Teckna årsförsäkring, sedan sälja?

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
zx9r
Sorry för en väldigt dålig topic men den var svårformulerad.

Letar ny hoj till denna säsongen så det blir endel ringande till försäkringsbolagen för att få offertar och se om det finns något som bara ruinerar en halvt istället för helt men nu till min fråga.

Det billigaste jag kom undan med var drygt 23 lakan för hel/helår och 9 lakan för halv/helår, detta var dock "årsförsäkringar".
Säg att jag tecknar en årsförsäkring, betalar månadsvis och "säljer" hojjen till hösten för att denna person sedan ska kunna teckna garageförsäkring hos något annat bolag..och till våren "köper" jag tillbaka den.
Kommer jag då få en räkning när jag sålt hojjen på de resterande månaderna eftersom jag har tecknat årsförsäkring eller är det bara att krypa i ide och invänta nästa säsong?

Mvh

Att det är en års försäkring innebär att du förbinder dig att ha din hoj försäkrad hos bolaget i minst ett år till gällande villkor samt får inte ställa av den. Men skulle du sälja hojjen så bryts ju givetvis avtalet och du får tillbaka pengar om du har betalt in för längre tid än du äger den.

Väldigt många gör ju som så att man "säljer" hojen till någon familjemedlem för att sen på våran "köpa" tillbaka den och teckna försäkring igen. Varför ska man göda de där ockrarna?

MEN, observera! Här på detta forum är alla änglar så skenförsäkring får man inte syssla med. Men jag skulle ju tro att de flesta inte vågar stå för det bara.....

Det låter ju jättebra.
Då får det bli en dyr sommar och en "billig" vintersäsong.
Skenförsäkran eller inte, tycker detta är väldigt nära att köra "ärligt" och med priserna så är det inte konstigt att det sker skenförsäkringar.
Har nu fått svar på min fråga och det lät ju bra, vi får se om det blir en moraltråd av detta eller inte.
Tack

Kom ihåg bara att antalet ägare skenar iväg snabbt när man "säljer" hojen nån gång per år. Men med ett utdrag från Bilregistret när den skall säljas på riktigt kan man ju styrka för den eventuelle köparen att det bara är en ägare istället för fyra...

Tänk även på att en sån försäkring (gäller väl hos alla bolag nu?) räknar ut sitt pris så att du betalar nästan hela försäkringen under sommarhalvåret vilket som. Dec brukar ju nästan vara gratis på en sån försäkring.

Skenförsäkran eller inte, tycker detta är väldigt nära att köra "ärligt" och med priserna så är det inte konstigt att det sker skenförsäkringar.

Tänk på att de som betalar för hela året (som man ska) får stå för den kostnaden du stjäl tillbaks från försäkringsbolaget. När allt kommer omkring så är ju inte risken mindre att du kommer utnyttja din försäkring.

Så i själva verket sker det på bekostnad av de ärliga hojåkare som är kvar.

Jag vill inte vara någon moralpredikare, men man bör ha det i tanken innan man klagar på premien nästa gång

Tänk på att de som betalar för hela året (som man ska) får stå för den kostnaden du stjäl tillbaks från försäkringsbolaget. När allt kommer omkring så är ju inte risken mindre att du kommer utnyttja din försäkring.

Så i själva verket sker det på bekostnad av de ärliga hojåkare som är kvar.

Jag vill inte vara någon moralpredikare, men man bör ha det i tanken innan man klagar på premien nästa gång
Det är lustigt att det ALLTID kommer nån gammal moralryttare i höghatt och beklagar sig över att ärliga hojåkare (!!!!) får betala så mycket mer för att folk smider mästerplaner. De riktiga bovarna är väl folk som kör bombarrepor, klotar och sedan får ut ersättning ( Jag är en sån rackare, muhaha).

Men hur blir det om FB börjar ringa och gnälla efter ett par ägarbyten? Dom kanske ser i sina papper där nånstanns att man ägt hojen fyra sommrar och farsan ägt den fyra vintrar?

När jag ringde för att teckna 35 -årsförsäkringen på den nya hojen förra veckan fick jag detta tipset av killen på bolaget. Kör på 35-årsförsäkringen under den tid som du hade tänkt med en vanlig försäkring. Efter det går du ner till halvförsäkring istället. Det var helt ok att byta mellan hel och halvförsäkring när man har årsförsäkring. I mitt fall skulle det göra ca 500:- i månaden när hojen står i garaget under vintern.

det är därför jag bara kör halvförsäkrat numer för jag är så jävla trött på alla som ska skenförsäkra bluffa och mygla, ja jag är en moralkärring som man garanterat blir kallad direkt man yttrar sig om såna saker. fattar inte att man måste hålla på och bluffa för att ha råd, byt till nåt man har råd med. Jag vill oxå ha en ferrari men har man inte degen så.... tycker att man borde få bita i det sura äpplet lite oftare om man är klantig eller bara inte bryr sig, kan ju vara som så att man lär sig lite då. väldigt många trådar handlar om folk som söker stöd när man ska fuska till det med försäkringar och stypningar, hoppas ni torskar allihop. allt erat fusk drabbar resten som betalar "fullpris" allt måste betalas på något sätt och jag vill bara pröjsa för mig själv inte för alla andra puckon som "fuskar"

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing