Tappat en av mina nycklar

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Hoj
Suzuki gs500f
Hej!
Förra året när jag ställde av mina hojar och körde in de i garaget så måste jag ha tappat mina nycklar. Som tur har jag reservnycklarna kvar men det känns riskabelt och gå omkring med de. den ena nyckeln har en sån där tag kvar medan den andra inte har. Hur ska jag göra för att införskaffa en extra nyckel till den som inte har tag?
Mvh
Aniik

Om nyckeln som saknar kodbricka inte har något chip för startspärr så är det förmodligen bara att vända sig till närmsta skomakare. Har du lite tur kan koden även finnas på låskolven. Vidare kan det vara vettigt att kontrollera försäkringsvillkoren, vet att det kan vara lite trassel att få lås utbytta mot en självrisk på bilar men det finns i.a.f. de som lyckas. Sista säkerhetslinan är väl annars:

5407.jpg

Och har nycklarna chip så borde det gå utmärkt att be en handlare beställa hem en ny nyckel och programmera om din startspärr så din borttappade nyckel inte längre kan starta hojen och den nya nyckeln kan.

Hojen har ingen startspärr. Det är en suzuki gs500f från 2005. Är det bara att vända sig till en nyckelservice? Kan man eventuellt beställa från suzuki??

Hojen har ingen startspärr. Det är en suzuki gs500f från 2005. Är det bara att vända sig till en nyckelservice? Kan man eventuellt beställa från suzuki??

Du kan beställa ett råämne på ebay som ser ut som din vanliga nyckel, sedan kan en nyckelsmed garanterat fixa en kopia av din existerande nyckel. Har du IDt på nycklarna kvar kan nog en handlare beställa hem en ny från suzuki, men det är inte det billigaste alternativet.

Du kan beställa ett råämne på ebay som ser ut som din vanliga nyckel, sedan kan en nyckelsmed garanterat fixa en kopia av din existerande nyckel. Har du IDt på nycklarna kvar kan nog en handlare beställa hem en ny från suzuki, men det är inte det billigaste alternativet.

Jag gjorde så till min förra hoj. Ebay + nyckelservice. Billigt och smidigt.

Rent generella tips om MC och nycklar.

* Ring aldrig din handlare om du inte absolut behöver en originalnyckel och har nyckelkoden. I alla andra fall blir du rånad i onödan.
* Nycklar utan startspärr köps lätt på EBAY och sedan går man till vilken nyckelmånglare som helst och skär till den.
* Har man startspärr men någon nyckel kvar så beställer man nyckel med chip på EBAY. Sedan går man till någon som kan kopiera bilnycklar med ny nyckel och någon av de befintliga. Nästan alla MC märken använder sig av samma chip och krypto som stora biltillverkare så det behövs inga specielgrejer.
* Har du slarvat bort alla nycklar så återstår att skruva ur ECU och/eller instrument/låshus och skicka iväg till England för omprogrammering och nya nycklar.
* Kan man leva utan startspärr så finns där genvägar till Honda och Yamaha. Till vissa Honda så har man inte startspärr i USA, det går att montera en amerikansk ECU so köps billigt på EBAY på en EU kabelstam med mindre modifikation. Till de flesta Yamaha så kan man ersätta startspärren med ett kretskort som inte kräver nyckel.

okej tack för hjälpen! Har ni någon rekommendation på nyckelsmed i stockholmsområdet?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8