Tattartermos; Någon som har erfarenhet av att importera en sådan?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har börjat kolla på husvagn då familjen tyckte det var kul och det är en smidig semestersysselsättning med småbarn och vi behöver ändå ha en gäststuga vid sommarstugan.
Men nu när jag har börjat kolla runt så inser jag att det kostar mindre att bygga en extra sommarstuga än att köpa en stor husvagn av nyare modell :(

Men jag har ju hört talas om att det går utmärkt att importera dessa, antagligen från Tysklandet då.
Hur mycket kan man spara på detta och vart bör man vända sig? Privatmarknaden eller säljare?
Vilka märken bör man passa sig för och vilka ska man satsa på?
Kabe känns ju ganska överreklamerat om man ser till vad man får, dock har de en modell som jag vill ha och det är deras Hacienda som är bland de större i klassen men alldeles för mycket pengar för en husvagn känns det som, speciellt när jag inte vet hur mycket de tappar i värde per år.

Krav är minst 7 meter, AC, barnkammare och fullstor kyl. Diskmaskin vet jag inte hur det fungerar rent praktiskt i husvagn men det känns som att jag vill göra annat än att diska på semestern.
 
Har du kikat på s.k. villavagnar? Stora åbäken, men med bra plats och går ju att piffa upp invändigt.
 
Har du kikat på s.k. villavagnar? Stora åbäken, men med bra plats och går ju att piffa upp invändigt.

Förvisso, men jag är mest ute efter mobiliteten och inte den extra ytan som en villavagn ger. Vi vill kunna åka på husvagnssemester med ungarna och att dra runt på en villavagn i 30km/h känns inte så lockande :D
Att husvagnen får agera gäststuga när vi bor i sommarstugan ser jag mer som en bonus bara.
 
Skulle nog akta mig för tyskimport då det kan vara mindre isolering i deras vagnar då det är lite olika klimat vi har
 
Skall man vintercampa så bör vagnen vara byggd för det och ha ett bra värmesystem (Aldepanna), ej Truma. Kabe och Polar (båda svensktillverkade) är bra men så satans dyra.

Det finns några tyska märken som är vanliga annars, som t.ex. Knaus, Hobby, Tabbert med mera som i mitt tycke ger betydligt mycket mer vagn för pengarna.

Jag köpte själv en Hobby 650 Kmfe barnkammarvagn årsm. 2014 i vintras vilket storleksmässigt är ungefär vad du letar efter. I de olika Hobbygrupper jag följer, finns många på Facebook, så är det vanligt att folk köper direkt från fabriken och man sparar i runda slänga 100k på att hämta den själv i Tyskland. En ny sån vagn kostar ca 320k i Sverige, och runt 220-250 där nere. Dock så kan du inte vända dig till Hobby Sverige om du skulle få problem, man får sköta sina garantiärenden direkt mot fabriken istället. Hos Hobby kan du även välja "Nordic Edition" vilket innebär att den är isolerad för vintercamping. Tror det funkar alldeles utmärkt.

Testa och kolla på blocket på vagnar för säg 250k. Först kollar du hurpass ny Kabe eller Polar du får och hur den ser ut, sen jämför du med t.ex. Hobby. Sjuk skillnad. I mitt fall fick jag en 10 år nyare vagn för samma pengar och eftersom jag bara ska vara ute vår/sommar/höst så spelar isolering eller värmesystem inte så stor roll.

//B
 
Vagnar från kontinenten håller minst lika bra kvalitet, tex Adria. Skillnaden är främst att de drar mer el om man har dem uppställda som skidåkningsstuga i norra Finland...

Har kompisar med både Kabe, Polar och Adria och de med Adria har haft minst fel och är nöjdast - inte minst pga det behagligare priset.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag vet inte med 100% säkerhet, men tror att gasolinstallationerna skiljer sig nere på kontinenten.

Jag har en bekant som importerade en husbil och han hade ett h-vete med att få den godkänd i sverige.

Jag har för mig att dom kör med annat tryck, och därför måste brännare i värmepanna och kylskåp byggas om till svensk standard. (han köpte i Polen)
 
Jag vet inte med 100% säkerhet, men tror att gasolinstallationerna skiljer sig nere på kontinenten.

Jag har en bekant som importerade en husbil och han hade ett h-vete med att få den godkänd i sverige.

Jag har för mig att dom kör med annat tryck, och därför måste brännare i värmepanna och kylskåp byggas om till svensk standard. (han köpte i Polen)

Sverige kör normalt sett med 30 mBars regulatorer och då skall spis, kyl och annag som går på gasol vara anpassat för det trycket.
Vissa andra länder kör med 50 mBar tror jag.
Tar man en vagn från ett sådant land så får man inte använda originalregulatorn eftersom det skall vara 30 mBar i Sverige och om man byter regulatorn så får man en djävligt klen spis och kyl eftersom det bara blir drygt hälften av gastrycket. Dvs glöm att lite snabbt koka upp vatten för makaronerna.
 
Jag kommer ju alltid ha tillgång till el där vi kommer vara så enda gången det kan vara bra med Gasol är ju när man kör och vill ha kyla på men även 12V bör ju funka?
Förra sommaren åkte vi iväg med full gasoltub och kom hem med full...
 
Jag kommer ju alltid ha tillgång till el där vi kommer vara så enda gången det kan vara bra med Gasol är ju när man kör och vill ha kyla på men även 12V bör ju funka?
Förra sommaren åkte vi iväg med full gasoltub och kom hem med full...

Tyskarna kör iaf med 30mbar precis som vi, men där finns iaf på husbilar krav på tillagningsmöjligheter för att kunna besiktigas. Ett släp borde ju rimligtvis kunna vara inrett med vad som, men kan vara värt att kolla upp.
 
Sverige kör normalt sett med 30 mBars regulatorer och då skall spis, kyl och annag som går på gasol vara anpassat för det trycket.
Vissa andra länder kör med 50 mBar tror jag.
Tar man en vagn från ett sådant land så får man inte använda originalregulatorn eftersom det skall vara 30 mBar i Sverige och om man byter regulatorn så får man en djävligt klen spis och kyl eftersom det bara blir drygt hälften av gastrycket. Dvs glöm att lite snabbt koka upp vatten för makaronerna.

Precis så var det, han fick byta munstycken i pannan och kylen, spisen tror jag han sket i att göra något åt.

För när han hade bytt regulatorn så tjuvdog pilotlågan på pannan och kylen hela tiden...

Han som importerade den var polack själv och han pratade hela tiden om någon kurva när han skruvade i skiten... (kurwa kanske det stavas)
 
Jag kommer ju alltid ha tillgång till el där vi kommer vara så enda gången det kan vara bra med Gasol är ju när man kör och vill ha kyla på men även 12V bör ju funka?
Förra sommaren åkte vi iväg med full gasoltub och kom hem med full...

Jag tror att det är så att för att få den godkänd på besiktningen så måste gasolsystemet kontrolleras och då kommer man inte undan utan att byta regulatorn åtminstone.
Dvs finns gasolsystem så måste det vara läckagetestat och ha godkända komponenter.

Jag tror inte att du behöver byta munstycken i värmaren för gasolvärmen i vagnen, spisen och kylen men å andra sidan så kommer du inte att kunna använda dom om du bara byter regulatorn.

Men vet du med dig att du inte kommer att anväda gasolen så är det ju skit samma. dock kommer det ju att bli svårare den dag du eventuellt vill sälja den om den har ett gasolsystem som inte fungerar.
 
http://www.fogas.se/ kan ni kolla på om ni har gasproblem - dom är överhuvudtaget överkompetenta i sådant här

Dom kan t.o.m fixa adaptrar så ni kan sätta en toppmonterad 11grams liten brännare på en 350kg propantub i herrsrorlek , skruvratten på tuben väger mer än brännaren:D
 
Frågan är snarare vad har du för budget?
Vad får du dra. En Kabe 880 ligger på minst 2500kg och det har det flesta personbilar problem med.

Som husvagnsåkare dom senaste 15åren så kan jag en del.
 
Frågan är snarare vad har du för budget?
Vad får du dra. En Kabe 880 ligger på minst 2500kg och det har det flesta personbilar problem med.

Som husvagnsåkare dom senaste 15åren så kan jag en del.

Smutt, då kan jag rådfråga dig vid inköp då :)

Budgeten är varierande. Tanken är att köpa den till företaget då jag kommer behöva använda den där några gånger per år. Övrig tid kommer den användas privat.
Jag är inte helt säker på reglerna där än men inväntar svar från skatteverket, klarar jag mig på att betala förmånsvärde på den endast de veckor jag nyttjar den privat så köper jag den så och då är inte budgeten lika intressant längre men max 300k skulle jag tro.
Privatköp så vill jag inte lägga mer än kanske max 150k.

Dragbil är ett problem förvisso, just nu har jag en slö Skoda Superb som inte får dra mycket alls. BE-kort kommer finnas och jag planerar att byta firmabil snart och då blir det antagligen en pickup så att jag klarar av att dra 3500kg. Annars blir det en Kia Sorento eller liknande om de får dra tillräckligt mycket.
 
Tänk även på reservdelsbiten. Har hört exempel då vagnen inte var äldre än fem år och delar har utgått och ingen ersättning finns. Detta gäller främst dom utlänska tillverkarna.

Ska du titta på en begagnad vagn så är en fuktmätare ett måste och det gäller alla märken.
 
Det är väl först och främst bromsar och dylikt som man kan behöva reservdelar till och det går ju alltid att fixa fram. Inne i vagnen spelar antagligen mindre roll då det mesta går att fixa själv med andra prylar och på en fem år gammal vagn ska man inte behöva byta speciellt mycket tycker jag?

Fuktmätare var ett bra tips :tummenupp
 
Kapar tråden lite när ändå husvagnar är på tapeten;

Jag har köpt en gammal Adria som skall renoveras och mestadels användas som gäststuga.
Bedömer att jag sällan eller aldrig kommer ha behov av gasolsystemet och planerar riva ur detta helt.
Dock har jag hört att en vagn som haft gasolsystem som ny måste ha det för att bli godkänd vid besiktning.

Nån som vet om detta stämmer?
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top