Tappat bakbromsen...

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Nja, bromsverkan i alla fall...

Min bakbroms slutade fungera för ett tag sedan, ingen aning varför, men skulle använda den en dag och då fungerade den inte.

Beläggen ser ok ut, men ändå ingen bromsverkan alls så behöver lite tips.
Tyvärr så har jag tummen mitt i handen när det gäller meka och om det bara är någon liten enkel grej så känns det så där att lämna in och få en nota på 1000k+ för ett 5min jobb.

Min egen gissning var en läcka i slangen eller en ventil eller något sådant, men hur faan kollar man det?
Det går väl även att lufta slangarna, vilket jag har för mig man ska göra när man sätter på nytt, kan det vara något sådant också?

Bromspedalen går att trycka ner och känns ungefär som alltid, lite stum, men rör på sig så att säga.

Tacksam för alla tips

Har du bytt bromsslang bak ?
Har du bromsvätska i behållaren ?
Har du luftat ?
Har du tappat hojen ?
Har du läckage ?

om du svarar ja eller nej på alla frågor är det nåt som inte stämmer :D

Last edited:
Du har bytt bromsvätskan alltså, då har du förmodligen fått luft i systemet på köpet.

Du får pumpa upp tryck med pedalen, sen får du hålla den nertryckt samtidigt som du släpper på nippeln på bromsoket.

Upprepa en massa gånger, funkar det fortfarande inte så får du pumpa in vätska genom bromsoket med en spruta och slang.

Du har bytt bromsvätskan alltså, då har du förmodligen fått luft i systemet på köpet.

Du får pumpa upp tryck med pedalen, sen får du hålla den nertryckt samtidigt som du släpper på nippeln på bromsoket.

Upprepa en massa gånger, funkar det fortfarande inte så får du pumpa in vätska genom bromsoket med en spruta och slang.

Nope, inte bytt bromsvätska, men har vätska i behållaren. Fast nu vet jag i alla fall hur man luftar systemet och det tackar jag ödmjukast för :D

3164290 Nope, inte bytt bromsvätska, men har vätska i behållaren. Fast nu vet jag i alla fall hur man luftar systemet och det tackar jag ödmjukast för :D
Jag som slarvläste bara, tyckte det stod att du hade bytt bromsvätska.

Ingen fara. :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...