Tear Off's

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej! Satt o klia mig i huvet medans jag såg på lite träningsbilder på Laguna Seca att man borde nog skaffa sig Tear Off's för blöta / regniga / skitiga race. Vet ju hur det Kan bli även med alla insekter som bombarderar en.

Så min fråga är vart jag kan hitta tear offs. Och vet ni om det finns alternativ till tear offs? T.ex göra egna på något sätt.

Tear Off
p15.jpg

tear offs finns att få tag i de flesta mc-butiker!
Själv har jag en X-lite och tear offs till den finns hos de handlare som har Grahns sortiment!

Last edited by a moderator:
tillverka egna... :va Nu får du väl ge dig :tungan Tillverka egna däck också, jag köper! Kolla på duells hemsida, för du kör väl med shoei??

fick en ny Arai igår oxå. Så umh. =)

Men ja, tillverka egna av nån plastfilm borde inte vara så himlans svårt tycker jag :)

Köpte ett universal "tear-off kit" på MC varuhuset till min förra hjälm.
Det var komplett med skruvar/fästen och 5st tearoffs. Har för mig att det kostade typ 150 spänn.
Sen fanns det förpackningar med 10st tearoffs att köpa till...

Fast jag använde inte mitt så mycket... Var krångligare att hålla på med det där skiten, än att göra rent visiret då och då...

Tear-offs finns till Shoei, men man måste byta visir eftersom Shoeis original är lite "böjt". Färdiga tear-offvisir finns, både klart och rökfärgat.

Swedie skrev:
fick en ny Arai igår oxå. Så umh. =)

Men ja, tillverka egna av nån plastfilm borde inte vara så himlans svårt tycker jag :)

TEAR-OFF VISIR till ARAI:

ARA5001515 2D Clear, Tear-off
ARA5001516 2D Dark smoke, Tear-off
ARA5001517 2D Light smoke, Tear-off
ARA5001518 Yellow, Tear-off

ARA5001390 TEAR-OFF 5 pack

:tummenupp

Nu när det är uppe, jag har haft en fundering när det gäller tear-off´s.

Finns det någon tyst överrenskommelse om var man "byter" film så att det inte sker säg, i en kurva eller i slutet av rakan? Kan inte tänka mig att det är speciellt kul att få en sån jävel under framdäcket vid fullt nerlägg. Dessutom, vid full inbromsning flyttar den ju inte på sig utan glider med framhjulet tills den slipats ned. Tjosan hoppsan vad spännande.

Fast iofs, krascher är ju publikfriande.

Hur funkar den gamla touringide´n med en bit torkarbladsgummi fastsytt i vänsterhandsken? Har inte provat på bana men det funkade på 125:e tiden.

pilsner

flykay76 skrev:

ARA5001515 2D Clear, Tear-off
ARA5001516 2D Dark smoke, Tear-off
ARA5001517 2D Light smoke, Tear-off
ARA5001518 Yellow, Tear-off

ARA5001390 TEAR-OFF 5 pack

Vad kostar dessa?

oscar skrev:
Vad kostar dessa?

ARA5001515 2D Clear, Tear-off 695kr
ARA5001516 2D Dark smoke, Tear-off 695kr
ARA5001517 2D Light smoke, Tear-off 695kr
ARA5001518 Yellow, Tear-off 695kr

ARA5001390 TEAR-OFF 5 pack 140kr

oscar skrev:
Vad ska vara rätt då? Man köper alltså ett visir som är färdigfixat för att smeta på tearoffs...!?
Inte vet jag. Men kostar det 140kr för 5st tearoffs som kan kan klistra dit på mitt nuvarande ARAI (original) visir så vill jag köpa. Men måste få det bekräftat. Kanske jag läser fel, isåfall dumförklara mig :)

Swedie skrev:
Inte vet jag. Men kostar det 140kr för 5st tearoffs som kan kan klistra dit på mitt nuvarande ARAI (original) visir så vill jag köpa. Men måste få det bekräftat. Kanske jag läser fel, isåfall dumförklara mig :)
Originalvisiret till RX-7 serien har fästen för tear-off. Samma visir utan tear-off fästen sitter original på ARAI:s övriga hjälmar :tummenupp

flykay76 skrev:

ARA5001515 2D Clear, Tear-off 695kr
ARA5001516 2D Dark smoke, Tear-off 695kr
ARA5001517 2D Light smoke, Tear-off 695kr
ARA5001518 Yellow, Tear-off 695kr

ARA5001390 TEAR-OFF 5 pack 140kr
Var har du hittat priserna? Tycker det verkar billigt, det är så j-a dyrt med visir.

Peder Rosberg skrev:
Originalvisiret till RX-7 serien har fästen för tear-off. Samma visir utan tear-off fästen sitter original på ARAI:s övriga hjälmar :tummenupp
ah! Tack. har en ny Arai McCoy Sliding Star (Corsair Rx7). Yay! Blir o noppa åt sig några sådana där då... bara hitta vart man kan köpa oxå!

Swedie skrev:
ah! Tack. har en ny Arai McCoy Sliding Star (Corsair Rx7). Yay! Blir o noppa åt sig några sådana där då... bara hitta vart man kan köpa oxå!
Kolla så att det sitter sånahärninga pillefnuttar på visiret..
Dom e till för att sätta fast tear offsen..

Bifogat

• 83-4603Lg_410x369.jpg
    83-4603Lg_410x369.jpg
    12.1 KB · Visningar: 89
Nej men asså...dem första priserna är för visiret med tear-off fästen...sen skulle jag gå på att 140 småttingar är för skivorna....

Swedie skrev:

dumförklaring :rofl

thundrace skrev:
Nej men asså...dem första priserna är för visiret med tear-off fästen...sen skulle jag gå på att 140 småttingar är för skivorna....

Precis!

140 kr är för fem (5) stycken tearoffs....
(tyckte nån de va billigt :va )

Kompletta visir med hållare för tearoffsen kostar 695 kr
(Vet inte om det följer med tearoffs till visiret)

Priserna är från Yamahas rekomenderade prislista, finns säkert på alla Yamaha Center samt återförsäljare för Yamaha.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey