Tappat justerskruven till ventilen i motorn

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
Tyckte hojen kändes väldigt slö och började felsöka lite.
Upptäckte ganska snart att justerskruven och låsmuttern till ena ventilen på avgassidan fattades. :huvet
Antar att dom har åkt med oljan och fastnat någonstan (på nåt ofarligt ställe hoppas jag det har iaf inte varit några missljud (än)).
Några förslag på vart dom kan ha tagit vägen?
Är tacksam för snabba svar hade tänkt köra Highland cup den 22/6 men är inte lika säker längre....

Vargen skrev:
2242294 Tyckte hojen kändes väldigt slö och började felsöka lite.
Upptäckte ganska snart att justerskruven och låsmuttern till ena ventilen på avgassidan fattades. :huvet
Antar att dom har åkt med oljan och fastnat någonstan (på nåt ofarligt ställe hoppas jag det har iaf inte varit några missljud (än)).
Några förslag på vart dom kan ha tagit vägen?
Är tacksam för snabba svar hade tänkt köra Highland cup den 22/6 men är inte lika säker längre....

oj! låter inget vidare...! vänd upp och ner på motorn och skaka! blås med tryckluft och skaka mer!

Jag som tänkte ringa o höra om vi skulle ut och åka!

En jag känner råkade ut för samma sak, dock på en Husaberg 650 och en helt annan motor... På hans hamnade låsmuttern vid kedjespännaren. Det är nog bara att öppna toppen och systematiskt neråt så lär du hitta den. Hoppas det går bra!

Tror bara att dom kan ramla ner i bland ventilerna eller om den går imellan så kan den via kamkedjan åka ner till svänghjulet och vidare in i motorn, bara att lyfta ur motorn och sen punkt för punkt leta igenom tills du hittar grejerna!

Börja med att lossa ventilkåpan. Lyckades själv få ett släpp på en av låsmuttrarna till utblås. Efter mycket letande så hittade jag den mörbultade muttern (slått i en av vipparmarna) mellan kedjestyraren och cylinderväggen, fiskade upp den med en ståltråd. Gängorna på justerskruven var inte vackra men de i vipparmen klarade sig någorlunda bra.

philsson skrev:
2242573 Börja med att lossa ventilkåpan. Lyckades själv få ett släpp på en av låsmuttrarna till utblås. Efter mycket letande så hittade jag den mörbultade muttern (slått i en av vipparmarna) mellan kedjestyraren och cylinderväggen, fiskade upp den med en ståltråd. Gängorna på justerskruven var inte vackra men de i vipparmen klarade sig någorlunda bra.
'

Tackar! Den satt där du sa! :tummenupp Har dock inte fått upp den än är så jävla nojig att tappa den. Ska försöka pula ner en magnetmejsel eller nåt ochså ifall jag tappar den.
Dock var det några små repor i kammen men kommer inte åt att mäta hur djupa dom är än.
Går inte ventilkåpan att få av om man inte plockar ur motorn? Felar några mm för mig för att den ska gå att få av kan bara föra den framåt och bakåt som det är nu.

Vargen skrev:
2242883 '

Tackar! Den satt där du sa! :tummenupp Har dock inte fått upp den än är så jävla nojig att tappa den. Ska försöka pula ner en magnetmejsel eller nåt ochså ifall jag tappar den.
Dock var det några små repor i kammen men kommer inte åt att mäta hur djupa dom är än.
Går inte ventilkåpan att få av om man inte plockar ur motorn? Felar några mm för mig för att den ska gå att få av kan bara föra den framåt och bakåt som det är nu.
Jag kör ju husaberg så jag kan inte svara på din fråga men för mig så var det bara till att lossa på slangarna till vevhusventen och kylarslangarna så gick det att ta loss ventilkåpan utan problem. Du får nog ta loss transmissionskåpan också för att underlätta arbetet med att få loss muttern, eller var det även skruven som lossnat?

Vargen skrev:
2242883 '

Leta reda på en gammal dator, skruva sönder hårddisken och plocka ur magneterna. Limma fast en bit av den magneten på en pinne och du har en helvetes effektiv magnetsticka. Det är ett helt otroligt drag i hårddiskmagneter!!

/HW

Nu har jag fått upp skruven och muttern. Är lite märken här o var efter skruven men allt verkar helt som tur är. Låsmuttern hade fastnat bakom svänghjulet tur att den inte trasslade in sig i kamdedjan.
Är den nån risk att ventilen har tagit skada under den tiden jag körde utan ventiljusteringskruven? Körde kanske 30-45 min.

Vargen skrev:
2245099 Nu har jag fått upp skruven och muttern. Är lite märken här o var efter skruven men allt verkar helt som tur är. Låsmuttern hade fastnat bakom svänghjulet tur att den inte trasslade in sig i kamdedjan.
Är den nån risk att ventilen har tagit skada under den tiden jag körde utan ventiljusteringskruven? Körde kanske 30-45 min.
Svänghjulet? :va
Gällande skadan så lär du inte fått igång hojen med så felaktig ventiljustering som det blir utan skruv. Alltså lossnade muttern OCH ? skruven sista gången du körde. Frågan är ju som sagt hur mycket skada det har gjort, Kika noga på grejorna i toppen, kamdreven och kedjan. Du vet ju vart den INTE har varit så du kan utesluta skador om det nu inte blivit flisor eller splitter ifrån något.

Märkte felet på att hojen kändes väldigt slö (iof blir ju allt slött när man kört ett tag o vant sig kanske därför jag inte regerade direkt) och det kan ju vara så att den höll på att gänga ur sig mer och mer och kanske släppte helt precis när jag innan jag stängde av den sista gången.

Har kollat på allt och det ser ok ut förutom lite skrapmärken här o var men inte på några känsliga delar. Sitter som tur är ett nät i oljekanalen mellan kamkedjan/ventilerna och resten av motorn så där kan det inte finns några större delar iaf och har ju även hittat alla delar så det bör vara lugnt. Blir några riktigt täta oljebyten för att få bort ev spån från svänghjulet som är det enda som är lite skrapat. Resten sv skadorna är lite slagmärken där man ser spår efter skruven.

Vad tror ni om ventilen då kan den tagit skada (syns inget på den iaf) och hur kontollerar man om den gjort det?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...