Taxi VS Hoj

Men det finns även taxi chafförer som är bra, T.ex när en cyklist fick för sig
att korsa min väg utan att se mig = flög över styret.
Då stannade en taxi och chafförren lämnade namn + tele och sade att han
kunde vittna om så behövdes :)
Så det vart inga problem med försäkringsbolaget = Stor tack till taxikillen. :tummenupp

Slita av din regskylt? Sitter den med kardborr eller? Förstår inte heller var poängen med att slita bort skylten... :va
Utveckla gärna..!

Så du menade att du ville rycka din regskylt för att sedan straffa taxichaffisen på något sätt (typ backspegel osv..)?

Hmm,, glöm inte Di Levas alster, "Vi har baaara varaaandraaa..."

Går det överhuvudtaget att rycka bort en regskylt? :tummenupp

nej men smitning är ju inte speciellt roligt å åka dit för.. eller har jag fel?:va

Så du menade att du ville rycka din regskylt för att sedan straffa taxichaffisen på något sätt (typ backspegel osv..)?

Hmm,, glöm inte Di Levas alster, "Vi har baaara varaaandraaa..."

Går det överhuvudtaget att rycka bort en regskylt? :tummenupp

Du kan ha rätt, och det var bara snack och ingen verkstad i skallen så jag gjorde ju inget mer.

nej men smitning är ju inte speciellt roligt å åka dit för.. eller har jag fel?:va

En Taxi prejade dig och du skulle åka dit för smitning...

Låter logiskt :rolleyes:

(jag kan inte låta bli att tänka hur det måste sett ut när passageraren hoppar av och börjar slita i skylten utan att få av den, Taxiföraren måste om inte annat ha blivit förvånad :D )

Edit: Detta ändrar inte det faktum att Taxiföraren verkar vara ett pucko.

Hahaha ja din bilde ser rolig ut måste jag med ge. Men han satt självklart kvar på hojen och böjde sig bara bak och försökte få tag i skylten. haha din bild var roligare än den riktiga;)

Denna tråd vart väldigt synade i "formuleringarna". Tror inte grejen var hur "Odde" skulle ha agerat utan mer hur taxichaffisen agerade... skrämmande!

Har blivit trängd av en taxi för ett par år sedan och gått omkull. Var i och för sig inte medvetet gjort av honom men vissa chaufförer kör hellre än bra... vart så förbannad att jag kastade hjälmen i backen av ren ilska (hjälmen var för övrigt det enda som klarade sig oskatt i fallet) ...not so smart!

Denna tråd vart väldigt synade i "formuleringarna". Tror inte grejen var hur "Odde" skulle ha agerat utan mer hur taxichaffisen agerade... skrämmande!

Har blivit trängd av en taxi för ett par år sedan och gått omkull. Var i och för sig inte medvetet gjort av honom men vissa chaufförer kör hellre än bra... vart så förbannad att jag kastade hjälmen i backen av ren ilska (hjälmen var för övrigt det enda som klarade sig oskatt i fallet) ...not so smart!

Du har fullkomligt rätt, förstår din ilska. Men i bland är det bra att andas en gång extra;). Men du klarade dig oskadd som det verkar och det var skönt att höra

För sådär tjugo år sedan, eller säg innan taximonopolet avskaffades, var taxichaufför ett riktigt yrke - med professionalism och servicetänk. Idag är gatorna fulla med lobotomerade enbilsåkare helt utan yrkesidentitet. Man är inte taxichaufför, man är en som för stunden råkar köra en taxiregistrerad bil - och det är skillnad i mina ögon...:rolleyes:

Tack och lov finns det en hel del undantag, men rent generellt har taxiyrket förfallit rejält.

Det finns fortfarande folk som tror det är ett taximonopol. Idag får vem som helst som klarar länstyrelsens godkännande samt lyckas ta förarlegitimation (som inte inkluderar någon nämnvärd lokalkännedom) köra taxi. Det är dessutom helt fri prissättning vilket gör att väljer du fel taxi, ja, då kostar det. Och, om du har satt dig i bilen och åkt med, så har du ingått ett avtal med föraren/bolaget eftersom PRISINFORMATION alltid finns tillgänglig på utsidan av bilen.

Det är därför det är skillnad på taxi och taxi, och detta är extra tydligt i Stockholm. Det är taxibolagen själva som måste stå med utbildning etc för att uppehålla någon slags kvalitetsnivå.

Som taxiförare (numera endast extra) så har jag en helt annan syn på yrket än många andra. Som i alla andra lägen så tenderar man bara att minnas dessa taxibilar/förare som gör kontroversiella grejer, varpå dessa taxiförare som sköter sig, kör normalt och fint faller bort ur diskussionen. Det finns över 5000 taxibilar i stockholmstrakten (ännu fler om du räknar in kranskommunerna), om du har sett 3 stycken som kör som svin så är det en försvinnande liten del :)

Generellt sett skulle jag nog tro att taxiförare har klart större tolerans mot andras kassa uppträdande i trafiken, det märkte jag tom själv när jag körde. Kör man 20-30 mil om dagen i stockholmstrafiken så är det inte lönt att irritera sig på andras misstag, då skulle du få sitta och svära konstant.

Sedan har jag fått min beskärda del av gliringar pga dålig lokalkännedom, främst när jag var nybörjare. Men det folk inte fattar är att, bara för att jag inte känner till dina lokala hoods, så är jag inte dålig på att hitta. Du som kund har lärt dig 4 kvarter i solna, jag behöver lära mig 100 närförorter plus innerstan. Om jag hittar till dina kvarter så kan du utgå från att jag hittar väldigt bra, men jag behöver inte veta var ditt hus ligger, det kan vi dock använda hjälpmedel till. Dessutom så får man ofta gliringar trots att det är kunden som är otydlig...

exempel:

-"Jag vill åka till Danderyd".

Då Danderyd är en kommun, och en jävligt stor sådan, brukar följdfrågan bli:

-"Var i Danderyd?"

Då brukar kunden bli irriterad, och förutsätter ju givetvis att jag ska veta att de menar området kring MÖRBY CENTRUM. Eftersom, övriga danderydsbor använder ju sina närområdestermer, tex Djursholm. Det är ju bara finare att säga Danderyd istället för Mörby.... :huvet

Dagens samhälle kräver bra och bättre tjänster, till lägre pris. Detta trots att inflationen alltid stiger... Det är en ekvation som är väldigt paradoxal, men eftersom majoriteten av alla människor är dumma i huvudet så förstår de inte det. Uttrycket "Du får vad du betalar för" är något som stämmer ganska bra, men på taxi fungerar det tvärtom. Det är de billiga bolagen som satsar på service och kvalité, de dyra enbilsåkarna är de som skiter i det eftersom de aldrig får samma kund två gånger.

Egentligen borde det vara tvärtom, det skulle vara dyrare att åka med en "riktig" taxi som har en riktig växel, för att de på så vis skulle kunna upprätthålla bättre service. Men folk skulle inte acceptera högre priser, för de tycker redan det är "snordyrt" att åka taxi. Om man har något ekonomiskt tänkande inser man att det ändå är förvånsvärt billigt med tanke på att du uppehåller 1 st förare samt 1 st bil till ditt förfogande. Om det kostar 500 kr i timmen inklusive alla kostnader som uppstår (bränsle, slitage, lön, avbetalningar + försäkringar) så inser du att det är jävligt lite pengar. Det är ungefär vad du får räkna med att en anställd kostar på ett företag med en normal lön.

Jämför då detta med vad en inhyrd konsult med specialkunskap skulle kosta (för bra lokalkännedom borde väl ändå klassas som specialkompetens?).

De lyckas ganska bra ändå, men det är givetvis inte alls som det var innan monopolet togs bort. Nackdelen då var istället att du inte kunde beställa taxi... eller ens hitta någon, kl 3 en lördagkväll.

Så dra inte alla över en kam. De flesta försöker faktiskt vara duktiga taxiförare med bra servicetänk men jag kan förstå de som lessnar. Sen har vi de som aldrig skulle platsa i serviceyrken överhuvudtaget...

Text..

Så dra inte alla över en kam. De flesta försöker faktiskt vara duktiga taxiförare med bra servicetänk men jag kan förstå de som lessnar. Sen har vi de som aldrig skulle platsa i serviceyrken överhuvudtaget...

Jag åker ganska ofta taxi från Centralen - hem. från framsidan = "stora" firmor. 80% av gångerna får man frågan : "Vilken väg ska vi ta?"
Döööh!
Ska vi göra en förstudie nu?

Jag åker ganska ofta taxi från Centralen - hem. från framsidan = "stora" firmor. 80% av gångerna får man frågan : "Vilken väg ska vi ta?"
Döööh!

finns det mer än 1 väg hem till dej så är frågan befogad.
den är ställd så kunden inte ska klaga i efterhand.
frågar man inte först kommer man garanterat få höra
"varför tog du den här vägen?":huvet

Döööh!

Faktum är att, det är det absolut bästa sättet att undvika tjafs i bilen. Antingen har kunden en väg som de anser är "bäst" (vilket i många fall inte stämmer), eller så svarar de, "bestäm du". Då kommer de heller inte bitcha om vägen du valt.

Så, den frågan behöver inte betyda, "Jag har ingen aning om var det ligger" utan betyder i de flesta fall, "Vilken väg tycker du är bäst?".

Utan att veta var det faktiskt är du bor, så kan jag inte svara på hur många alternativvägar som finns... men att bara komma ut ur stan finns det ju X antal alternativ att ta, nästan oavsett riktning. Från centralen är det väl bara nynäsvägen som har ett enda valbart alternativ...

finns det mer än 1 väg hem till dej så är frågan befogad.
den är ställd så kunden inte ska klaga i efterhand.
frågar man inte först kommer man garanterat få höra
"varför tog du den här vägen?":huvet

Så, den frågan behöver inte betyda, "Jag har ingen aning om var det ligger" utan betyder i de flesta fall, "Vilken väg tycker du är bäst?".

Jag bor vid Solvalla. Alla taxichaffisar har varit där 1000+ ggr.
De skall veta vilken väg som är bäst.

Jag bor vid Solvalla. Alla taxichaffisar har varit där 1000+ ggr.
De skall veta vilken väg som är bäst.

Du verkade ha missat min poäng. Det handlar om att göra kunden nöjd. Vad man själv anser vara bästa vägen är det inte säkert kunden instämmer i...

Frågan är, vilken väg skulle du själv ta? Du som bor där måste ju då veta vilken som är bästa vägen.

Jag skulle kunna välja mellan tre vägar:

Klarastrandsleden, sedan via västra skogen, armégatan, tritonvägen och via mariehäll ut.

Alternativt, torsgatan, ut över solnabron, solnavägen sedan via tritonvägenoch ut.

Eller, fleminggatan, tranebergsbron, ulvsundavägen ut.

Oavsett vilken du väljer, finns risken att kunden har en åsikt om vad han/hon tyckte var bäst. Då är det enklare att fråga kunden vad han tycekr, säger han, "ta den du tycker är bäst", ja då gör man det. Det tycker iaf jag är service...

Fast det är ju faktiskt fel att dra alla över en kam också.. Alla kör ju inte så...
Min pappa kör taxi, utan gps. Och han skulle aldrig få för sej att göra något sådant mot en hojförare, och han kör bra, håller avstånd osv osv.. Så säg inte "alla" när det inte är så...

För övrigt jävligt korkat agerat av taxinissen. Han måste verkligen haft en dålig dag. Jag hade sparkat på bilen, har jag gjort förr. Vad ska de göra? De har inget bevis för att det var du som gjorde det.

de som i regel kör med GPS är hyffsat färska inom yrket, GPS är nytt påfund å alla gammla rävarna var ju tvunga å lära sig hitta.

Sorgligt.....
Den dagen jag råkar ut för nått liknande.. nåde den!:mad:
Men här nere begriper dom inte ens det svenska språket, många gånger man undrat över hur i helvete dom ens fick lämpet....:confused:

Går att skriva teoridelen på en mängd olika språk om jag minns rätt. :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...