Tdm 850 växellåda failure

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
1994 modell.
Hände så här.

Började slira på 2ans växel.
Nu inget driv alls på 2 an
De andra växlarna fungerar .körde så i 20 mil.

Har du en motor på hyllan
Så är jag intresserad.
 
1994 modell.
Hände så här.

Började slira på 2ans växel.
Nu inget driv alls på 2 an
De andra växlarna fungerar .körde så i 20 mil.

Har du en motor på hyllan
Så är jag intresserad.
Har lös växellåda från TRX, samma motor som nyare TDM 4TX fast aningen annan utväxling. Borde gå att plocka 2ans drev.

Resten av motorn med, men skurna vevlager.

Såg en fungerande motorn samma generation som mina till salu för 8k hos Bike, funkar i din ram med lite modifiering av oljetank och dragning av slangar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:
Har lös växellåda från TRX, samma motor som nyare TDM 4TX fast aningen annan utväxling. Borde gå att plocka 2ans drev.

Resten av motorn med, men skurna vevlager.

Såg en fungerande motorn samma generation som mina till salu för 8k hos Bike, funkar i din ram med lite modifiering av oljetank och dragning av slangar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tackar..ska kolla med bike.
Har små möjligheter och renovera
Fråga om oljeburken.
Stora skillnader?
 
Tackar..ska kolla med bike.
Har små möjligheter och renovera
Fråga om oljeburken.
Stora skillnader?
Ja, din burk ligger öppet med påfyllning under sadeln. Nyare har den instängd med påfyllning ovanför ventilkåpan. Det går att flytta din till nyare motor, men man behöver en distans/tätning mot blocket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Ja, din burk ligger öppet med påfyllning under sadeln. Nyare har den instängd med påfyllning ovanför ventilkåpan. Det går att flytta din till nyare motor, men man behöver en distans/tätning mot blocket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Var in o kollade deras hemsida.
Hittade en nyare burk för 600 kr
Motorn är svårare att hitta.
Är den på tdm 900 eller trx avd?
Borde gå att ringa till dem.
På torsdag
 
Är det ens värt på en hoj som kostar 15 - 20 k på blocket
Visst är det galet .
Alt. Är att få 5 av någon behövande .
Himla bra skick i övrigt.
Billig i drift.
Försäkringen som en piss i busken.
Soppaföbrukning förvånade mej.
Nomalkörning.*behålla kk*
13 mil
4.9 liter
skrivs att dessa är törstiga.
Krävs väl en glad gashand kanske.
 
Visst är det galet .
Alt. Är att få 5 av någon behövande .
Himla bra skick i övrigt.
Billig i drift.
Försäkringen som en piss i busken.
Soppaföbrukning förvånade mej.
Nomalkörning.*behålla kk*
13 mil
4.9 liter
skrivs att dessa är törstiga.
Krävs väl en glad gashand kanske.


Ja jag säger inte imot dej då jag själv åker en thunderace som går att köra under 0,4 i normal fart o då kommer jag dryga 40 mil.

Vet dock när man börjar laga så infinnersig en massa kring kostnader som är svåra att överblicka.

Kanske spelar mindre roll om man skall behålla sin hoj i många år. Men tänker
Man laga o sälja så brukar det vara svårt att få ihop det ekonomiska
 
Det kan faktiskt bli ett kul och intressant projekt.
Förenar tjocka släkten.
Det ekonomiska är en sak.
En användbar lågprishoj.
Kan skänka glädje.
Vi säger att den efter motorbyte kostat 20-22.

om man nu gillar att köra?
Det var andemeningen med denna.
De senaste hojarna jag haft var mera projekt.
Var inte meningen med denna kan jag säga.
Men tycker det känns bra
Med ytterligare ett projekt.

köpa motor lägga undan den.


Går den att besikta med ett enormt friläge ?

Blir intressant att tömma oljan.
Är kuggarna helt borta?
Eller axeln helt rund i infästningen?
Kan det hakat upp sig pga klegga
Känns så omöjligt
Efter nån mils lung körning.
Kan värmen fått något att expandera?
Skulle vara kul att sära på motorn.
Varför slirade det? till att börja med.
Vet zundapp moppe där är det kulor som fjädrar ut o greppar dreven.
Här är det antagligen mer avancerat.

Hojen står 30 mil bort bara.
 
Det är vanligare att treans växel gör sådär, men inte på nåt sätt "vanligt". Å nåt totalt ras med rensade kuggar osv lär det knappast vara.


TDM900 har en lite annan motor.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Snabb sökning på E-bay, hittade 2 kompletta växellådor för ca 2200/st.
 
Är kuggarna helt borta?
Eller axeln helt rund i infästningen?

Troligtvis är alla kuggar kvar. Det som vanligtvis sker är att ingreppen på sidan av dreven blir rundade och det leder till att dreven pressas isär vid belastning och då tappar drivet(slirar)
När dreven pressas isär kan gaffeln som styr drevet krökas.

Det är alltså det vanligaste fallet, sen kan ju ett drev rensas på kuggar men då kommer det skramla nåt otroligt och växellådan är snabbt totalskrot om man fortsätter kör så att lösa kuggar hamnar mellan andra drev i lådan.

Det är alltså troligen två drev som behöver bytas, eller möjligen lämna in dreven till någon som slipar till ingreppen igen.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top