Techno weld

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Söder om
Hoj
EXC525 SM
Kan man använda techno weld för att lägga igen en spricka i motorblocket (aluminium)? Vill göra det utan att klyva motorn. Tänkte om man bara häller ut oljan vänder upp och ner på motorn och "löder" igen.
Håller packboxar och lager i motorn när man eldar med gasollåga?
Om man ska svetsa så måste man ha kåpan lös, vilket innebär mkt arbete.
Kommer de att funka med techno weld eller måste motorn klyvas??
(Hojen är en 125cc cross.)

tack för svar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hej!

Dessa medel för "lödning" av aluminium är inte ens hälften så bra som att svetsa. Eller hälften så bra som det påstås i reklamen.
Det enda som gäller i något som ska hålla är att svetsa och det gör man helst med kåpan på plats på ett motorblock, allt (framförallt kåpan) bör förvärmas för att undvika spänningar i godset. Med för mycket spänningar finns dels risken att kåpan inte passar på blocket, dels finns risken att kåpan spricker framöver.
Att löda eller svetsa i block/kåpa med innehåll (dvs kpl motor) kan gå men det beror helt på vad som finns i angränsande områden. Om sprickan är intill en packbox ex vis. Eller gängor som inte går att skydda. Eller glidlager (ramlager).

Ett fingerat exempel:
Generatorkåpa på 750R -96/99 som spruckit till följd av tippning (den är utsatt). Jag skulle ragga upp ett extra motorblock att dra fast kåpan på för att säkerställa passfom etc. Slipa ur sprickan, förvärma ordentligt, och svetsa (TIG). Om skadan vore tjock kanske jag fick ta till pinnsvets istället.
Så går det till. Har man inte en extra motor och inte heller kan använda den ordinarie vid svetsningen får man chansa men risken ökar att det blir pannkaka av kåpan.
PS Det är tryggt att ha egen TIG! :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Robban_C skrev:
Dessa medel för "lödning" av aluminium är inte ens hälften så bra som att svetsa.

Jag håller inte med dig. Att löda med Techo Welds zinklegering fungerar alldeles utmärkt på en aluminiumlegering som har högre smältpunkt än Techo Weld (som de flesta har). Styrkan på lödningen är jämförbar med en svetsfog. Däremot går det inte att slipa och polera den lödda ytan så att den inte märks (för ögat) - annat än om man lackerar den.

Däremot att löda/svetsa på plats utan att demontera motorn är ingen bra idé.

Grövre bitar bör TIG/PINN-svetsas eftersom det är svårt att uppnå rätt arbetstemperatur med hjälp av gasol/gassvets. Likaså om man måste bygga upp saknat material bör man också svetsa.

Motorkåpor i alu löder jag hellre än svetsar eftersom de annars slår sig och blir lite skeva.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fredde Meck skrev:
Inte om man kan svetsa och vet hur man värmebehandlar före och efter... ;)

Enkelheten och snabbheten att löda spruckna kåpor gör iaf att jag föredrar den metoden på småsaker.

Har du några tips om hur man minimerar deformatiotion/krympningen när man svetsar alu, lite mer i detalj? Uppsala Motorslip klarade inte av att fixa/svetsa toppen och montera nya säten så något fel gjorde dom så jag tänkte låta polaren svetsa istället nu när jag köpt mig en egen MIRA-fräs. Tänkte lära mig själv göra sånt som Motospeed, EMP och Marklund oftast tar allt för lång tid att göra (och tyvärr till hyffsat jackade priser).
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Håll rätt temp före , under och efter för att sen gradvis sänka.
DET är inte så j**la lätt men det går ( återkommer med temp och tider). Induktions-värmare är det vi använder på jobbet....

Helt klart håller jag med dej om lödningen, men det var inte det jag citerade......
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top