev "har inte råd att köpa den hoj jag vill ha"

Du får nog helt enkelt köpa en hoj som du har råd med.

Man får äga fordon tillsammans med någon och låta en stå som försäkringstagare. Dock skall båda ha ekonomiskt intresse i fordonet
och i detta fall vore det klockrent om båda har a-behörighet på körkortet!

EDIT: Gäller även att båda är skrivna på samma adress.

Jag övningskör och har hojen helförsäkrad, hojen står på mig, ägs av mig och körs således av mig.

Min försäkring kan du dock inte teckna :pannkyss (tjejförsäkring) men bolaget är Länsförsäkringar. Vissa bolagt tillåter andra familjemedlemmar att köra mot en högre självrisk. Viktigt att det står i försäkringsvillkoren att du får köra, lite inte på muntliga villkor.

Står det inte i försäkringsvillkoren så är det skenförsäkring.

Även om vi bortser från att skenförsäkring är impopulärt här så kommer försäkringsbolaget till 105% sannolikhet fatta att det är skenförsäkring den dan något händer och ägaren inte ens har behörighet för kortet. Folk har blivit nekade ersättning på betydligt lösare grunder.

Mitt råd: Köp en hoj som du har råd att äga, inte bara att köpa. Köp tillräckligt gammalt för att du ska våga nöja dig med trafikförsäkring.

Jag har inte tagit mitt kort än och har hoj och försäkring i mitt eget namn.

Om det skulle bli nån skada medan du övningskör blir det din handledare som står som förare på hojen i försäkringsärendet.

Om den du lånar ut hojen till har giltigt körkort så borde det inte vara några problem med giltigheten av försäkringen

Bolag

Richiie skrev:
2149953 `Hallå där!

If kräver inte att man har körkort för att försäkra hojen.

Försäkra den kan du ju göra det gjorde både jag och min polare under tiden vi höll på att ta kort tror han har TH och jag kör IF.

Men vad som händer om du kör och vurpar eller hur du nu tänkte det har jag ingen aning om det får någon annan ta. Men jag skulle aldrig låta någon annan stå för hojjen jag körde pga risken att bli utan ersättning vid en olycka.

Försäkringsbolagen blir allt hårdare och hårdare nu för tiden så jag skulle inte changsa.

:)

Peter_E skrev:
2149992 If kräver inte att man har körkort för att försäkra hojen.

Jupp, inte heller Bilsport & MC. Yamahan har jag på IF... och Suzukin på B & MC. Övningskör på Suzukin eftersom jag tänker köra upp på den och vill ha en hoj jag är van vid och inte en som jag aldrig suttit på förr vid uppkörningen (råkade ut för det i höstas, hade sista tiden på året och kuggades.. lååång vinter :( )

Richiie skrev:
2149953 `Hallå där!

Hello,
Jag köpte min hoj och försäkrade den på mig själv ca 3-4 mån innan jag hade fått mitt körkort. Jag var ju tvungen att ha ngt att övningsköra med. :)
Om du lånar ut din hoj till nån som bor inom samma hushåll ja då gäller din försäkring. Nu pratar jag om min egna Folksamförsäkring så det kan ju va annorlunda för andra försäkringar.

Last edited:
Jag har Triumphförsäkring och den går att försäkra utan körkortet. Om någon annan klotar hojen så blir det dubbla självrisken.

jag har min försäkrad hos trygg hansa och jag har inget kort än, köpte en hoj för att ha något att övningsköra på. fast det var stor prisskillnad mellan dom olika bolagen när man inte har kort, nu ger jag 4800 halv/helår, länsförsäkringar ville ha runt 30000 spänn

Richiie skrev:
2149953 `Hallå där!

Klart du kan låna ut hojen o försäkringen gäller även då... Och är det din pappa du ska övningsköra med så är det väl jättebra att skriva hojen på honom iaf fram tills du har kortet!

Men det bästa är såklart att skriva hojen på sig själv... !

Men med tanke på försäkringspriserna i sverige så förstår jag mycket väl om du hellre vill ha den skriven på någon annan, räkna dock inte med att få ut pengar på vagnskadan då! Trafikförsäkrar du bara så är det dock inte några problem!

O alla som kommer hugga på att skenförsäkringar är så dumt kan ju lägga ner, Varför har vi högst försäkringspremier i världen? Samtidigt som försäkringsbolagen går med rekordvinst? Inte känner jag några moraliska förpliktelser mot f-bolagen! Att priserna är höga beror knappast på skenförsäkringar utan på sossarnas politik + dålig konkurrens.
:banana

Ok. tack för alla bra svar. Får väl ta och vänta med fetare hoj tills åldern börjar skena iväg;) Kollade på kawazaki er6n helföräkring på mig skulle gå på 8000, inte så tokigt...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti