tar polisen kort på oss?

Firefly skrev:
2245433 Ha ha, klart dom har rätt att ta kort på dig. Menar du att man inte ska få ta kort ute på stan i allmänhet för att man kanske får med någon person på sina bilder?
:D

Vid fotbollsderbyn m.m. brukar ju polisen filma i tunnelbanan och så. Står i rulltrappor m.m. med handfilmkamera och filmar alla som åker i trappan.

Dom har inte "rätt" att ta kort på dig hur som helst. Dom får endast göra det om du medger så, mao neka dom att fota.

Larre70 skrev:
2244662 Poliserna i Västerås har börjat fotat mc-åkare. En bekant vart fotad när han stod o tankade. Med hjälm utan hjälm på och av motorcykeln. Dom börjar väl bli desperata men det är bara att vägra, dom har inte rätt att ta kort hur som helst.

Jooo... om du inte är ett skyddsobjekt.
Regeln är att du får fota vad du vill (utom skyddsobjekt) men du får inte använda bilderna hur du vill.

/Fredde

Tja, det är väl bara att kontra och hala fram kameran och ta ett kort på dom ockås. Måste de inte legitimera sig förresten?

Starstriker skrev:
2246653 Tja, det är väl bara att kontra och hala fram kameran och ta ett kort på dom ockås. Måste de inte legitimera sig förresten?

:tummenupp

Homo skrev:
2246620 tycker det verkar lustigt att dom tar kort på folk bara sådär. jag skulle nog bli måttligt förbannad. undra om poliserna blir förbannade om man själv sliter upp en kamera o börjar ta kort på dom? tror knappast dom kan göra nåt iofs

Dom kan bli otroligt upprörda om du tar kort på dem, kanske inte så konstigt med det jobbet dom har och så utsatta dom är i tjänst. Farsan fick en snilleblixt på fyllan en gång och tog kort på en trafik kontroll utanför tomten, det vart ett jäkla liv på farbror haffa då :)

hocke skrev:
2246667 Dom kan bli otroligt upprörda om du tar kort på dem, kanske inte så konstigt med det jobbet dom har och så utsatta dom är i tjänst. Farsan fick en snilleblixt på fyllan en gång och tog kort på en trafik kontroll utanför tomten, det vart ett jäkla liv på farbror haffa då :)

Haha, fan inte mer än rätt! Ska dem få ta kort på mig så får dem väl vara beredda o fastna på bild dem också...
:D

Men va hjälper det att dem har massa bilder på en?? Finns väl fler som kör med likadana ställ o liknande, så att det ska räcka som bevis vid ett senare tillfälle fattar jag inte. :confused:

Här i 08-land vet jag att de fotade och filmade oss på onsdagsträffarna. Skrev även upp regnummer. Så visst händer det.

hocke skrev:
2246667 Dom kan bli otroligt upprörda om du tar kort på dem, kanske inte så konstigt med det jobbet dom har och så utsatta dom är i tjänst. Farsan fick en snilleblixt på fyllan en gång och tog kort på en trafik kontroll utanför tomten, det vart ett jäkla liv på farbror haffa då :)

jag skulle nog bli precis lika upprörd om dom tog kort på mej så det går jämt ut där känner jag. ger man sej in i leken får man leken tåla, lr vad man nu brukar säga. man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv. om folk börjar "ta kort tillbaks" så kanske dom fattar att dom ska lägga av o terrorisera folk pga av sitt val av fordon

ODEN skrev:
2246626 Dom har inte "rätt" att ta kort på dig hur som helst. Dom får endast göra det om du medger så, mao neka dom att fota.
Läs inlägget under ditt. Där är sanningen.

Starstriker skrev:
2246653 Tja, det är väl bara att kontra och hala fram kameran och ta ett kort på dom ockås. Måste de inte legitimera sig förresten?
Nix, dom får ta kort precis som vilken privatperson som helst.

hocke skrev:
Det är inget att bry sig om, du har full rätt att ta kort på dem. Sen som det skrevs av freddexwing så får du ju inte publicera dom på internet och namnge dom offentligt med bilderna och så vidare om dom säger till dig.

Larre70 skrev:
2244662 Poliserna i Västerås har börjat fotat mc-åkare. En bekant vart fotad när han stod o tankade. Med hjälm utan hjälm på och av motorcykeln. Dom börjar väl bli desperata men det är bara att vägra, dom har inte rätt att ta kort hur som helst.

Menar du mig?!

Vet att en snuskgubbe blev friad några år sedan han knäppt kort på småttingar på badstranden,,, Tydligen inget fel med att knäppa kort lite hur som helst :va

Skulle jag märka att jag blev fotad när jag inte gjort något skule jag nog vända och fråga dem vad de pysslar med.

Starstriker skrev:

hade inte tid! därför jag blev rädd för det hade gått lite för fort

Precis som tidigare nämts så FÅR man ta kort på andra även utan tillstånd(är typ som en yttrandefrihet fast med kamera:confused:). Men man får som sagt inte publicera dom (därför kan papparazzi fotografer bli stämda, för dom publicerar). Hur vet ja detta, jo jag har vart medlem i en foto "klubb" och har läst diverse amatörfoto kurser.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman