Tearoff vs Rolloff

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad är vettigast vid supermotardåkning? Fördelar och nackdelar?

Tänkte uppdatera min "gear" lite till nästa säsong!
Jag gillade Shoei´s integral stenhårt, bör jag fortsätta på deras crosshjälmar? Gärna andra förslag av er som vet hur shoei sitter :tummenupp

Sen gällde det även crossdojjor, vad bör jag gå på? Tex alpinestars har Tech 8 för 3,5k och Vector för 2,9k. Är mellanskillnaden värd det? Vad bör man titta efter?

Vilka leverantörer/grosister/återförsäljare i sverige har shoei? De som har hemsidor med listor dvs :)

OlleR skrev:
Vad är vettigast vid supermotardåkning? Fördelar och nackdelar?

Tänkte uppdatera min "gear" lite till nästa säsong!
Jag gillade Shoei´s integral stenhårt, bör jag fortsätta på deras crosshjälmar? Gärna andra förslag av er som vet hur shoei sitter :tummenupp

Sen gällde det även crossdojjor, vad bör jag gå på? Tex alpinestars har Tech 8 för 3,5k och Vector för 2,9k. Är mellanskillnaden värd det? Vad bör man titta efter?

Själv föredrar jag rolloff, stenklart bäst o räcker längst... men ett måste till dom e sjysta mudflaps... (lilla skyddet ovanför rollbandet som gör att det inte kommer vatten o skit imellan)...
sen tycker jag alpinestars tech 6 är bäst... tech 8 e väl egentligen lite lyxigare, men årets modell av dom har ett vantilationsnät fram i tån som det bara forsar in vatten igenom... vector har jag testat men jag tycker 6:orna va klart skönare o kändes som dom skulle skydda mer!

GOD JUL PÅ ER :)

OlleR skrev:
Tech6 är sköna tycker jag men för asfaltåka är dom här rätt ok,Sidi SRS.Det finns plastbitar att meka dit så att man slipper nöta ut sulorna på nolltid :tummenupp

Bifogat

• sidi-srs.jpg
    sidi-srs.jpg
    4.3 KB · Visningar: 524
shoeis crosshjälmar är smaskens :) sitter som inget annat, men kostar därefter. Jag fick chansen att förhandsprova bells nya kruka som kommer i år och den var helt suverän, den med satt som en shoei och kändes lätt som en soumy :tummenupp

Alpnestars nya tech 10 lär väl ska dyka upp vilken dag som helst, kan vara värd att vänta på om du ska tjacka nya pjucks....

god hjul :tomten

Busaberg skrev:
Tech6 är sköna tycker jag men för asfaltåka är dom här rätt ok,Sidi SRS.Det finns plastbitar att meka dit så att man slipper nöta ut sulorna på nolltid :tummenupp

Jo har även kollat på dom... det första jag tänkte va Motard......... :tomten

Hemskesven skrev:
Alpnestars nya tech 10 lär väl ska dyka upp vilken dag som helst, kan vara värd att vänta på om du ska tjacka nya pjucks....

jotack...lägga ut över 5 tusen på stövlar att slipa mot asfalten..näe.

tycker inte man behöver lägga ut på värstingstövlar till motard, jag kör med SIDI stövlar för 1800:- det duger fint.

Shoei hjälmar sitter grymt skönt!
annars kan jag tipsa om Troyleedesigns hjälm som jag har, lättare än Shoei och snyggare :hihi tyvärr nästan lika dyr...

Bifogat

• spread_08.jpg
    spread_08.jpg
    83.5 KB · Visningar: 119
  • spread_07.jpg
    spread_07.jpg
    77.2 KB · Visningar: 95
Last edited:
Tack för många bra svar! Håller alla med Farmer angående rolloff/tearoff?

Spelar det så stor roll hur mycket hjälmen väger egentligen? När vi snackar sånna vikter som skiljer Shoei och Soumy? Jag tror att jag är relativt stark i nacken :) Och dessutom har jag ju kört med integral hittills! (eller dom kanske inte är tyngre?)

Vad tycker/vet ni att skorna ska ha för egenskaper (jag tänker gå på rejsers melodi med billigare skor)? Vilket märke är bäst i budgetvariant?

Å sen en bonusfråga, vart hittar jag Troyleedesign-hjälmarna?

Mycke nyfikenhet =)

troy lee borde smx.nu ha och vad det gäller vikten så har du helt rätt.
En hjälm som är lite lättare kan ändå ha tyngdpunkten placerad på ett ofördelaktigt sätt och vara sämre för nacken än en som väger 50gram mera.

Om du skulle vara noga med vikten, väg hjälmen! det verkar som om olika hjälmtillverkare har väldigt olika kalibrerade vågar..... :7peta

god hjulafton :fyllisar

rejser skrev:
jotack...lägga ut över 5 tusen på stövlar att slipa mot asfalten..näe.

tycker inte man behöver lägga ut på värstingstövlar till motard, jag kör med SIDI stövlar för 1800:- det duger fint.

Visst är det mycket pengar för en stövel, men det är (blir) en jäkligt fin stövel!
Det är väl bara att skruva på sidis slit grejjer på sidan sen är ju i princip hela sulan i övrigt utbytbar.

Men nog är det som du säger det blir ändå dyra mil med en sån stövel jämfört med en för 1800

Vad det gäller ro/to fixa dig ett par glasögon med "first turn tearoff". Då har du en eller ett par skivor som täcker hela glasögat dom första varven när alla är nära varandra och stänk och sprut är mera intensivt, sen när heatet börjar bli lite utdraget så har du roll offen kvar till det. Bekvämt eftersom det kan vara skönt med det större synfältet som tear off ger i början när det är hojjar överallt

hejs :tomten

diadora har ett par intressanta boots för motard med bytbara slitdelar på sulan, dryga 200 euro på en tysk sida.
vet inte vilka som säljer dom i sverige bara..

angående rolloff o sånt.
jag har oftast, om det inte är 25+ och bara lite damm på banan då, rolloff monterat för det är enklast och sitter där redo att användas och det stör mig inte med det lite mindre synfält man får.
om det är riktigt skitigt och djävligt så brukar jag tejpa fast en eller två tearoffs över rolloffsen som är bra att rycka av efter starten, om man inte skulle råka ligga först då :)
finns ju färdiga glas för detta oxå som den hemske sa.

ädit: vartex säljer diadora såg jag.

Bifogat

• forma-side-skid.jpg
    forma-side-skid.jpg
    14.4 KB · Visningar: 83
Last edited:
Kolla i usa. Mycket billigare.

Ex: Tech 8 300$ = 2100kr

Fortsätter så

kolla
btosports.com
chaparral-racing.com
rockymountainmc.com

Tack för alla bra svar!

Kom å tänka på, vad kör ni med för handskar? Jag kör med mina landsvägs RR-handskar då det känns vettigast att gå omkull på asfalten med dom!

Vad får man räkna med för omkostnader utöver priset när man beställer från USA?

Har ringt runt lite angående TLD-hjälmen och den hamnar på 5000riksdaler :( Då blir det billigare med Shoei ändå... :4skrika

Jag som just blive kär i den hjälmen ju :(

OlleR skrev:
Har ringt runt lite angående TLD-hjälmen och den hamnar på 5000riksdaler :( Då blir det billigare med Shoei ändå... :4skrika

Jag som just blive kär i den hjälmen ju :(

köster inte shohej bortåt femosju nånstans?
kanske har sänkt dom lite.

det jobbiga är att en TLD hjälm kostar knappt 2700:- i usa :4skrika

rejser skrev:
köster inte shohej bortåt femosju nånstans?
kanske har sänkt dom lite.

det jobbiga är att en TLD hjälm kostar knappt 2700:- i usa :4skrika
Ska jag vara ärlig så har jag inte kollat upp den, men jag tycker det vore konstigt då Z-One kostar 4500:- och deras "mindre" modell (vilket är nästan likadan som deras "större" modell) kostar 3200:- om den skulle vara dyrare än TLD´n :/
Hursomhelst är 5000kr för mycket, måste gå på "budgetmodellen" V-Moto om Shoei´n blir så dyr också...

Kanske skulle man beställa prylar från USA?

*Edit, jag har kollat upp den men inte fått något svar
*Edit2, jag hittade shoeis R2 för 3000:-, spela roll en årsmodell äldre ;)
*Edit3, jag hittade orginalpris på den på 4000:- (dvs icket nedsatt)

Last edited:
Hjälmar och skor är ju lite individuellt. Det beror på din huvudform osv vad som
sitter bra på just dig eftersom passformen kan variera mellan olika fabrikanter
av hjälmar och stövlar. Det är bara prova.
Men gillar du shoeihjälmarna, köp en sån. Vad du än gör, håll dig till skalan
av "bättre" hjälmar. Köp absolut inget i plast för 1000 spänn eller en beggad!

rejser skrev:
diadora har ett par intressanta boots för motard med bytbara slitdelar på sulan, dryga 200 euro på en tysk sida.
vet inte vilka som säljer dom i sverige bara..

angående rolloff o sånt.
jag har oftast, om det inte är 25+ och bara lite damm på banan då, rolloff monterat för det är enklast och sitter där redo att användas och det stör mig inte med det lite mindre synfält man får.
om det är riktigt skitigt och djävligt så brukar jag tejpa fast en eller två tearoffs över rolloffsen som är bra att rycka av efter starten, om man inte skulle råka ligga först då :)
finns ju färdiga glas för detta oxå som den hemske sa.

ädit: vartex säljer diadora såg jag.

Det är Knobby som säljer Diadoras cross och motard pjucks.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti