Tar transportstyrelsen betalt?

Jazo

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Hoj
CBR 600F
Tjena...

Jag har en bra försäkring nu känner jag där jag kan ställa av och på hojen efter när jag vill köra!

Nu då bara till min fråga! Tar transportstyrelsen ut någon avgift för att jag ställer på och av?

Jahopp... jag hittade svaret själv

Påställningsavgift
Varje gång du ställer på ett fordon tas en avgift ut. Avgiften är 50 kronor och tas ut samtidigt som fordonsskatten. (Om fordonet är skattebefriat, tas endast avgiften ut.) Du kommer att få en pappersavi hemskickad till dig där både fordonsskatten och påställningsavgiften ingår (även om du har e-avi för den ordinarie fordonsskatten).

Avgiften infördes för att täcka Transportstyrelsens merkostnader vid av- och påställning av fordon.

Påställningsavgiften tas inte ut för fordon som ställs på för första gången.

Om du inte betalar avgiften, kommer vi att skicka ut en påminnelse där en påminnelseavgift på 50 kronor har förts på.

Last edited:
Om du ska köra "ställa av och ställa på"-taktiken så bör du ringa och kolla med försäkringsbolaget så att de registrerat på/avställningen.

Det ska ju gå per automatik att om du ställer av den i trafikregistret så går den ner till avställningsförsäkring, och om du ställer på så ställs den på.

Men om du ställer av och på för ofta så hänger systemet inte alltid med.

Själv så har jag den alltid påställd (under säsong), men i våras så ställde jag av och på den några gånger i samband med byte av försäkringsbolag samt när den skulle köras mellan service och garage osv.

Och då registrerades inte en påställning vilket resulterade i att jag åkte runt oförsäkrad i en månad.. :tummenupp

Tror den regeln är ganska ny ändå, för så gjorde jag för ett par år sedan och fick inga extra avgifter.

Har för mig att detta kom för 1-2 år sedan

Tror den regeln är ganska ny ändå, för så gjorde jag för ett par år sedan och fick inga extra avgifter.

Har för mig att detta kom för 1-2 år sedan

Korrekt, tror det kom 2008. Man behöver egentligen inte hålla så stor koll när man ställer av men när man ställer på skall man alltid ringa till försäkringsbolaget och nämna detta om man inte vill få ett brev ifrån trafikförsäkringsföreningen efter ett tag.

Och då registrerades inte en påställning vilket resulterade i att jag åkte runt oförsäkrad i en månad.. :tummenupp
Nejdå. Du var försäkrad. Om försäkringsbolaget inte hinner med i sina system så skulle du ändå få rätt i en tvist i händelse av försäkringsskada om du har anmält in på ett korrekt sätt.

Det är skit med "ställa på /av "taktiken. Det enda det leder till är skyhöga premier på sikt, eftersom bolagen tvingas ta in årspremien under en mycket kort tid. Bolagens kostnader för skador blir nästan lika höga eftersom olyckorna händer när väder o tid tillåter hojkörning. Övrig tid händer det få olyckor. Jag anser att långsiktiga kundrelationer bör löna sig kraftigt. Dom andra bör få betala rejält för sin taktik.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...