Tappat nycklarna R1

Gravedancer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Gällivare
Hoj
2003 yamaha r1
Hej!

Nu har nästa skit hänt! tappat nycklarna till hojjen, yamha R1 2003a undrar nu hur jag ska kunna starta den utan nyckel dvs via kablarna som går ut från tändingslåset? skalat upp dom och fått igång tändingen m,m startmotorn snurrar runt men en gul lampa lyser längst ner i instrument panelen och blinkar?. är det något slags stöldskydd eller vad är det för något? den startar inte men allt funkar.¨¨

Stort jobb att byta tändingslås m,m??..

mvh Sebbe
 
Ja, den har startspärr och kommer inte att gå igång utan nycklar. Du borde ha en röd huvudnyckel som behvös för att beställa en ny. Har du inte den blir det jobbigt, vilket väl är meningen.
 
Då plockar du fram reservnycklarna istället och använder dem.

Om han tappat den okså då :tuttar

Bara bytta box + tändning, kostar en peng :gnissla

Va vist no startspärr men blir byta box om du redan bränt skiten :gnissla tändlås kan bli billigare men då måste du ha nytt tanklock okså, blir svårt att få ner soppan annars :D
 
Last edited:
03 har ingen stöldspärr, detta kom 04, samtidigt som R1:an fick avgassystemet i röven'


inte jobbigt att byta.
 
Du vet att du ska ha 6 volt till ecu'n annars grillar du den. Bara leta upp ett kopplingsschema och sen leta rött på den kabeln till ECU och sen köpa lämpligt motstånd ;) OM du inte redan grillat den vill säga... :D
 
Ja, den har startspärr och kommer inte att gå igång utan nycklar. Du borde ha en röd huvudnyckel som behvös för att beställa en ny. Har du inte den blir det jobbigt, vilket väl är meningen.

Var in på yamaha och surrade med dom, dom menade på att det inte är något chipp i nyckeln på 03??. och att jag isf hade kunnat beställa bara ett nytt tändningslås och starta den, men hade velat veta ifall det inte går att koppla in ett vanligt on off tändningslås på den..

Så slipper jag börja byta lås nu i slutet på säsongen, och byter det i vinter ist då resten ändå ska gås igenom :).

Du vet att du ska ha 6 volt till ecu'n annars grillar du den. Bara leta upp ett kopplingsschema och sen leta rött på den kabeln till ECU och sen köpa lämpligt motstånd ;) OM du inte redan grillat den vill säga... :D

Haha oooops då kanske den är fuckt upp isf.. har inte kopplat i något 6v i den, kan du förklara lite närmare det där, är det den tjocka röda kabeln som kommer från tändningslåset jag måste ha motstånd på eller hur menar du? har noll koll på det här :/
 
Last edited:
Var in på yamaha och surrade med dom, dom menade på att det inte är något chipp i nyckeln på 03??. och att jag isf hade kunnat beställa bara ett nytt tändningslås och starta den, men hade velat veta ifall det inte går att koppla in ett vanligt on off tändningslås på den..

Så slipper jag börja byta lås nu i slutet på säsongen, och byter det i vinter ist då resten ändå ska gås igenom :).



Haha oooops då kanske den är fuckt upp isf.. har inte kopplat i något 6v i den, kan du förklara lite närmare det där, är det den tjocka röda kabeln som kommer från tändningslåset jag måste ha motstånd på eller hur menar du? har noll koll på det här :/

Aha, då hade jag fel. I så fall är det inga större problem. Det där med 6 volt vet jag inget om tyvärr.
 
Du vet att du ska ha 6 volt till ecu'n annars grillar du den. Bara leta upp ett kopplingsschema och sen leta rött på den kabeln till ECU och sen köpa lämpligt motstånd ;) OM du inte redan grillat den vill säga... :D

Verkar skumt om den ska gå sönder om den får för hög spänning, vad jag vet så stänger de flesta styrenheterna av sig helt när spänningen blir för hög. Vet inte hur yamaha bygger dock, men borde inte dom tänkt så långt dom också? :P
 
kanske det, men den du länkar till, så talar annonsen inte om vilken årsmodell den passar.


samt att inget tanklock/lås följer med, ska han köra tanken tom & sen då ?

Är det inte samma upp till imob.?

Ang. tanklocket så skruvar man ur locket, skruvar isär låset och fläker ur alla låsstift/plåtar, utom det första så funkar vilken nyckel som helst som går i låset.

Men köra upp tanken och hiva den när den är tom är ju alltid ett alternativ.
 
Polarns 01 har imobilizer, är den alltså eftermonterad? :va

japp, det måste han ha

på bilden ser du 2 nycklar
den till vänster är den utan imobilizer, den till höger är med


yamaha R1 98-03 är utan
04- till idag har med


edit.
sedan går det ju att köpa ett nytt nyckelämne, som den till höger & slipa in så den passar en 98-03 (om man vill ha nyare nyckel)
 

Bifogat

  • r1 nyckel.jpg
    r1 nyckel.jpg
    37.2 KB · Visningar: 65
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top