TDM/TRX/XTZ Ventiler=skräp?

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
När jag kollade ventilspelet på min TDM-1991 inför vinteruppehållet, upptäckte jag att 4 st av 6 insugsventiler hade minskat spelet under godkänt mått. avgasventilernas spel var OK. Har läst här att fler ägare har liknande problem, och att felet kommer från ventilen och inte sätet. hur konstaterar jag vilket som är fallet? Vet någon om Yamaha har ersättningar av bättre kvalite´, eller är det som med bränslenålen/röret, mest skräp och noll inträsse från Yamaha. Mvh. Åke i Edsbyn
 
Forskade lite efter helgen, mest lättillgänglig info som var intressant säger att det tydligen finns ett artikelnummer för originalventiler före 1996 och ett annat nummer för ersättnings-/originalventiler efter 1996. Det skulle innebära att Yamaha upptäckte sitt misstag och bytte ut ventilerna efter 1996, nya ersättningsventiler bör vara bättre m.a.o.

HansJ bl.a. har haft den erfarenheten om jag inte tolkar honom fel... (Enter Hasse ->)
 
Last edited:
Håke får svar av Jåke :hihi

Det stämmer, jag frågade MC-Varuhuset i Sthlm om det var ett ersättningsnummer, då jag inhandlade nya ventiler, och det var det (är numer samma som till R6an!). Även uppgifter från gamla TRX forumet bekräftar det.2 av mina insugsventiler var "bortom räddning", dvs kunde möjligtvis ha slipats om, men hade blivit väl tunna. De är dock som tur inte så extremt dyra, så jag köpte sex nya.

Anledningen att det bara är insug är nog att man chansat lite, avgasventilerna brukar väl generellt vara av annat material pga värme. Har inte också andra Yammamodeller från perioden liknande problem?

Enda sättet att verkligen vara säker på att det är ventilerna som slits är väl att riva toppen, men sannolikheten för att de är boven är mkt stor. Sen är ju frågan om det är onormalt mycket, att säten och ventiler "sätter" sig något är väl rätt normalt? Du behöver egentligen inte byta slitna ventiler förrän du inte kan justera spelet längre (när det inte finns shims längre), eller om du gör en seriös portning med ventil- och sätesbearbetning.
/Hasse
 
Last edited:
tack för snabba ventil svar

Får väl bita i det sura äpplet och köpa nya ventiler om det nu är så. Har en svag aning om nånting som heter seriefel, om man kan påvisa att en tillverkare levererat en felaktig vara så utsträcks garantitiden, och det är väl antagligen meningen att insugsventilerna skall leva lika länge som utblåsv. och i vilket fall mer än dom 5500 milen dom här har gått, kanske konsumentombudsmannen vet ..hmmm..
 
Samma problem som FZR 1000/Thunderace?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top