Taskig koppling

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag fick för mig att jag skulle vara lite dragracingsnubbe när jag skaffade ny hoj så jag övade lite starter. (ganska brutala) Sliiiiir på kopplingen vart det efter ett tag. SHIT! Aja... jag plockade ut allt och stålskivorna va alldeles bruna. Jag slipade till dom och allt va frid och fröjd. Dessutom var det för lite spel i vajern tror jag, så ja justerade in det. Sen sänkte skrotet och övade mer starter, tro på fan att det inte började slira lite sen. Men nu var jag ännu elakare mot kopplingen och sliret va aldrig lika illa som första gången. Jag slänger upp lite bilder så får ni säga om grejerna är slut eller om jag ska börja köra som folk. Jag kanske bör nämna att kopplingshandtaget går väldigt lätt, kan fjädrarna vara för mjuka? Jaja... här kommer lite tjusiga bilder.

Skivorna....

Bifogat

• skivorbruna.jpg
    skivorbruna.jpg
    96.5 KB · Visningar: 172
Så här ser lamellerna ut, bör väl inte vara nån fara med dom?

Bifogat

• lamell.jpg
    lamell.jpg
    86.7 KB · Visningar: 171
Före, pågående och klar skiva.

Edit: Tvärt om låg dom ju :D

Bifogat

• skivorföreochefter.jpg
    skivorföreochefter.jpg
    86 KB · Visningar: 174
koppling.

När du slipar skivorna var försiktig så det inte fungerar som en fräs (det blev så när jag blästrade mina).

Och lamellerna ser bra ur på bilden, det går oxå att slipa dessa lite försiktigt om de är glasaktiga.

Jag provade oxå med hårdare fjädrar från EMP och det blev ingen skillnad på kopplingen (inte vad jag märkte heller)...

Istf hårdare fjädrar kan man prova lägga brickor så att fjädrarna förspänns lite mer. Runt 10-20 % minskning av inspänd längd borde vara ok. Prova koppla ur innan man skruvar dit alla kåpor, dela för att känna hur mycket det gjorde i handtaget, dels för att kolla att fjädrarna inte bottnar i urkopplat läge.
/u

När du provar starter bör du vänta 3 till 5 minuter mellan gångerna så att lamellerna får svalna. Får du inte till det kan du prova och montera en extra stållamell för att ta upp slacket som förslitningen har åstadkommit över tiden.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back