Tavelbelysning, utan sladd?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ska sätta upp lite tavlor i huset, men latmasken säger ifrån och vill inte dra en massa sladdar till belysning.

Finns det någon smidig lösning med dioder och batterier?

Osram LED Stixx kör jag som tangentbordsbelysning till min stationära dator.

Billiga på Claes O och Jula, men det blåaktiga ljuset kanske inte är rätt på en Munch eller Goya...

Osram LED Stixx kör jag som tangentbordsbelysning till min stationära dator.

Billiga på Claes O och Jula, men det blåaktiga ljuset kanske inte är rätt på en Munch eller Goya...

Nej, har sett den hel del sådana. Men som du säger, det blir lite stelt och kallt. Hur har utvecklingen för dioder med varmt ljus? Kanske går att byta ut dioderna isåfall.

Nej, har sett den hel del sådana. Men som du säger, det blir lite stelt och kallt. Hur har utvecklingen för dioder med varmt ljus? Kanske går att byta ut dioderna isåfall.

Köp en och prova, det är ytmonterade LED's i den, så det är väl bara att byta ut moll den färgtemperatur du vill ha.

Själv hade jag tänkt löda i en USB sladd så att jag slipper batterier

Köp en och prova, det är ytmonterade LED's i den, så det är väl bara att byta ut moll den färgtemperatur du vill ha.

Själv hade jag tänkt löda i en USB sladd så att jag slipper batterier

Alright, tack för tipset, ska kika på det.

Annars så finns det ju färgfilter som man kan klippa till också. Nackdelen då är att de knycker lite ljus.

Ju lägre färgtemperatur (K) på ljuset, desto varmare vitt är det.

Tavelbelysning, utan sladd!

23435807_3f56dd5f9a.jpg

Har köpt en spotarmatur, men jag vill ha något som sitter ovanför tavlorna. Som en traditionell tavellampa. Rätt behagligt om man kollar tv eller så.

Jag letar samma.
Men jag vill inte ha belysningen uppifrån.
Lyser man underifrån så bör det vara mindre risk att man ser själva ljuskällan.

Med dagens diod- och optokabelteknik borde det finnas tavelramar med inbyggd belysning i ramen.

Kanske väl Taikon på minagammeldags tavlor (Tellner och Jägerskogh), men modernare motiv och foto borde det funka på.

Jag vill ha en Leif Ahnlundhörna också.
Gärna IoM:
Leifs%20pinne%20003.JPG

Det funkar säkert på akvarell, tryck mm, men på olja som har lite reliefer så vill man nog ha ut ljuskällan en bit för att slippa konstiga skuggor i bilden.
Jupp, har man ljuskällan för nära duken så blir det ett släpljus som gör så att hela duken ser ut som Grand Canyon ungefär.

Jag letar samma.
Men jag vill inte ha belysningen uppifrån.
Lyser man underifrån så bör det vara mindre risk att man ser själva ljuskällan.

Med dagens diod- och optokabelteknik borde det finnas tavelramar med inbyggd belysning i ramen.

Kanske väl Taikon på minagammeldags tavlor (Tellner och Jägerskogh), men modernare motiv och foto borde det funka på.

Jag vill ha en Leif Ahnlundhörna också.
Gärna IoM:
Leifs%20pinne%20003.JPG

Det skulle vara klockrent, då mina tavlor kommer/är endast tryckta foton från eget album.

Får la bygga själv.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back