TCX dojjor som knakar?

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Tja!

Jag har ett par TCX race stövlar som jag haft ett år nu.

Problemet är dock att dom knakar rätt ordentligt när man går i dem? ett riktigt plastigt pjäxljud. :va

Känns det normalt?

Har provat att smörja upp dom lite men det blev inte bättre.

Förslag?

Vore intressant att få reda på tycker jag med. Alla mina MC dojjor har alltid låtit som pjäxor så skulle gissa på att det är ganska normalt :(

Japp de knakar, inga hjortskinnsmockasiner direkt.
smörja med solicon (smörjan du fick med när du köpte dem), finns i välsorterade alltiallo butiker (biltema), det hjälper litegrann ett tag.
Antar att alla mc-stövlar knarrar mer eller mindre men just T.C.S systemet som TCX har verkar vara värst.

Last edited:
Helt normalt på dessa. Mina Oxtar (innan namnbytet) knarrar som skam även efter många år.
Kedjevax i "lederna" tycker jag kan hjälpa lite.

Det är bara fränt när de knakar. Mina TCX crossstövlar kan jag till och med höra knaka när jag kör med dom. :)

Körde ner silikonspray i plastlederna en gång sen har det inte knakat alls!

001956-jpg.jpg

I skötselråden står det väl att man ska smörja regelbundet med siliconspray i lederna. Har tcx competizone gtx (stavning?) själv och ja dom knirrar, men vad gör det? Det är ju inte direkt promenadskor:)

Köp MX/cross stövel :D

Inga leder på :tummenupp

Men som de två sista säger här så smörj med silicon spräj.

Köp MX/cross stövel :D

Inga leder på :tummenupp

Men som de två sista säger här så smörj med silicon spräj.
Du har aldrig testat att köra racehoj med såna va? :rolleyes:

Jag sällar mig till kören, lite siliconspray löser problemet :tummenupp Mina Alpinestarstövlar gnirkar friskt också, om jag inte smörjer dom, då blir dom knäpptysta :fakta

Klart det ska gnissla .... folk ska höra att man kommer även utan hoj :tummenupp

Mina gnisslar så folk vänder sej om, och det gör inte ett dugg.
Provade att dränka lederna i siliconspray, men ICKE !! lät exakt likadant som innan så jag la ner

Mina alpinestarts SMX gnekar som faen också, det är lite av motsvarigheten till hälsporrar som coola cowboys hade för hela donken vänder sig om och kollar då man gnekandes glider in.

Hehe.. mina AS SMX gnisslade oxå utav bara h*lvete...
Brydde mig inte först, men sen blev det nästan pinsamt när man gick med dem genom kontoret på morgonen..

Sprutade in lite kedjespray i plast"lederna" och sen dess har jag inte hört ett ljud från dem.

Gjorde som många av er tipsade om: Sprutade in i lederna med RIKLIGT med silikonspray och lät det verka ett tag.

Nu är dom så gott som knäpptysta.

Tack!

Jag har Sidi. Första två åren var dom knäpptysta, nu gnisslar dom som faan

Klart det ska gnissla .... folk ska höra att man kommer även utan hoj :tummenupp

Mina gnisslar så folk vänder sej om, och det gör inte ett dugg.
Provade att dränka lederna i siliconspray, men ICKE !! lät exakt likadant som innan så jag la ner

bra om man sprayar silikonet på de ställerna som gnisslar (alltså på rätt ställen)

Mina alpinestarts SMX gnekar som faen också, det är lite av motsvarigheten till hälsporrar som coola cowboys hade för hela donken vänder sig om och kollar då man gnekandes glider in.

Hårdast vore ju om man kunde ha sporrar på hojbootsen också. Jäjvlars vad ligga man skulle få då!:pussa :tuttar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT