Taxiförarlegitimation

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Hej.

Håller på att ta Taxiförarlegitimation (TFL).
I TFL ingår tre stycken teoriprov och ett körprov.
Prov 1 är kartläsning vilket gick galant.
Prov 2 handlar om säkerhet och beteende vilket också gick galant.

Imorgon har jag prov 3 som handlar om lagstiftning... där känner jag mig lite osäker.
Finns det någon här som har TFL och kan berätta om vad som ingår i det provet? Typ av frågor och vilka förkunskaper man bör ha?

Även om nån kan slänga in ett par ord om körprovet som jag har om en vecka.

Jag har TFL. Minns inte exakt då det var ett tag sen jag tog det men regler för vila och tidbok kanske?

På uppkörningen kommer du först få svara på några frågor, jag fick frågor om bilbarnstolar dess placering etc. Sen ska du visa att du kan framföra fordonet på ett bra sätt. Det är alltså högre krav på denna uppkörning än till B-behörighet. Du behöver inte kunna hitta i området men ska kunna använda fordonets utrustning, tex radio, värme etc.
Du ska köra bekvämt och visa att du verkligen kan köra, samtidigt är det viktigt att du inte fiskör då kunden vill komma fram och inte betala extra.

kom ihåg att du måste ha med registreringsbevis för att kunna visa på bilens vikter, så var det iaf förut.

Du måste kunna lura kunder och visa att du är bra på att boxas mot andra taxichaffisar ute på Arlanda. Sen är det meriterande om du kan erbjuda ensamma tjejer som åker hem från krogen att stänga av taxametern i utbyte mot sex, vi ser gärna sökande med kraftig brytning:tummenupp

Last edited:
regler för taxameter kan det nog också vara.. och ja precis som tikki skriver måste du visa att du kan prejjas och slåss mot håriga araber :D

Delprov 3 - Lagstiftning

Yrkestrafiklagstiftningen
Du ska ha kunskap om de författningar som reglerar den yrkesmässiga trafiken och om vilka påföljderna kan bli vid brott mot yrkestrafiklagstiftningen.
Trafiklagstiftningen
Som taxiförare ska du ha mycket goda kunskaper om trafikregler.
http://www.taxiforbundet.se/utbildn...imation.aspx?gclid=CPKPl4_v-7ICFcaXcAodsiIAMQ

När du kör upp så ska de fråga dig en del och tragga massa skit och du kan självklart inte området heller du kör upp i. Du får absolut INTE köra i taxifiler eller där taxibilar får köra i vanliga fall för att du kör upp med en privatbil (vägverkets)
Men säg att han säger han vill till stationen så ska du ändå förklara bästa sätt att släppa av kunden. Man stannar aldrig nånsin på fel sida av vägen även om de bara är en villagata. Inte för att vanliga kunder bryr sig så mycket om det men de handlar om hyfs.

Bara fråga på jag kör dagligen dock serviceresor och i en bil med dispens men kan de mesta om megtax och tranco.

om det är så höga krav på att få taxi leg så undrar jag i alla fall hur 90% av alla som står på arlanda ens lyckades klara provet...det är ett stort mysterium...

om det är så höga krav på att få taxi leg så undrar jag i alla fall hur 90% av alla som står på arlanda ens lyckades klara provet...det är ett stort mysterium...

Kraven är höga men de är mycket enkel teori. Även en apa kan läsa karta och trycka på maskiner. Sen hur mycket kunskap de har kvar i huvudet när de gått ur provrummet de är en annan fråga.
Sen så på ett jävligt märkligt vis så kan man få proven översatt till sina egna språk. Men de är svenska man ska göra sig förstådd på då man ofta talar mer kunden, och även förstå svensk skrift.
Länsstyrelsen släpper inte igenom våldsmän och sjuka människor.

Håller helt med, sjukt dålig standard på taxichaufförer. Det finns intet krav på att du ska kunna adresser i olika förorter men du ska veta åt VILKET HÅLL dom ligger åt. Det är fan sällan jag slipper förklara vägen när jag ska hem till enskede eller hammarbyhöjden.
Jag tror mycket beror på att GPS blivit så vanligt, man behöver inte ha någon lokalkännedom. Det är ju bara att knappa in adressen och följa pilen, det värsta är väl att mågna inte ens klarar av detta.

Håller helt med, sjukt dålig standard på taxichaufförer. Det finns intet krav på att du ska kunna adresser i olika förorter men du ska veta åt VILKET HÅLL dom ligger åt. Det är fan sällan jag slipper förklara vägen när jag ska hem till enskede eller hammarbyhöjden.
Jag tror mycket beror på att GPS blivit så vanligt, man behöver inte ha någon lokalkännedom. Det är ju bara att knappa in adressen och följa pilen, det värsta är väl att mågna inte ens klarar av detta.

jag har åkt med en 020 nisse ( den sista jag åkt med sen bojkott ) han vägrade slå på den..sen efter en del tjat då jag såg att han inte hittade ( slog på min gps i mobilen ) så påstår han att han bara extra knäcker och inte har ngt leg osv osv..huvva..

Inte sällan måste hjälpa dom med Gps'en också för den är inte enkel om man har en dagmasks intelligens och ett svenskt ordförråd begränsat till "150 gram, allting på?" Användbart i vissa yrken, men inte alla....

inte dömda nej ....

men hur vet länstyrelsen vad vissa gjort i sina hemländer liksom..

Nej de vet ju inte det. Vilket är dumt.

De är ju faktiskt som så att taxiyrket är förstört, precis lika mycket som buss och lastbilsyrket. De jobbar en jävla massa klåpare med noll lokalsinne överhuvudtaget och noll servicekänsla.
Hör dagligen om chaffisar som är så grymt osociala och otrevlig mot sina kunder. Många taxiförare kör dessutom som några tattare men de syns ju desto mer om man har gula skyltar och en lykta på taket.

jag har åkt med en 020 nisse ( den sista jag åkt med sen bojkott ) han vägrade slå på den..sen efter en del tjat då jag såg att han inte hittade ( slog på min gps i mobilen ) så påstår han att han bara extra knäcker och inte har ngt leg osv osv..huvva..

Har han inget leg så ringer man växeln och påtalar detta och gör en anmälan. Annars får han jobba kvar ett bra tag till.

Jag har också taxileg som jag tog för några år sedan när jag studerade. Det jag kommer ihåg från uppkörningen är att man ska köra snabbt, säkert, bekvämt och lagligt.

inte ringer man växeln..man ringer snuten...det gjorde jag..

Ja jag mena ju även polisen =). Växeln kan gott framföra detta. Men 020 är typ märkliga människor hela högen även här nere. Är väldigt glad att slippa köra för sådana bolag.

Delprov 3 - Lagstiftning

Yrkestrafiklagstiftningen
Du ska ha kunskap om de författningar som reglerar den yrkesmässiga trafiken och om vilka påföljderna kan bli vid brott mot yrkestrafiklagstiftningen.
Trafiklagstiftningen
Som taxiförare ska du ha mycket goda kunskaper om trafikregler.
http://www.taxiforbundet.se/utbildn...imation.aspx?gclid=CPKPl4_v-7ICFcaXcAodsiIAMQ

När du kör upp så ska de fråga dig en del och tragga massa skit och du kan självklart inte området heller du kör upp i. Du får absolut INTE köra i taxifiler eller där taxibilar får köra i vanliga fall för att du kör upp med en privatbil (vägverkets)
Men säg att han säger han vill till stationen så ska du ändå förklara bästa sätt att släppa av kunden. Man stannar aldrig nånsin på fel sida av vägen även om de bara är en villagata. Inte för att vanliga kunder bryr sig så mycket om det men de handlar om hyfs.

Bara fråga på jag kör dagligen dock serviceresor och i en bil med dispens men kan de mesta om megtax och tranco.

Tack för tipsen på själva körprovet, så jag behöver inte oroa mig för att köra upp i Farsta när jag knappt varit där förr?

Jag har också taxileg som jag tog för några år sedan när jag studerade. Det jag kommer ihåg från uppkörningen är att man ska köra snabbt, säkert, bekvämt och lagligt.

Snabbt? Alltså effektivt eller snabbt snabbt? :P Man ska liksom visa att man inte sölar för att tjäna en tia extra?

Ja jag mena ju även polisen =). Växeln kan gott framföra detta. Men 020 är typ märkliga människor hela högen även här nere. Är väldigt glad att slippa köra för sådana bolag.

Jag tänkte ju söka till 020 ;( Men vetefan efter att ni berättar detta.. samtidigt vill ju jag inte börja på Taxi Stockholm som en nybörjare där det är helt andra förväntningar..

Yrkesstoltheten är halalslaktad skulle man kunna säga
Yrkesstolthet?!
Nu har väl ändå medelsvensken lite väl naiv bild av verkligheten som vanligt...

Yrkesstolthet är inget man uppnår i ett riskfyllt yrke med obekväma arbetstider och uselt betalt. Taxiföraryrket är ett genomfartsjobb man halkar in på av en slump när man behöver ett jobb, vilketsomhelst. Alla med några som helst ambitioner i livet (typ jag) rör sej vidare när de kan, bara dräggen blir kvar.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing