teckna försäkring på helg?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag hade tänkt ställa på min hoj och ringa till försäkringsbolagt och ta en försäkring nu i fredags. sen på fredagen kom jag på att det är ju helgdag då :mad: så att försäkringsbolagen har stängt.
jag har haft trafikförsäkring hos folksam förra sommaren och ska köra samma även denna sommar. finns det något sätt jag kan få försäkringen att börja gälla från och med säg på söndag fastän att jag inte kan komma i kontakt med folksam? att ställa på hojen på nätet eller via telefonsvar är ju inga problem, men jag vill inte gärna dra ut och åka utan trafikförsäkring.
går det att lösa det här på något sätt eller måste jag vänta tills på tisdag?
jag såg hur många sporthojar som helst på stan idag så jag blir fan tokig om jag inte får köra.

IF har väl 24/7 ?
Jag fixade min försäkring på en söndag iaf.

bmwjohan skrev:
jag hade tänkt ställa på min hoj och ringa till försäkringsbolagt och ta en försäkring nu i fredags. sen på fredagen kom jag på att det är ju helgdag då :mad: så att försäkringsbolagen har stängt.
jag har haft trafikförsäkring hos folksam förra sommaren och ska köra samma även denna sommar. finns det något sätt jag kan få försäkringen att börja gälla från och med säg på söndag fastän att jag inte kan komma i kontakt med folksam? att ställa på hojen på nätet eller via telefonsvar är ju inga problem, men jag vill inte gärna dra ut och åka utan trafikförsäkring.
jag såg hur många sporthojar som helst på stan idag så jag blir fan tokig om jag inte får köra.

Om man skall ha samma försäkring somm förra året så gick det automatiskt när man ställde på hos TH

bmwjohan skrev:

Kan du ställapå hojen, så har du en försäkring. Annars går det inte att ställa på fordonet.

Geiger skrev:
Kan du ställapå hojen, så har du en försäkring. Annars går det inte att ställa på fordonet.
Jo fordonet går att ställa på. Men man får betala till en försäkringsfond varje dag à 70kr. Så det blir utdyrt!!! :tungan

Jag har försäkrat bilen på internet, då borde det gå försäkra en motorcykel där med?

nicke skrev:
Folksam har också 24/7,, tror att det är 020-45 00 00 man ska ringa?...

jag ringde nått sånt där 020 nummer till folksam men det var en automatisk röst där som sa att dom öppnar efter helgen. man kunde bara få prata med någon ifall det gällde akuta ärenden( som att man har krockat eller att huset brinner eller nått sånt antar jag).

SpoonMannen skrev:
Jo fordonet går att ställa på. Men man får betala till en försäkringsfond varje dag à 70kr. Så det blir utdyrt!!! :tungan
Näe, inte om han hade en trafikförsäkring innan han ställde av.
Då kommer hans försäkringsbolag att få uppgifter från VV om att den är påställd och hojen kommer att vara försäkrad på samma sätt som innan avställning.

Jo fordonet går att ställa på. Men man får betala till en försäkringsfond varje dag à 70kr. Så det blir utdyrt!!!
Tänkte bara ändra trafikförsäkringsföreningen tar ut en avfift på 140 pix per dag vilket jag åkte på för 14 dagar, men det ville man ju inte betala så det löste sig efter ha skickat in lite papper till vägverket.

bmwjohan skrev:
jag ringde nått sånt där 020 nummer till folksam men det var en automatisk röst där som sa att dom öppnar efter helgen. man kunde bara få prata med någon ifall det gällde akuta ärenden( som att man har krockat eller att huset brinner eller nått sånt antar jag).
okey, då va de väl fel nr då... pröva me, 020-72 20 10
dock öppet mellan:
mån-fre 07.30-21.00
lör-sön 09.00-19.00
bättre lycka denna gången! :tummenupp

Som dom tidigare talarna har skrivit men mer överskådligt:

1. Har du tidigare haft MCn påställd och samtidigt försäkrad hos ex. Folksam innan vintern kom så kommer den typ av försäkring som du tidigare haft hos folksam automatiskt gå på igen när du ställer på hojen.
2. If har alltid öppet. 020 650 650
3. Om du går in på www.vv.se och försöker ställa på den så märker du om du har ett så kallat trafikförsäkringsföreläggande (bevis folksam skickar till vv när du har en trafikförsäkring hos dom eller alternativt en som kommer börja gälla när fordonet ställs på)inlagt från Folksam. Har du inte det kan du helt enkelt inte ställa på fordonet.

Lycka till i helgen.

//jaG

jag ringde den där jouren igen idag och nu funkade det :tummenupp
fattar inte varför det inte gick igår. alltså på folksam.

så nu har jag varit ute och ylat för första gången i år. det var fan magiskt. solen sken, asfalten var torr och gixxer var i topptrim :D
min egna förgasarsynkning som jag inte trodde blev så bra, blev jävligt bra visade det sig. alla effektsvackor var som bortblåsta.

bmwjohan skrev:
jag ringde den där jouren igen idag och nu funkade det :tummenupp
fattar inte varför det inte gick igår. alltså på folksam.

så nu har jag varit ute och ylat för första gången i år. det var fan magiskt. solen sken, asfalten var torr och gixxer var i topptrim :D
min egna förgasarsynkning som jag inte trodde blev så bra, blev jävligt bra visade det sig. alla effektsvackor var som bortblåsta.
bra att det löste sig :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...