tappat hojen pga självuppfällande stöd

tappat hojen pga självuppfällande stöd??

• Antal röstningar
    0

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Jaha, då har också jag råkat göra det. Skulle låsa garaget efter att ha rullat ut hojen då stödet fällde upp sig när jag skulle ställa den på det, med en bruten fotpinne och en liten spricka i kåpan som följd. Fan, jag som alltid varit så noga att hålla fast det med foten men idag så missade jag det.

Sen blev jag ju jävligt förbannad på en så dum grej som ett självuppfallande stöd, fyfan
Hade bara lust att skriva av mig men skickar även med en poll.

så, hur många med självuppällande stöd har tappat hojen på grund av..ja, självppfällande stöd?

Byggde om mitt stöd på skramlahan.
Har väldigt svårt för att förstå varför det skall behövas själuppfällande stöd med startspärr som även stängr av motorn om man lägger i växel med stödet nere.
Har man så dålig koll skall man inte åka hoj.
Inte bil heller.
Kvalificerad för färdtjänst.

Droppen var när jag kollat tändningen och skulle sätta tillbaka täckkåpan över fönstret.
Centralstöd väger.
Plockar alltid bort det.
Med andra ord:
Hojen på sidostödet.
Drar åt krysskruvarna.
Trycker till mejseln när jag drar det sista.
Hojen lättar från stödet.
Stödet fälls upp.
190kg hoj över mig.
Inga skador på hojen.
Ett ögonbryn spräckt.

Hmm, jo jag hade just lackat hela hojen och skulle montera tillbaks förgasarna. Skulle bara justera ventilerna och duttade till på startknappen. Sitostödet vek in sig pga. ilagd växel och hela skiten lade sig på sida med sprucken ruta och en repig kåpa som följd. Fast det kanske inte hade med ditt ämne att göra direkt... Men surt var det iaf! :mad:

Shit! klickade i fel,jag har inte sånt skit skulle det varit.

Hmm, jo jag hade just lackat hela hojen och skulle montera tillbaks förgasarna. Skulle bara justera ventilerna och duttade till på startknappen. Sitostödet vek in sig pga. ilagd växel och hela skiten lade sig på sida med sprucken ruta och en repig kåpa som följd. Fast det kanske inte hade med ditt ämne att göra direkt... Men surt var det iaf! :mad:

Se där, en ypperlig anledning att ha en brytare vid stödet då alltså :tungan Har själv aldrig vält hojen så även om det varit nära ett par gånger. Om man vill förstå varför det är "självuppfällande" är det ju bara att ta en vanlig cykel där stödet inte sitter uppe, ingen trevlig cykeltur! Gillar mitt stöd, det drar tillbaka sig väldigt snärtigt och ger ifrån sig ett robust ljud, donk.

Hade sånt på Duccen i början.. tog inte lång stund innan jag plockade bort fjädern till det (krävdes dock en skrapad kåpa innan jag lärde mig)

Bytte fjäder på mitt sidostöd till en som inte var riktigt lika stark som originalet. Stödet fälls upp och hålls uppe ordentligt men man måste peta till det lite när man rest upp hojen.

Skrotnisse skrev:
"Har väldigt svårt för att förstå varför det skall behövas själuppfällande stöd med startspärr som även stängr av motorn om man lägger i växel med stödet nere.
Har man så dålig koll skall man inte åka hoj."

Jag hoppas för din skull att du slipper äta upp det där uttalandet i framtiden. Jag är en utav de där korkade som körde gammal hoj utan startspärr. Resultat: krascha i ett dike 10 meter ifrån en grävskopa. Klara mig med brutet nyckelben o massa blåmärken. Var en raksträcka på 150 m innan vänstersvängen så jag märkte inte att stödet var nere föränn det var för sent.

Men sånna missar gör ju aldrig en kille som har koll...:tummenupp

Jag har varit med om något liknande.. Jag ställde min mito på enbart ett främre depåstöd, styret vred sig och hela hojjen ramla ner från min meka bänk .. hojen klarade sig ganska bra, ett stag till fram kåpan gick av också blev det en repa i tanken.

Har kört i snart 20 år och klarat mig utan självuppfällande stöd, startspärr och automatiska bränslekranar.
Rutiner.

2825650 Skrotnisse skrev:
"Har väldigt svårt för att förstå varför det skall behövas själuppfällande stöd med startspärr som även stängr av motorn om man lägger i växel med stödet nere.

Jag hoppas för din skull att du slipper äta upp det där uttalandet i framtiden. Jag är en utav de där korkade som körde gammal hoj utan startspärr. Resultat: krascha i ett dike 10 meter ifrån en grävskopa. Klara mig med brutet nyckelben o massa blåmärken. Var en raksträcka på 150 m innan vänstersvängen så jag märkte inte att stödet var nere föränn det var för sent.

Som jag förstod det så menade han att han har både självuppfällande stöd OCH en startspärr.
Har jag fel nu igen?
;)

Skrotnisse skrev:

Usch då! Gjorde också den tavlan men inte med samma resultat! Hade lånat en polares gamla gsx 1100 en gång, eldade iväg med stödet nere och det resulterade i hopp över kantsten och upp på trottoar! Hade kunnat sluta illa.

samma sak hände mig igår... allt nylackat... :mad:

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back