Taskigt helljus

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hallå

Trycker jag in helljuset med vanliga brytaren lyser det dåligt. Funkar, men dåligt. Trycker jag in blinkknappen lyser det mkt bättre. Har haft isär kontakterna men allt såg fint ut. Går dom via 2 olika relän? :confused:
Hände över vinterdvalan

/Anton

Ljunghusen skrev:
2133461 Hallå

Trycker jag in helljuset med vanliga brytaren lyser det dåligt. Funkar, men dåligt. Trycker jag in blinkknappen lyser det mkt bättre. Har haft isär kontakterna men allt såg fint ut. Går dom via 2 olika relän? :confused:
Hände över vinterdvalan

/Anton

"Blinkknappen" släcker väl inte halvljuset samtidigt? :va

Lugn skrev:
2133748 "Blinkknappen" släcker väl inte halvljuset samtidigt? :va

Vet inte! Men det skulle inte förklara problemet iallafall. Helljusbilden med vanliga switchen är helt knasig, så nånting är fel

Lugn skrev:
2133748 "Blinkknappen" släcker väl inte halvljuset samtidigt? :va
Oftast brukar inte ljustutan bryta halvljuset, det brukar däremot den ordinaríe halv-/helljusbrytaren göra.

Edit: såg att samma tråd med ett liknande svar redan fanns

Kolla jordningen vid relä och glödlampa, samt kontakten till glödlampan, ofast är kabeln så dåligt tilltagen i grovlek att ett byte till 2,5mm kabel till hel och halv och jord gör stor skillnad.

Kolla även kabeln som driver själva relät att den är väl tilltagen är det så den driver 2 lampor köp 5mm kabel.

När jag bytte på förra hojen som hade någonstans mellan 0,25-0,5 och en del trådar var av så blev det mycket stor skillnad, visserligen fixade jag nya relän och lite annat men jag provade att bara byta kablarna för att se skillnaden och den var övertygande.

Pertan skrev:
2133866 Kolla jordningen vid relä och glödlampa, samt kontakten till glödlampan, ofast är kabeln så dåligt tilltagen i grovlek att ett byte till 2,5mm kabel till hel och halv och jord gör stor skillnad.

Kolla även kabeln som driver själva relät att den är väl tilltagen är det så den driver 2 lampor köp 5mm kabel.

När jag bytte på förra hojen som hade någonstans mellan 0,25-0,5 och en del trådar var av så blev det mycket stor skillnad, visserligen fixade jag nya relän och lite annat men jag provade att bara byta kablarna för att se skillnaden och den var övertygande.

Tjenare! Ska göra det i helgen! Jag tycker bara det låter lite lustigt att problemet skulle ligga nån annanstans än i handtaget! Spontant känns det ju som att ljustutan bara inte är en klickswitch, och sluter samma krets

Back