Tappat gnistan

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är inte pengarna det handlar om utan att jag plötsligt har insett att det faktiskt finns en risk att bli av med körkortet. Jag hade förträngt det...
För lappen är nödvändig om man bor avsides och inte kan bli skjutsad precis överallt... Pengar är just bara pengar - det svider, men går att komma över. Utan körkort blir det liksom ganska jobbigt och att fulköra utan, är en roulette som är farlig om man ser till konsekvenserna (speciellt om man har yrke och hobbies som kräver fläckfria papper).

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Förstår känslan. Hade liknande upplevelse förr när jag körde bil. Böterna sänkte en och man körde lugnt ett tag. Stegvis glömde man bort det och tillslut gasade man satana helvetti tills nästa bot kom.

Med hoj har jag magiskt nog klarat mig trots att jag kör för fort nästan jämt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För några år sedan åkte jag dit för 28 över på essingeleden. Det var fö herr Jernet som rattade den berömda silvriga Golf Sportkombin. Vi kom från varsin tunnel under nya karolinska så jag såg honom inte.
När man slår ut det på milen sedan den förra boten så är det inte så mycket pengar.
Åkte nynäsvägen igår där de nästan alltid har laserkontroller. Nu stod en polis med laser i slänten vid bron mellan Skogskyrkogården och Tallkrogen. Ny plats. Låg i 80 snett bakom en bil. Skyltat 70. Hände inget.

Tråkigt att du tappat Gnistan. Hör med ditt bibliotek. ;)

View attachment 473248

Jag har egentligen inget recept när inte en sprillans ny hoj hjälper.
För egen del är min långsamma 750 twin kanske min favorit genom tiderna även om jag alltid varit nöjd med mina hojar jag haft.
9500 spänn, billig i drift och alldeles alldeles underbar.

Sälj hojen och köp en ny. Det var ju inte ditt fel.

Många tar till spriten när saker går dem emot. Jag har alltid föredragit en sväng med hojen. Nu funkar ju inte det eftersom min åsikt är att det var hojens fel här.
Har du kvar tidningarna?

Jag skulle vilja läsa om var den Sovjetiska oppositionen skickas.
Jag gissar att tidningen är från 76 eftersom Stålverk 80 skrotades då...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag förstår känslan. Har haft samma kval de gånger jag gjort något med hojen som varit klart olämpligt. Dubbelomkörning på motorväg mellan vajerräcke och bil i vänsterfil, med 2x skyltad på mätaren etc…

Provat supermotard/eller större? Endera en stånka, eller något i stil med Ducati Hypermotard, Ktm 990smr etc? De är inte underhållande som din Yamaha i 120+ men allt under är de bättre än mycket här i livet. Riktiga firestarters för själen!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har bara testat motardliknande cyklar korta sträckor. Det jag har tyckt då är att det hade varit kul i stan (som en Cake...), men jag brukar behöva ett par timmar innan jag verkligen bara kör och inte sitter och funderar på annat.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag åkte en kort sväng ikväll och för att undvika att köra för fort ställde jag in den på "massiv hjärnblödning" (D-mode 4) där gasresponsen är i paritet med en väljusterad Suzuki K50. Det var en OK runda, men jag fick inte direkt upp pulsen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag åkte en kort sväng ikväll och för att undvika att köra för fort ställde jag in den på "massiv hjärnblödning" (D-mode 4) där gasresponsen är i paritet med en väljusterad Suzuki K50. Det var en OK runda, men jag fick inte direkt upp pulsen.
Den lösningen tror jag inte på. Tror mer på att gasa satan när man är 99% säker på att snuten inte är där och sen hyffsat lagligt resten av tiden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör en SportHoj jag gillar! Den är vacker, både i sadeln och parkerad. Den låter gott och går att köra dj..igt fort med om man vill men är också trevlig i skyltad hastighet.
En "bättre" men mera könlös motorcykel eller en gruSHoj tillverkad långt hemifrån skulle kunna få mig att få samma känslor som TS. Därför kör jag inte en sådan även om de är mer vanliga på detta forum...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag torskade typ idag. Har kört alldeles för fort denna säsongen. Idag drog jag på som fan på 50-väg när jag var på väg till jobbet. Helt plötsligt hoppar två poliser ut i vägen och pekar in mig. Fick en utskällning och fick förklarat för mig att kortet hade rykt om de lyckats genomföra en mätning.

Jag kunde lika gärna blivit av med kortet. Nu vågar jag knappt gasa på. Hoppas det släpper snart.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag torskade typ idag. Har kört alldeles för fort denna säsongen. Idag drog jag på som fan på 50-väg när jag var på väg till jobbet. Helt plötsligt hoppar två poliser ut i vägen och pekar in mig. Fick en utskällning och fick förklarat för mig att kortet hade rykt om de lyckats genomföra en mätning.

Jag kunde lika gärna blivit av med kortet. Nu vågar jag knappt gasa på. Hoppas det släpper snart.
Nu kommer du bli av med stamkundsrabatten på macken.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag torskade typ idag. Har kört alldeles för fort denna säsongen. Idag drog jag på som fan på 50-väg när jag var på väg till jobbet. Helt plötsligt hoppar två poliser ut i vägen och pekar in mig. Fick en utskällning och fick förklarat för mig att kortet hade rykt om de lyckats genomföra en mätning.

Jag kunde lika gärna blivit av med kortet. Nu vågar jag knappt gasa på. Hoppas det släpper snart.
Det där räknas inte som torsk. De gånger man har blivit utskälld utan böter eller ombesiktning får räknas som lyckosamma
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det där räknas inte som torsk. De gånger man har blivit utskälld utan böter eller ombesiktning får räknas som lyckosamma
Kände mig ändå skamsen och nedslagen. Har gått ett dygn nu och känns lite bättre. I mitten av nästa vecka är jag nog mig själv igen.

Tänk dig då hur det hade känts för mig om jag haft ett samvete? Måste vara förjävligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det där räknas inte som torsk. De gånger man har blivit utskälld utan böter eller ombesiktning får räknas som lyckosamma
Alltid fått böter jag.
Till och med en gång när de tänkte släppa iväg mig med en varning och jag frågade om den äldre konstapeln var född dum eller om denne övat på det.
Blev böter den gången också.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kände mig ändå skamsen och nedslagen. Har gått ett dygn nu och känns lite bättre. I mitten av nästa vecka är jag nog mig själv igen.

Tänk dig då hur det hade känts för mig om jag haft ett samvete? Måste vara förjävligt.
Rätt eller fel och nu var det ett tag sen det hände sist, men jag tänker att så länge ingen annan tog skada så behöver jag inte ha dåligt samvete
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Alltid fått böter jag.
Till och med en gång när de tänkte släppa iväg mig med en varning och jag frågade om den äldre konstapeln var född dum eller om denne övat på det.
Blev böter den gången också.
Aha det är lite blandat här kan jag säga men jag brukar inte fråga om dom är efterblivna
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har blivit stoppad av polisen drygt 40 gånger och fått böter två av dem.
Som mest förvånad blev jag den gången jag fått för mig att jag skulle prova toppfarten på min BMW 528i E28. När jag närmade mig den tänkta rakan såg jag att jag skulle passera en Volvo 940 så jag såg till att ha farten uppe när jag kom ikapp den, mätaren visade 190 då. Efter fem km med full gas visade den 215 och jag kom ifatt en bilkö så jag gick ner i 90.
Ytterligare någon km senare kom 940n upp bredvid mig och passageraren sträckte ut en skylt med "stopp" på.

Det tog en stunds diskussion om att jag nog skulle behöva ta det lugnare på vägen och när de skulle sätta sig i Volvon frågade de hur fort den gick. "Det var väl ett par hundra" svarade jag och kunde åka vidare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag blev stoppad i min ungdom efter att ha kört väldigt mycket för fort, jag såg polisen som höll på att sätta upp radarn och visste att dom inte fick någon mätning på mig.

Den gången frågade dom bara "Går den bra?" om min trimmade SAAB V4 med rallyavgas och Weber och jag sa "Jodå, men den går fortfarande fett på fullgas, så den kan gå bättre"

Dom föreslog att jag skulle testa det någon annanstans....

Hade dom haft dagens laserpickor, eller handhållna radar så hade dom tagit mig den gången
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top