Tar en motorcykel alltid ett halvår att reparera?

Vad jobbar du bäst av:

"Jobba på då för helvete din vöredelösa idiot"

eller

"Fan vad duktig och flitig du är, här får du 100 spänn".
 
Hmm, det där med vem som är kund hos verkstaden vekrar det finnas många olika bud om. Jag trodde också att det var försäkringsbolaget som var kund, men senast jag påtalade det för dem hävdade de att det var jag som var verkstadens kund.

Jaja, i vart fall var jag förbi verkstaden och bad demn ringa lackarn och kolla varför det tar sån tid. Det skulle de göra.

Problemet är även att han som är ansvarig för servicen på min hoj är på semester en vecka till och han har inte lämnat några instruktioner till den andra killen om att nåt ska göras med min hoj.

Blä.
 
Warburton skrev:
Problemet är även att han som är ansvarig för servicen på min hoj är på semester en vecka till och han har inte lämnat några instruktioner till den andra killen om att nåt ska göras med min hoj.

Blä.

Är det nåt du med säkerhet vet eller är det bara en dålig undanflykt?

Drar det ut på tiden så de ska börja med den i april när alla andra ska ha sina servade så kan du i värsta fall inte få gränsla den förrän midsommar...

Ring och tjata...
 
Är det klåparna på Generi Motor (hette dom förut iaf) som har din hoj? I så fall lär det dröja en stund till. Hade min Monster på rep där efter en stöld, dom behövde tydligen från Juni till April på sig att laga den!?

Ja, jag var gråtfärdig mot slutet.
 
Du har råkat i händerna på pellejönsar, det är förklaringen. Självfallet ska det inte behöva ta 5 månader, det låter ju fullständigt sanslöst :kocko

Att du åker Ducati tror jag har mindre med saken att göra även om jag hade en kompis som körde Cagiva som råkade ut för något liknande. Han var färdig att bränna ned hela verkstaden efter 3 månaders väntan....två veckor efter han plockat ut hojen (och ja, då var den faktiskt fixad) så slog verkstan igen. Tror det finns en viss risk att även din gör det på sikt, det verkar vara det enda rätta för såna klåpare.
 
Last edited:
Warburton skrev:
Jaja, i vart fall var jag förbi verkstaden och bad demn ringa lackarn och kolla varför det tar sån tid. Det skulle de göra.
Dom har slarvat bort eller gjort slärver av delarna. :gnissla
 
samma problem

har haft samma problem halåret snart lämna in min med för byta av hö kåka toppkåppa + lite små saker börjar bli sur som satan nu :fatta!


Warburton skrev:
Hur lång tid kan en motorcykel ta att reparera?

Jag lämnade in min typ den 20:e oktober (5 månader sedan) och den är fortfarande inte klar. Lite kåpor som skulle lackas om och några delar som skulle bytas. Hur lång tid ska det ta?

Observera att detta är andra gången i mitt liv som jag råkar ut för att det tar minst cirka ett halvår att reparera en motorcykel som jag äger.

Vad är problemet egentligen? Jag blir galen...
 
Warburton skrev:
Hur lång tid kan en motorcykel ta att reparera?

Jag lämnade in min typ den 20:e oktober (5 månader sedan) och den är fortfarande inte klar. Lite kåpor som skulle lackas om och några delar som skulle bytas. Hur lång tid ska det ta?

Observera att detta är andra gången i mitt liv som jag råkar ut för att det tar minst cirka ett halvår att reparera en motorcykel som jag äger.

Vad är problemet egentligen? Jag blir galen...

det kan ta år, :confused: en del blir aldrig klara :lol Du kör ducati va :va
 
Chronic skrev:
När det är en försäkringsfråga så är butikens/verkstadens kund försäkringsbolaget, inte du. Du har egentligen inget att säga till om, EGENTLIGEN, utan du får gnälla hos ditt försäkringsbolag, och det hjälper ju föga.

Så kan man kanske lägga upp det.

Personligen så vill jag nog lämna in grejerna på verkstaden själv. Jag är kunden men min räkning går till FB som står för fiolerna.

Ringer man FB eller verkstan för att höra hur det går? Vad vill FB att du skall göra? Om FB är kund kan inte du ringa verkstan, då får du ringa FB.

Vem avsynar reparationen? FB eller du? Det enda rimliga är att kunden gör det.

Hävdade mitt FB att det är de som är kund hos verkstan så skulle de få en konsulträkning om de lät mig göra avsyningen... och en reklamation om jag sedan inte är nöjd, så får de ta upp det med sin underleverantör som verkstan blir i det fallet.

Om du hämtar ut personlig utrustning på rekvisition, är du då kund eller ett ombud för FB?

Nepp, mina grejer = jag är kund och skall behandlas som en. Skit samma vem som betalar.
 
Warburton skrev:
Hmm, det där med vem som är kund hos verkstaden vekrar det finnas många olika bud om. Jag trodde också att det var försäkringsbolaget som var kund, men senast jag påtalade det för dem hävdade de att det var jag som var verkstadens kund.

Jaja, i vart fall var jag förbi verkstaden och bad demn ringa lackarn och kolla varför det tar sån tid. Det skulle de göra.

Problemet är även att han som är ansvarig för servicen på min hoj är på semester en vecka till och han har inte lämnat några instruktioner till den andra killen om att nåt ska göras med min hoj.

Blä.


Det är klart det är olika bud, det beror ju på vem som har att vinna resp. förlora på vem som kan anses som kund. Är du otrevlig ses du förmodligen inte som kund vid försäkringsärenden.

Man måste agera som kund gentemot verkstaden, trots att du inte står för fakturan för det gör försäkringsbolaget. Du måste pressa verkstaden på en massa fakta ( skriftligt ) som du använder för att övertyga verkstaden att du verkligen får byta den där repiga växelpeten, helst känna någon på verkstaden och ringa en gång i veckan och fråga artigt och trevligt hur det går med hojen, alltid snacka med samma kille, skriva upp tidpunkter, anteckna vad de lovat osv osv..

De flesta hanterar ju bara runt andras pengar, på någon annans företag. Varför bry sig lixom... :gnissla


Jag är i närmast fanatiskt när det gäller att ordna sånt här så det faller ut till min fördel, men man måste kunna erbjuda något när man kräver något.
 
freddexwing skrev:
Vad jobbar du bäst av:

"Jobba på då för helvete din vöredelösa idiot"

eller

"Fan vad duktig och flitig du är, här får du 100 spänn".
Vet inte om det var riktat till mig men jag svara ändå.

Om en kund anlitar mig för att göra något försöker jag utföra det till utlovat pris och på utlovad tid.
Allt annat är oacceptabelt för min del och skulle det dra ut på tiden bör man informera kunden om detta.

Att få en belöning för att utföra det man får betalt för är ungefär som att applådera när taxin hittar till rätt adress :rolleyes:
 
freddexwing skrev:
Vad jobbar du bäst av:

"Jobba på då för helvete din vöredelösa idiot"

eller

"Fan vad duktig och flitig du är, här får du 100 spänn".

Jag förstår ditt resonemang och håller med generellt, men i just det här fallet låter det inte rimligt. Det hade varit en sak om verkstaden i det här fallet hade varit överhopad med jobb, och aktivt hållit kunden underrättad om förseningarna och dess orsaker. Men när ett företag gör bort sig på ett sådant utdraget sätt som beskrivs här, då är det IMHO inte läge för morot utan för piska.

Om en reparation tar ett halvår (off-säsong) att åtgärda och kunden inte kan få klara besked om arbetets status eller beräknat slut, då är det helt enkelt en oskicklig företagare man har att göra med. Inte nödvändigtvis oskicklig mekaniker eller verkstad, men oskicklig som företagare. En skicklig företagare får morot, en oskicklig får piska.
 
Last edited:
69:an skrev:
Jag förstår ditt resonemang och håller med generellt...

och sandstream...

Tjena! :)

Nä vänder man på steken så håller jag med, man ska alltid göra det man lovar till rätt pris och rätt tid. Så jobbar jag med, men nu handlar det inte om det. Nu handlar det om att fjäska sig före i kön och få upp proiriteten på hojen så den blir klar. Öl får vilken slarver eller vad det nu är att jobba snabbare, det är ett faktum.

Mitt förslag är inte kopplat till verkstandsjobb eller hoj-branschen på något sätt utan appliceras på godtycklig säljare eller kundmottagre som man behöver ha lite bättre service av.

Be dem ringa lackare, när du står och väntar då...?
/fredde :)
 
Jag var där och bad dem ringa lackare men han skulle göra det sen och återkomma till mig.

Emellertid har jag även konsulterat mitt försäkringsbolag i ärendet nu, för att höra lite vad de tyckte men även för att det förelåg lite spörsmål om en del som skulle bytas, så de skulle höra av sig till verkstaden. Hoppas det sätter lite fart på hela processen.

Jag sa till försäkringsbolaget att jag högst vill vänta nån vecka till på min motorcykel!
 
freddexwing skrev:
Ja jag brukar köra öl-tricket
Jag tycker att betalningen man ger borde vara nog, varför ska man behöva muta verkstäderna med öl?

Det vore som om kunderna skulle behöva muta mig med bira för att jag ska programmera klart något när jag sitter ute som konsult. Ganska konstigt.
 
Warburton skrev:
Jag var där och bad dem ringa lackare men han skulle göra det sen och återkomma till mig.

Emellertid har jag även konsulterat mitt försäkringsbolag i ärendet nu, för att höra lite vad de tyckte men även för att det förelåg lite spörsmål om en del som skulle bytas, så de skulle höra av sig till verkstaden. Hoppas det sätter lite fart på hela processen.

Jag sa till försäkringsbolaget att jag högst vill vänta nån vecka till på min motorcykel!


Samma med mig. Jag lämna in min hoj 18dec. Efter om och men så fick jag tillbaka den i slutet av feb iforsig var det delar som inte kom. Men det var bara hälften gjort?!?! Vissa saker hade dom inte äns kollat. Blir så less. Sen lämna jag in det som inte var helt eller skevt. Då ringde jag nyss och så hade han beställt dom sakerna nya men min frambroms läckte och han hade inte ens kolllat det! Jag förstår inte problemet med att göra det rätt från början?

Var iaf första och sista gången jag var på den firman.

PM:a om ni ville veta vad firman är, kanske inte så bra att skriva den här.
 
sgtpepper skrev:
Jag tycker att betalningen man ger borde vara nog, varför ska man behöva muta verkstäderna med öl?

Det vore som om kunderna skulle behöva muta mig med bira för att jag ska programmera klart något när jag sitter ute som konsult. Ganska konstigt.

Om du är en kodare borde du ju gilla olika sätt att lösa problem... :)

Killen har uppenbarligen ett problem, han får inte sin hoj.
Det finns flera sätt att lösa det på, här är två sätt:
1. Tjata, gnälla, hota, böla och likande.
2. Motivera på något sätt, öl fikabröd osv...

För att resonemanget ska ge rätt "funktion" kan det BARA ses ur probleminehavarens perspektiv. Du kan inte betrakta det och inse fördelen och du själv är en skötsam person och tillskriver dej rollen av en strulande person, då blir resonemanget precis som du skriver konstigt.

Därför, betrakta det ur problem-innehavarens situation, får han hojen snabbast? Tjat eller motivering?

För helsike, det är precis som när man vill att ens tjej ska börja gilla lite hårdrock:
1. Tjatar på henne att hon ska gilla det.
2. Spelar det lite försiktigt i bakgrunden när man sitter i soffan och gosar...

Motivera mera!
 
freddexwing skrev:
För helsike, det är precis som när man vill att ens tjej ska börja gilla lite hårdrock:

Det är alltså hopplöst, under förutsättning att hmm... hojen eller verkstan, kommer vilse i liknelsen... är något att ha? ;) :yoparty
 
Det tog mej en vecka att få den klar efter att ha lagt ner den på sidan förra året... Tack Mc-Varuhusets verksta :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

//Simon
 
Jag fick tillbaka min hoj på 2 veckor från diagnos motorras till bytt motor och x antal pesetas fattigare hos Freewheel. Hekt ok under högsäsong! :tummenupp
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top