Tavelupphängning

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Har pulat lite idag och satt in led-lister i en ram. I ramen sitter det en gammal röntgenbild som då ska bli upplyst av led-listerna.

Allting funkar och jag är nöjd med resultatet men nu måste jag komma på ett sätt att få ramen att sitta så tätt mot väggen som det bara är möjligt för att slippa att ljuset kommer ut på baksidan av ramen.

Någon som har något tips.

Last edited:
Vad har du för djup bakom ramen då? Om man fäster en tråd så långt in som möjligt och ganska högt så bör den sitta hyffsat tight mot vägg..

Allternativt att sätta nån list på vägg i överkant som tavlan hänger på...

Last edited:
Annars kan du ju alltid sätta fast en tunn plywood-skiva på baksidan av ramen.

Du är fan inte dum du. Jag tänkte bara sätta dit baksidan som följde med ramen men den passar ju innanför ramen så att säga och där får den inte plats längre då led-listerna sitter i vägen.

Får nog ner och titta om jag har något som passar nu direkt.

Last edited:
Skruv i plugg och tavelfäste bak på ramen, sen skruvar du in skruven tills att ramen sitter direkt mot väggen med presspassning.

Brukar ni hänga era tavlor så att dom är i samma höjd i över- eller underkant?

Brukar ni hänga era tavlor så att dom är i samma höjd i över- eller underkant?

Njae.. Jag har 2 tavlor på min ena vägg och de hänger i samma höjd, men det beror bara på att de är av samma design. Annars hänger jag dem lite på måfå.

Njae.. Jag har 2 tavlor på min ena vägg och de hänger i samma höjd, men det beror bara på att de är av samma design. Annars hänger jag dem lite på måfå.

Man brukar tala om "det gyllene snittet" när man hänger tavlor, men ska inte gå in för djupt på det... :rolleyes:

En konsthandlare i närheten brukar förenkla det hela och säga att man skall buga åt konsten, dvs. när du står framför en tavla ska du kunna titta på den med lätt framåtböjd nacke (=buga) :Bugar Enda svårigheten där blir väl om tavlan är väldigt stor, men då får du anpassa till det gyllene snittet istället (eller använda en pall) :D

Något som irriterar mig nåt sjukt är definitivt när man kommer hem till folk och tavlorna:

a.) i princip hänger 23cm från taklisten... :brinnerup
b.) är för stor för väggytan den hänger på
c.) är pytteliten och hänger helt ensam på en jättevägg

Och vinnaren är en kombination av alternativ a + c :död

Självklart ska man hänga konst så att man själv trivs med hur det ser ut, men det vanligaste "felet" är ändå att folk hänger sina tavlor för högt.

Ah, du tänker så :)

Som svar på ursprungsfrågan får jag nog svara att mina tavlor inte hänger jämnt i varken överkant eller underkant.

Och här kommer resultatet. Dock ej upphängd ännu men har fått en lösning genom denna tråd.

Bifogat

• Tänt.jpg
    Tänt.jpg
    54.7 KB · Visningar: 87
  • Mörkt.jpg
    Mörkt.jpg
    51.8 KB · Visningar: 150
Kanon! Kan tänka mig att det blir snyggt att ha den på väggen, trevligt att det är ett personligt motiv också.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park