Taskig tomgång

  • Thread starter Thread starter totten
  • Start date Start date

totten

Guest
Hallå.

Jag har lite problem med min moto. (14e) Jag fick just hem den, så jag började med att byta bränslefilter efter att ha blivit tipsat om det av en vän. Annars har jag inte gjort något speciellt. Fyllde på soppa med 4% olja och skulle försöka starta den.
Den är ganska krånglig att få igång, och är instabil på tomgången. Har ställt om tomgången lite så nu går den hyfsat, men efter någon minut på tomgång så dör den. Choke är ett måste tydligen. Kan den få för lite soppa? Blev tipsat av säljaren (han som fixade gruppköpet) att jag skulle flytta nålen så den fick mer soppa men jag har ej gjort det ännu. Är detta vad som behövs eller?

Tack på förhand!
 
kan vara otät nånstanns.. dra åt toppen och se till så att förgasaren är ordentligt åtdragen/monterad.
När dom tar in tjuvluft så är det ojämn tomgång och dom slocknar väldigt lätt. Startar inte i alla väder och framför allt går dom helt olika när det är fuktigt/torrt ute. Varvar mycket på neutralen men orkar inget osv.
 
philsson skrev:
kan vara otät nånstanns.. dra åt toppen och se till så att förgasaren är ordentligt åtdragen/monterad.
När dom tar in tjuvluft så är det ojämn tomgång och dom slocknar väldigt lätt. Startar inte i alla väder och framför allt går dom helt olika när det är fuktigt/torrt ute. Varvar mycket på neutralen men orkar inget osv.

Aha tack så mycket för tipsen! Har inte tänkt på att dra åt allting ännu faktist, så det ska göras helt klart. Jag återkommer om problemet inte löser sig.
 
Spraya med startgas runt förgasare/insug, om den går upp i varv så drar den tjuvluft där
 
totten skrev:
Hallå.

Jag har lite problem med min moto. (14e) Jag fick just hem den, så jag började med att byta bränslefilter efter att ha blivit tipsat om det av en vän. Annars har jag inte gjort något speciellt. Fyllde på soppa med 4% olja och skulle försöka starta den.
Den är ganska krånglig att få igång, och är instabil på tomgången. Har ställt om tomgången lite så nu går den hyfsat, men efter någon minut på tomgång så dör den. Choke är ett måste tydligen. Kan den få för lite soppa? Blev tipsat av säljaren (han som fixade gruppköpet) att jag skulle flytta nålen så den fick mer soppa men jag har ej gjort det ännu. Är detta vad som behövs eller?

Tack på förhand!





skit i förgasaren oljan har lakt sig som ett klet i förgasaren hände min
 
För lite bensin, tycker jag det låter som! :tomten
Eftersom återförsäljaren tipsat dig och att "choken är ett måste" så prova med att flytta nålet ett snäpp. Mer bensin (lagom) ger dig en jämn mängd bensin, nu hackar eller "hostar" den troligtvis för den jobbar fram bensin (Eller tjuvluft). Så prova det, sen är det klart att kanske något inte är tätt men det låter som den är lite snålt ställd.

Berätta hur det slutar! :)
/mvh Johan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top